Anketa:
Štefánikova mohyla, Brezová pod Bradlom, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Nad mestom Brezová pod Bradlom na západnom Slovensku sa vypína vrch Bradlo s Mohylou M. R. Štefánika na vrchole. Telesné pozostatky generála Milana Rastislava Štefánika (1880-1919) tu uložili 11. mája 1919.
Veľkolepú mohylu z bieleho spišského travertínu postavili v roku 1928 podľa projektu Dušana Jurkoviča. Slávnostne ho odhalili dňa 23. septembra. Pri mohyle sa každý rok v máji konajú masové celonárodné stretnutia oslavujúce život a dielo generála Štefánika.
Články:
- Pozvánka: 7. Stretnutie Motoride-ákov alebo Motoride Tour 2008 - 15. - 17. 8. 2008
- 7. Stretnutie Motoride-ákov alebo takmer odfúknutý Motoride Tour 2008
- Cesta okolo Slovenska 4.-13.7.2002
- Výlet v sedle Titanicu
Fotogaléria:
24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

27.11.2007 - Awia

27.11.2007 - Awia

27.11.2007 - Awia

27.11.2007 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Trenčiansky Kraj |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Awia 27.11.2007 (11:30) |
Poloha: | N 48.679 E 17.563 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 31526 |
Nadmorská výška: | 543.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Z mesta Brezová pod Bradlom vedie označená asfaltová cesta takmer až k pamätníku, kde je záchytné parkovisko.
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | U Juhása, Slovensko | Reštaurácia | 2.0 km JV |
2. | Lovecký zámoček, Chtelnica, Slovensko | Zaujímavosť | 7.6 km J |
3. | Motocrossová trať Myjava, Slovensko | Motokrosová trať | 7.8 km S |
4. | Hrad Dobrá Voda, Slovensko | Hrad | 8.2 km J |
5. | Rozprávkový dom, Švancarová dolina, Slovensko | Zaujímavosť | 8.8 km SV |
6. | Reštaurácia U Freda, Myjava, Slovensko | Reštaurácia | 9.0 km S |
7. | Chtelnická priehrada a skameneliny, Slovensko | Jazero | 9.5 km J |
8. | Hrad Branč, Slovensko | Hrad | 10.1 km SZ |
9. | Kunovská priehrada, Slovensko | Pláž | 11.7 km Z |
10. | Salaš Sobotišťan, Slovensko | Reštaurácia | 12.2 km Z |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!