Anketa:
Vyskúšali sme športovca na štyroch - Suzuki LTZ 400 QuadSport
ZdieľaťPridané: 03.08.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 41450 [Testy a predstavenia - Test]
Naše stretnutie neprebehlo celkom podľa plánu. Krásavec totiž nemá značky, a tak bolo nutné najprv zladiť môj časový harmonogram s možnosťami dopravy dodávkou. Športovec sa však medzitým presunul do trnavského Bikerscentra. Tam nám vyšli v ústrety a LTZ 400 si beriem priamo z predajne.
Zoznámenie
Zoznamovanie je rýchle. Tohto roku už sme s niekoľkým štvorkolkami mali tú česť. Suzuki je však trochu iná. Nekompromisný športovec nemá nič navyše. Prístrojovka obsahuje tri nutné kontrolky: spiatočka, neutrál a teplota chladiacej kvapaliny. Pod ňou je spínacia skrinka, kde sa zasúva gumou utesnený kľúč. Okrem polohy zapnuté je tu aj poloha, zapnuté so svetlami. Na rukovätiach je toho tiež minimum, parkovacia brzda, prepínač diaľkových svetiel a nutný chcípak. Na prvej rukoväti potom už len páčkový plyn. Zaradiť, pridať a vyraziť...
Štvorkolka je jednomiestna a pôsobí na mňa kompaktným dojmom. Na pohon slúži 400-kubíkový jednovalec, ktorý má spoločné korene s motorom v Suzuki DRZ 400, zavesený je v kolískovom ráme. Predné kolesá sú bez pohonu, ako sa na športovú štvorkolku patrí, odpružené dvojicou tlmičov na dvojitých závesoch tvaru A. Zadok odpružený centrálnou kyvnou vidlicou s pevnou nápravou je poháňaný reťazou. Vpredu aj vzadu sú samozrejme kotúčové brzdy. Prevodovka klasická manuálna, s možnosťou zaradenia spiatočky.
Jazda
Vymotať sa z parkoviska mi dalo trochu zabrať. Spiatočka sa radí ešte pod jednotkou po tom, ako rukou otočíš ovládač na pravej strane nádrže. LTZ-ka je dosť divoká, jednotka je krátka a pekne ostrá na prvé rande s ňou treba opatrne. Rýchlo sa však vymotávam z asfaltového podkladu a dopriavam kolesám prašné poľné cestičky v okolí Trnavy až niekam k brehom váhu. Ergónomia je skvelá, hneď mi sadla do ruky, všetko je na svojom mieste a aj keď sa javí malá, jazdec určite netrpí nedostatkom miesta. Okolo nôh, presnejšie povedané okolo stupačiek však chýbajú ochranné rámy, ktoré je nutné v Suzuki dokúpiť. Zabránia stretu jazdcových nôh so zemou alebo v horšom prípade s kolesom.
Keďže chýba tachometer, rýchlosť jazdy iba tuším. Väčšinou odhadujem trochu menej ako je reál. Maximálka sa pohybuje niekde nad hranicou 100 km/h a užívam si ju na dlhých poľných a prašných spojovačkách. To sa nedá už povedať o Herghottovi, ktorý ide za mnou na motorke a cez kúdoly prachu ho nie je ani vidieť.
Štvorkolka nie je ani dlhá a ani rázvor kolies nie je extrémne široký. Je veľmi obratná a skôr ako na naháňačky po prašných rovinkách je s ňou zábava niekde na trati v početných zákrutách. Motor je ostrý a v spolupráci s dosť krátkou prevodovkou sa jazda mení na striedanie medzi nekonečnými driftami a jazdou po zadných. Aj na suchom povrchu nie je problém dvojicu zadných kolies kedykoľvek dostať do preklzu. Potom stačí už len zatáčať a užívať si drift tak dlho ako podržíš plyn. Pozor ale na moment keď sa kolesá chytia, vtedy má tendenciu dvíhať sa na dve kolesá, ale bočné. Inou kapitolou je jazda po zadných. Znovu je to otázka poriadneho pritlačenia pravého ukazováka na páčku plynu. Žiadne hranie sa so spojkou, na zadné ide sama od seba plynom. Všetky tieto parádičky idú na LTZ tak jednoducho a automaticky, až je to hádam aj nuda. Jazdec sa veru nenarobí :-)
Podvozok je spoľahlivou oporou pri jazde. Zvládal plnú paľbu maximálkou a aj technické pasáže v štrkovisku, rôzne extrémne prekážky, cez ktoré sme sa pokúšali dostať. Spoľahlivo nás podržal aj pri menších skokoch, kým tie väčšie nebolo ani kde vyskúšať. Vytknúť nemám čo ani brzdám. Predná dvojica kotúčov sa dobre dávkuje bez okamžitého blokovania kolies. V prípade potreby však stačí zatlačiť páčku poriadne a obe predné kolesá stoja. Nakoniec na štyroch kolesách to nie je problém. Zadná brzda je z tých ostrejších a blokuje sa dosť rýchlo.
Čas letí a my sa s Hergim v sedle QuadSporta striedame ako o preteky, veru pri nás si len tak neoddýchne. Nezastaví nás ani vietor a následné sneženie (biele chumáčiky z topoľa :-) ) Až príchod proklatě nízko letiacich čiernych mrakov na vyháňa z cvičiska naspäť do predajne. Príjemný deň v sedle nevšedného stroja sa tak končí. Žltý športovec ide na očistu a smeruje na akciu niekam pod Tatry. Uvidíme sa ešte niekedy? Možno na motokrosovej trati?
