Anketa:
Láska na druhý pohľad, alebo čaro Jawy
ZdieľaťPridané: 08.03.2006 Autor: klinec
Čitatelia: 12208 [Vaše stroje - Moja motorka]
Ahojte Motorajďáci a špeciálne majitelia strojov značky JAWA. Po dlhom a koľko krát zábavnom čítaní vašich článkov, vašich rád som sa konečne rozhodol aj ja, že vám niečo napíšem.
Sám som sa minulý rok v lete stal hrdým majiteľom stroja Jawasaki 350, typ 638. Na začiatku júna som začal úporne rozmýšľať o tom, že si kúpim nejakú motorku. Prvý impulz bol asi v tom, že sme sa presťahovali do nového domu s veľkou garážou a proste som ju mal kde mat. Dovtedy som býval v činžiaku v trojizbovom byte a tam nebolo šance. To som ale ešte nevedel, ako ma to chytí...
Na začiatku bolo rozhodovanie, čo vlastne kúpim. Mal som na ruke jednu MZ 251 za 20 klackov, ale chyba lávky, bola rozobratá. Chalan bol z Blavy, takže som to nemal ďaleko. Od toho, aby som ju zobral, ma odhovárala väčšina kamarátov vrátane môjho otca. Tak som sa na to ľudovo povedané vykašľal. Nechcel som ale na začiatok minúť veľa prachov, pretože sme sa sťahovali a koruny nikdy nie je nazvyš. Vtom sa ako len tak mimochodom kolega z prace „prekecol“, že on predsa má 638, nevozí sa na nej a je mu na nič. A že by mi ju, keby som chcel, ale len vážne chcel, predal. A za 13000 Sk.
Prišiel ten deň. Išli sme ju pozrieť. Moju novú motorku. Nevadí, že pol roka stála v takej stodole, až bola celá od prachu. Doniesli sme baterku, nahodili a asi na desiaty pokus naskočila. Podotýkam, bol som úplný amatér, nikdy som nesedel na veľkej motorke, aj keď mám na ňu papiere. Prvý krát som ju počul „vrčať“ a sakra. Páčilo sa mi to! Paráda! Už som sa nevedel dočkať, kedy bude u mňa v garáži. Žena ma chvalabohu podporuje vo všetkých mojich koníčkoch, okrem krčmy samozrejme, teda nebol s tým problém. Ale aj ako laikovi sa mi nezdal zvuk, také chrčanie zo stredu, ktoré som ako laik pripisoval tomu, že polroka stála. Nevadí... Nevadí aj to, že dymí ako lokomotíva pred generálkou, veď na to som dostal vysvetlenie, že „Kto maže, ten jede“. Kus pravdy. No nie? Prišli prvé otázky a odpovede. Napr. Aký tam ide benzín? Alebo aký tam ide olej a ako ho miešaš? V tom prichádza odpoveď: Ja tam lejem normálny Madit, s tým si nerob hlavu, to ide na všetko. Len pre upresnenie, Jawenka bola jazdená na Madit M6AD, čo je olej do štvortaktov a v pomere 1:30. Nuž čo.
moja nová láska. Už odstrojená, s motorom u Karola1. |
Už je doma. Chodím ju pozerať. Je super. Aj keď jej po ceste „domov“ prestal páliť pravý valec. No a čo. Veď ani ja nevydržím všetko. Je tu a je cela moja, kedy budem chcieť. Vždy. Nikdy ma nenechá v štichu. Verím ti. Ha ha ha. Prichádza vytriezvenie.
To asi budú ramienka. Takto znela odpoveď, keď som na druhý deň v práci oznámil, že nejde jeden valec. Aj mi to prišiel spraviť. Nastavili sme, namazali plstenú stierku a čuduj sa svete, išla. Prišli prvé sólo jazdy, prvé jazdy s manželkou. Nikdy nezabudnem na jeden letný víkend, kedy sa moja zákonitá išla obliecť na motorku a prišla v bielej teplákovej súprave. Vtedy som ani ja ešte nevedel, čo spraví M6AD v „spreji“ s jej peknou (a drahou) súpravou. No čo už. Jawinka mala ešte aj výfuky dvihnuté, ako sa to robieva. Žeby žiarlila na manželku? Neviem. Jedno je isté, ženička po zosadnutí vyzerala ako šteniatko dalmatína. Potom, pri jednom tiež výlete, už ale sólo (prečo asi), mi pri vyšších otáčkach zase prestal ísť valec. Ledva som na jednom došiel domov, pretože mám po ceste taký fajnový kopček. Tak odznova. S otcom sme vymenili kladivká za nové a zase jechala. Toto sa ale opakovalo so železnou pravidelnosťou, vždy to isté. Rozštelované. Tento problém vyriešila až kúpa VAPE MZ04, ktorú som si objednal priamo z Čiech, pretože cena bola aj po kurzovej výmene bezkonkurenčná. Len ma trochu štvú zbytočné poplatky Slovenskej Pošte. Že poplatok za poslanie peňazí do zahraničia. Načo? Inak VAPE môžem len odporučiť, montáž zvládne každý. Pripomeniem, Vape riešilo len dôsledok, nie príčinu. K tomu sa ale ešte dostanem. Nasledovala kúpa kvalitného oleja, kúpil som Total racing 2T, plná syntetika, ktorú mi odporučil predavač ako veľmi nízko dymivý. (po príhode so súpravou som bol opatrnejší.) Nariedil som v pomere 1:50 a bola to pravda. Dymila oveľa menej. Výmena sviečok bola už len logickou potrebou, keďže v každom valci bola iná, aj s inou tepelnou hodnotou. Kúpil som jej Championky, ekvivalent tuším k 17... Už neviem. Chvíľu som sa len vozil, keď ako blesk z jasného neba prišlo čo? No predsa gufero pod alternátorom. Zase známa postupnosť. Motoporadňa Motoride ––> rada od Johny99 ––> výmena. Johny, díky.
Po čase som narazil na Johnyho článok o jeho Jawe a zaujala ma super kapotáž. Johny sa s tým vyhral a musím uznať, v mnohom ma inšpiroval. Kde inde ako na Motoride som si našiel inzerát na motku od Matúša Štefana, ponúkal 632 prerobenú na 640 s kapotážou Collard. Pekná moto, len neboli lokše, tak som nereflektoval. Ale to sa zmenilo. Musím sa priznať, som vo veľa veciach puntičkár. Motorka je samozrejme jedna z nich a tak sa k nej chovám. Vždy po každej jazde som bol schopný prebehnúť ju so silikónovým olejom aby sa ligotala ako psovi nemenovaná časť tela. Pred jedným takým výjazdom som sa zase hral s handrou, až bolo všetko perfektné ako malo byť. Išiel som sa prezliecť, nechal som motorku pred garážou, veď som za chvíľu naspäť. Ale čert nikdy nespí, a kým som sa vrátil, jeden z našich psov mi dotrhal sedlo. Bol vtedy ešte šteňa, ale mal som strašné jedy. A bolo rozhodnuté. Písal som Matúšovi, pretože inzerát bol stále aktuálny, a dohodli sme super cenu. Motorka bola síce bez TP, ale mne to vôbec nebolo treba, chcel som ju len kvôli 640 kovým veciam a kapotáži a sedlu. Cena skončila na 7500 Sk, tak som ju bral.
632 s kapotážou COLLARD |
Pomaly sa končila sezóna a ja som rozmýšľal, čo ďalej. GO bola „jasná voľba“, ale chcel som, aby mi Jawátko vydržalo nejaký ten „pátek“ a keď bude rozobraté, pobralo aj nejaký ten koník navyše. Po hľadaní, hádajte kde, som si vybral Karola1 a jeho Motoservis Petra, Lovčica – Trubín. Priznám sa, nikdy som o podobnej obci nepočul, aj keď teraz už viem, že sa tam poriadajú motokrosové závody. Rozhodol som sa, že okrem GO si dám spraviť aj nejaké úpravy a to vŕtanie na 400 ccm a odľahčenú kľuku. Karol mi navrhol odľahčenie pomocou vŕtania dier do zotrvákov a následným zaslepením korkom. Tak som mu to 4.2. odniesol, aj keď to bolo hore dole cca 240 km a taká istá štreka ma čaká ešte raz. Som totiž z Trnavy a do Trubína to nie je najbližšie. Ale pošte už neverím. Po rozobratí u Karola1 ma čakalo nemilé prekvapenie. Karol mi volal a povedal, že kľuku mi ani nebude odľahčovať a lisovať naspäť, pretože z nej doslova spadli ložiská, tak bola opotrebovaná.
opotrebenie primárneho čapu |
A k tomu 400 cm by jej asi nepomohlo. Úplne sa v strede krútila. Toto boli problémy, ktoré som spomínal so zapaľovaním, že sa mi pri vyšších otáčkach, keď bola kľuka najviac namáhaná, skrútla a zapalko sa rozštelovalo. Keď som toto spomenul pred kolegom, jediná reakcia bola, že „No mne hovorili, že sa dal ťažko doštelovať predzápal, že to kolíše...“ No teda. Prečo mi to kua nepovedal hneď, keď mi ju predával? Tak som bol na ňu namotaný, že by som ju aj tak asi kúpil. Mňa nehnevá to že som nekúpil novú motorku, to som vedel a viem aj sám, ide mi o princíp, o to, byť úprimný pri predaji! Nie?
Ešte že si brácho kúpil asi mesiac po mne 639 (asi je jazda na moto nákazlivá) a chalan, čo mu ju dával, mu zabalil všetko, čo doma našiel. Tak našiel skoro celý druhý motor a aj kľuku. Túto som doručil Karolovi a dúfal, že teraz sa to už podarí. A podarilo, kľuka je odľahčená, vycentrovaná.
bráchova mašina |
Kľukovka je úspešne ľahšia o cca 2,8 kg,
odľahčovanie frézovaním zotrvákov |
Čakáme na odliatky piestov, aby to Karol mohol zložiť a ja sa tak teším, keď nahodíme motor do rámu a prvý krát nakopnem... Rajská hudba.... Fúúha, už nech to je. Aj keď to stálo viac, ako celá motorka... Teplo, vánok, chrústy v čele a tak. Už ma táto zima otravuje a viem, že v tom nie som sám. Však? Veľa šťastných km želám!
Pridané: 08.03.2006 Autor: klinec Zdieľať