Anketa:
Pevnosť Chotyn, Ukrajina - Bod záujmu - Tip na Výlet
Pevnosť Chotyn sa nachádza v administratívnom centre oblasti Chernivtsi na Ukrajine. Mesto Chotyn vzniklo v období formovania štátnosti východných Slovanov, približne v 7. až 9. storočí.
Pevnosť Chotyn ako pevnosť Galicko-Volyňského kniežatstvo získala na význame, keď na Rus začínala dosahovať Osmanská ríša. Pôvodná mestská opevnenia bola drevená. V 40. - 50-tych rokoch 13. storočia vznikla na mieste pôvodného opevnenia kamenná pevnosť. Bolo to v období, keď sa začali viac používať katapulty. Pevnosť Chotyn sa stala jednou z najlepších vo východnej Európe. Stala sa známou predovšetkým vďaka víťazstvu poľského a ukrajinského kozáckého vojska nad Osmanskou hordou v Chotynské vojne roku 1621. Ukrajine-skopolské vojsko tu fakticky zachránilo Európu od bezprostrednej tureckej expanzie. K vstupu do objektu Pevnosť Chotyn slúži most. Dvor je rozdelený na dve časti. Väčšia dvor (Dvůr vojakov) je zastavaný obytnými budovami a v jeho strede je zvon. Menšie dvor (Komediantský dvor) je vyzdobený ornamentmi. Tvorí je červené tehly a biele kamenné bloky. Portály a výzdoba okien sú vytvorené v gotickom štýle. Pevnosť Chotyn má v podzemí priestory, kde sa uchovávali zbrane a zásoby potravín. Na teritóriu pevnosti sa natáčali filmy Ivanhoe, Robin Hood i súčasný (2007) ukrajinský Taras Bulba.
Chotyn bola najdôležitejšia pevnosťou v obrannom systéme stredovekého Moldavska. Pevnosti chránili podnesterskú obchodnú cestu. Na mieste dnešného hradu stála od 12. storočia jeho drevená predchodkyne. Pevnosť nechal postaviť na začiatku 15. storočia Alexander Dobrý. Chotyn významne rozšíril moldavský knieža Štefan Veľký, ktorý tiež vybudoval kaplnku s výbornou akustikou na bočnej strane smerom k Dnester. Za vlády Petra Rares bola Chotyn najvýznamnejšie a najkrajšie pevnosťou Moldavska. V roku 1711 Chotyn dobyli Turci. Od tej doby sa na pevnosti vystriedali tureckí a ruskí páni. Rusom definitívne Chotyn pripadla v roku 1812. Dnes ju opatruje Ukrajina.
Články:
Detaily:
Krajina: | Ukrajina |
Región: | Černovická oblasť |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Awia 24.11.2018 (08:12) |
Poloha: | N 48.522 E 26.495 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 5756 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
www.chotyne.cz/page.aspx?zaz=47-1251
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!