Anketa:
Lom v Skrabskom, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Pri obci Skrabské sa nachádza opustený, spodnou vodou zaplavený lom, v ktorom sa v minulosti ťažili vápenité sliene. Dnes je kameňolom, resp. jazero, na ktoré sa premenil, obľúbeným miestom turistov z blízkeho okolia. Vyznačuje sa nádhernou tyrkysovou vodou, čo v spojitosti s prírodou, ktorá ho obkolesuje, vytvára romantickú scenériu pripomínajúcu americký „divoký západ“. Voda v lome je čistá a v lete sa využíva i na kúpanie (avšak len na vlastné riziko).
Video: Skrabské jazero 4K (Ultra HD)
Video: Zatopený lom v Skrabskom z vtáčej perspektívy
Články:
Fotogaléria:
10.09.2020 - Awia

10.09.2020 - Awia

10.09.2020 - Awia

10.09.2020 - Awia

10.09.2020 - Awia

10.09.2020 - Awia

10.09.2020 - Awia

27.04.2018 - rabdzi

21.04.2018 - youtube.com

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Jazero |
Pridal: | Awia 25.04.2018 (08:25) |
Poloha: | N 49.013 E 21.589 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 25743 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vodná nádrž Domaša, Slovensko | Jazero | 6.5 km V |
2. | Šport Hotel, Slovensko | Hotel | 7.6 km SV |
3. | Šimonka (1 092 m n. m.) - najvyšší vrch Slanských vrchov, Slovensko | Vyhliadka | 11.7 km JZ |
4. | Dubník, Slanské vrchy, Slovensko | Vyhliadka | 13.7 km JZ |
5. | Prameň Zlatá Baňa, Slovensko | Prameň | 14.1 km JZ |
6. | T1 ring Vechec, Slovensko | Okruh | 15.2 km J |
7. | Opálové bane (nad cestou), Slovensko | Baňa | 15.3 km JZ |
8. | Cez Slanské vrchy: Červenica - Zámutov, Slovensko | Trasa | 15.5 km JZ |
9. | Pieskový lom Nemcovce, Slovensko | Baňa | 16.7 km Z |
10. | Zbojnícky hrad (Soľnohrad), Ruská Nová Ves, Slovensko | Hrad | 18.2 km Z |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!