Chcem QuadSporta na značkách
Nemožné do troch dní. Ak si sa na toto už v minulosti pýtal odpoveď poznáš. Nie, nie je to možné, LTZ v sérii nie je homologovaná na použitie v cestnej premávke. Existuje ale riešenie v podobe prestavbového kitu od firmy QUASI. A my sme práve takto upravenú štvorkolku našli v Bikerscentre.
QuadSport upravený na značky |
Prestavbový kit obsahuje všetko potrebné. Vpredu nové svetlomety, smerovky, nové koncové svetlá, plastové blatníky na všetky štyri kolesá, pneumatiky schválené do premávky, digitálny tachometer s mnohými funkciami, sadu kontroliek, klaksón a dokonca v zadnej časti aj ťažné zariadenie spolu s elektrickou zásuvkou na príves.
Takto upraveného QuadSporta, ktorý spĺňa všetky predpisy je možné prihlásiť a jazdiť s ním legálne v premávke. Je teda len na tebe, či ho chceš využívať aj na asfalte, prípadne na pracovné účely, alebo len na športovanie niekde na trati. Viac fotiek upraveného QuadSporta nájdeš v galérii:
Konkurencia
Nedávno sme otestovali tajvanskú dvojicu Dinli 801/901. Pred QuadRacera bude konkurentom 901-tka. Výhodou bude lákavejšia cena, a bohatšia výbava (ochranné rámy, digitány tachometer a cestná výbava v sérii). Nevýhodou väčšia hmotnosť. Konkurentom bude aj nová štvorkolka KTM 450 XC, ktorú by sme mali tohto roku ešte potrápiť.
Záver
Čo na športovca povedať? Prekvapil nás svojou zábavnosťou, sparťanskou jednoduchosťou a ľahkosťou ovládania. Aj úplný štvorkolkový začiatočník po pár minútach jazdy spraví veľké pokroky a dokáže spraviť nejaký ten driftík a efektný výjazd zo zákruty. Fun faktor stroja je teda vysoký a to všetko bez známky námahy. Ak na QuadSporta sadneš, rob to s vedomím, že sa ti môže ľahko stať, že mu podľahneš a nebude sa ti chcieť vystúpiť. Môže byť tvoj za 201 000 Sk.
Plusy a mínusy
ostrý motor a sprevodovanie, fun faktor, kvalitný podvozok | chýbajúci tachometer, chýbajúce ochranné rámy nôh |
Pozadie / Wallpaper
Technické údaje:
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Suzuki | Dinli | KTM | Honda | Suzuki |
Model: | LT-Z 400 QuadSport | DL 901 | 450 XC | TRX 400 EX | ATV LT-R 450 QuadRacer |
Rok: | 2008 | 2007 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednoválec (4T) | jednoválec (4T) | jednovalec (4T) | jednoválec (4T) | jednoválec (4T) |
Objem: | 398 ccm | 448 ccm | 447.92 ccm | 397 ccm | 450 ccm |
Max. výkon: | 45.7 k (33.6 kW) / 8250 ot. | 53.0 k (39.0 kW) / 8200 ot. | |||
Max. krútiaci moment: | 40 Nm / 6500 ot. | 41.2 Nm / 7500 ot. | |||
Kompresný pomer: | 11.3:1 | 10,8 : 1 | 11:1 | 11,7 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 90.0 x 62.6 mm | 94,0 x 64,6 | 89 x 72 mm | 85 x 70 mm | 95,5 x 62,8 |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC | DOHC | SOHC (4V) | DOHC | DOHC |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová + spiatočka | manuálna 5-stupňová + spiatočka | manuálna 5-stupňová + spiatočka | manuálna 5-stupňová + spiatočka | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 215 mm | 279 mm | 257 mm | ||
Zdvih vzadu: | 230 mm | 254 mm | 265 mm | 231 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 170 mm | 180 mm | 174 mm | ||
Pneu vpredu: | AT 22 x 7R10 | 21 x 7,00 / 10 25 | 21 | 22 x 7-10 | AT 20x7R10 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jedno kotúčová (ABS) | jednokotúčová | jednokotúčová | jedno kotúčová (ABS) |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 200 mm | 220 mm | ||
Pneu vzadu: | AT 20 x 10R9 | 20 x 11,00 / 9 38F | 21 | 20 x 10-9 | AT 18x10R8 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 169 kg | 163 kg | 167 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 205 kg | ||||
Výška sedla: | 810 mm | 820 mm | 820 mm | 810 mm | 780 mm |
Rázvor: | 1245 mm | 1268 mm | 1280 mm | 1229 mm | 1285 mm |
Dĺžka: | 1830 mm | 1773 mm | 1810 mm | 1834 mm | 1845 mm |
Šírka: | 1165 mm | 1160 mm | 1148 mm | 1151 mm | 1245 mm |
Výška: | 1160 mm | 1165 mm | 1125 mm | 1110 mm | 1085 mm |
Svetlá výška: | 240 mm | 285 mm | 290 mm | 109 mm | 240 mm |
Objem nádrže: | 10 l | 12.8 l | 13.4 l | 9.8 l | 10 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 105 km/h | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Tlmiče vpredu aj vzadu plne nastaviteľné Ohlins |
Motocykel na test poskytla spoločnosť BikersCentrum Trnava.
Pridané: 03.08.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora