Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1816 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29772
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17600)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12172)
Hodnotenie: (25 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (37)  [Verzia pre tlač] Tlač

BMW F650- FUNDURO 1/2

 Zdieľať

Pridané: 23.02.2009 Autor: Wildman
Čitatelia: 33319 [Vaše stroje - Moja motorka]

Rád by som vám predstavil tento v našich končinách stále nie veľmi rozšírený stroj BMW F650, vo svete a hlavne v zámorí známy skôr pod synonymom funduro.

História

Korene tohto motocykla siahajú niekde do začiatkov 90-tych rokov minulého storočia, kedy zaznamenali značný úspech takzvané mestské endurá. Hlavne úspech Aprilie Pegaso nedal spávať nemeckým súdruhom, ktorí sa napokon rozhodli ukončiť 27 ročný pôst v oblasti jednovalcových motorov. To, že sa rozhodli správne dávali jasne na známosť predajné čísla.

Aby toho na Nemcov nebolo príliš veľa, zaskočili si po motor do Rakúska a po časť kostry do Talianska. Práve dohoda s Apriliou bola vo vývoji motocykla kľúčová, nakoľko tieto stroje boli po celý čas svojej produkcie vyrábané v Talianskom závode Aprilie v Noale. No a aby toho zase nebolo príliš málo, bol prizvaný ako inak Angličan Martin Longmore, aby na týchto základoch postavil to pravé nemecké železo. Či sa mu to podarilo musí posúdiť každý sám. Podľa môjho názoru je veľmi dobre vypracovaný hlavne bočný profil a nebyť nepodareného svetla zjavne inšpirovaného svetlom z R1100GS, bolo by všetko O.K.

Samotnou kapitolou je motor. Aj keď sa pri slove ROTAX zježia všetky chlpy na tele hlavne majiteľom talianských 2T 125-tiek, nemyslím si, že akékoľvek odsudzovanie je namieste, keďže motor pracuje úspešne vo viacerých strojoch už prakticky 20 rokov. Pre potreby BMW bol motor z Pegasa upravený, aby bol dosiahnutý lineárnejší priebeh výkonu a znížené emisie. V zásade ubudol jeden ventil a pribudla sviečka.

F650-tka sa predávala nezmenená od roku 1994 do roku 1997 kedy sa motocykel homologizoval pre americký trh, čo prinieslo modernejšie kapotáže, smerovky na stopkách, výmenu teplomera za analógové hodiny a tiež cestnejší model ST s menším predným kolesom aj štítom. V roku 2000 BMW už vo vlastnej réžií stroj komplet prekopalo a začalo predávať ako známy a nemenej úspešný model F650GS. Nasledovníkom verzie ST bol model F650CS.

Približne v tom istom čase pripravovala JAWA nový model vo svojej produkcii a rozhodli sa použiť práve osvedčený motor ROTAX z F-ka. Tento motor nájdete aj vo verzii JAWA 650 Dakar.

 1994, 1997, 2000
1994, 1997, 2000

Ja a F650

Moje „virtuálne“ spolužitie s F-kom siaha do konca roku 1998 kedy som sa, ako toho času majiteľ krásnej JAWY 23 MUSTANG, zarazil pri prezeraní prvého slovenského motokatalógu. Bolo to práve pri pohľade na F-ko a dalo by sa povedať, že bolo vymaľované. Vedel som, že to je to pravé pre mňa...

 Stále ho mám...
Stále ho mám...

Desať rokov snahy zbehlo ako voda a ajhľa tu ju máme...rok 2008 a začíname reálne spolunažívanie!

 Moje F-ko
Moje F-ko

>

Pridané: 23.02.2009 Autor: Wildman Zdieľať

Hodnotenie: (25 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (37)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »