Anketa:
Skrotenie zlej ženy - úprava ČZ 175/487
ZdieľaťPridané: 13.09.2012 Autor: Dave48
Čitatelia: 23366 [Vaše stroje - Moja úprava]
Prvý článok mladého motorkára o jeho sne z detstva.
Zdravím všetkých milovníkov tých najúžasnejších strojov ktoré vytvorila ľudská ruka - motocyklov. Mám 21 rokov, som študentom strojníckej fakulty STU a tento článok je o splnení môjho detského sna. Už ako 12 ročný som si chodil tajne za dom sadnúť na nepojazdnú a nekompletnú panelku, ktorú otec zdedil po svojom najlepšom kamarátovi. Nemala sedlo, tak som sedel len na ráme, mal som pred sebou guľatú nádrž a ledva som dočiahol na rukoväte. Bol úžasný pocit cítiť pod sebou kus mašiny a už od vtedy som sníval že raz si upravím JAWU 175 na niečo medzi jawou a chopprom. K našim československým strojom mám od malička vzťah a páčili sa mi, ale snáď mi dáte za pravdu, že sedlo na ktorom sedíte ako na late z lešenia, utopená nádrž ktorá je skoro v jednej línii so sedlom a zhrbený posed (meriam 185cm) dosť kazia pocit z jazdy.
Roky plynuli, získaval som prvé skúsenosti s pionierom atď., (snáď to všetci poznajú) a asi keď som mal 17, otec doviedol k nám člena tohto fóra (petkav), ktorý vtedy práve vychytával svoju jawu 350 nádherne prerobenú na chopper, vtedy to prišlo - dá sa to a dokážem to aj ja! Začal som však až v 19-tich, odbrigádoval pol prázdnin nočných šichiet a konečne si kúpil svoju prvú prihlásenú motorku ČZ 175/487. V inzeráte top stav, atď., čiže hneď nedobíjala, chytila sem tam na spiatočku, všade tiekla a podobne, teda zvyšok prvej sezóny som trávil opravovaním.
takto vyzerala pôvodne |
S prestavbou som začal v zime ten istý rok - bol to môj maturitný ročník. Už roky som mal v hlave ako má moja motorka vyzerať, tak som nepotreboval žiadne nákresy (teraz ako budúci inžinier by som začal práve tým). Skrátka som sa zavrel do garáže, s radosťou z nej pozhadzoval všetko čo ma iritovalo a začal so svojím dizajnom. Nechcel som robiť žiadne úpravy na ráme, aby sa dala dať motorka v prípade potreby do pôvodného stavu ako veterán, tak zdvihnutie nádrže a zníženie sedla som musel dosiahnuť práve úpravou týchto dielov. Na uctenie pamiatky otcovho priateľa a aby som mal na svojej motorke aj niečo z jeho panelky, ktorá ma k tomu všetkému inšpirovala, rozhodol som sa z nej použiť nádrž v tvare slzy. Nádrž bola vo veľmi zlom stave ale zaťal som sa a začal som pracovať na nej, aj keď z bazáru by ma dobrá vyšla možno na 20e. Vyrobil som úchyty (na obrázku ešte len kartónový návrh), aby vyššie umiestnenie nádrže vytváralo opticky väčší sklon motocykla bez zásahov do kostry, k tomu pár drobností a hľa: návrh je hotový!
malý garážový návrh |
Nasledovali nekonečné hodiny šmirglovania nádrže (rátal som to- cez 60 hodín), na ktorej bolo 10 vrstiev farieb. Všetko som robil ručne a poctivo, až do plechu, resp plech/chrómu. Okrem toho mala vela preliačenín, ktoré som hodiny vyklepával ohnutým zaobleným roxorom a nakoniec vygitoval. Musel som tiež navrhnúť a vyrobiť nové silentbloky kvôli novým úchytom. Moje dni vyzerali takto: škola, učenie doma, robota doma, frajerka a po nociach makať na čezete. Rovnako ako nádrž som pripravil na lak kostru, blatníky, atď. Chcel som jej dodať všetku krásu ktorú si zasluhuje, tak som ručne niekolko dní až týždňov leštil motor, kolesá a výfuk, rebrá valca som nastriekal čiernou farbou odolnou do 500 °C (v tenkej vrstve aby nebránila chladeniu motora), samozrejme tomu predchádzalo šmirglovanie rebier až na železo, žiadna stará farba nesmela zostať! Tlmiče som poslal na chróm (cez známeho známeho, malo to byť skoro zadarmo, nakoniec sa mi vrátili po pol roku, za 50e a vnútri hrdzavé, tak som ich deň šmirgloval zvnútra aby boli funkčné). Okrem toho tlmiče pôvodne tiekli, tak som zgenerálkoval matice tlmičov. Z technickej stránky som už len vymenil ložiská v kolesách, vymenil a kompletne vyčistil karburátor (predchádzajúci mal strhnutý závit na veku šupátkovej komory) a dynamo s ramienkovým zapaľovaním nahradil bezkontaktným VAPE, ktoré stálo 2/3 ceny motorky.
všetko sa krásne leskne |
Posledná časť ktorá mala dotvárať hladký dizajn motocykla a vytvárať spolu s nádržou krásne krivky bolo sedlo. Spravil som ho sám z plechu, molitánu zo sedačky z auta, rifloviny ktorou som ho obtiahol najskôr aby držalo tvar a nakoniec čiernou koženkou. Sedlo je navrhnuté aby vytváralo plynulú líniu s nádržou – spodok sedla leží na (myslenej) priamke so spodkom nádrže a vrch tvorí s nádržou (v rámci možností) elegantnú krivku. Na tandemové sedlo nie som veľmi hrdý ale potreboval som ho na vozenie mojej tak super tolerantnej frajerky. Okrem estetickej stránky sedlo tvorí dôležitú stránku komfortu a celkového pocitu z jazdy na motorke – veľmi podobný tomu o ktorom som už od mala sníval. Konečne prišiel ten čas, zmaturoval som na samé 1 a po “povinnej“ ožieračke letujem káble, nahadzujem 12V žiarovky – vpredu dvojvláknovú halogénku vďaka ktorej vidím krásne aj v noci, a na druhý deň sa na nej konečne môžem previezť. Neopísatelný pocit, to o čom som vždy sníval bolo podo mnou a skutočné. Samozrejme bolo treba vychytať mnohé muchy (čo mi trvalo skoro celú sezónu) ale ten čas strávený pri nej (odkedy som začal kým som ju dokončil som mal voľný len 1 víkend), mi za to rozhodne stál.
konečne hotová |
Po sezóne čakala motor kompletná generálka, ktorú som už minulú zimu nestihol. Ložiská, guferá, výbrus, nová piestna sada, kľuka, tesnenia, primárna reťaz, spojka, vývodové koliesko, skrátka všetko + vyleštené kanály a vyrezanie drážky na kľukovke pre prípadnú montáž systému oddeleného mazania possilube - do budúcna. Nesmiem zabudnúť spomenúť moju úžasnú frajerku, ktorá mi s generálkou dobrovoľne pomáhala, viem že veľa motorkárov po tejto informácii len ticho závidí a vlastne aj ja sám sebe. Výmenu neobišla ani sekundárna reťaz, svoje už mala odslúžené a riskovať jej roztrhnutie za jazdy sa neoplatí. Dosluhovala aj stará baterka, tak mi strýko doniesol gélovú zo svojej Hondy CBF 1000. Je dosť veľká, tak som musel vyrezať časť z obrovského telesa vzduchového filtru (na týchto motorkách bol tzv. ukludňovací priestor, slúžiaci ako tlmič hluku a zároveň znižoval rýchlosť vzduchu prúdiaceho do motora), okrem toho papierový filter dávno neslúžil ako mal, tak som sa rozhodol namontovať priamy - športový filter. Je to drátenka so zabudovaným mikrofiltrom, zvyšuje výkon motora vďaka zvýšeniu rýchlosti vzduchu prúdiaceho do motora, avšak adekvátne k tomu treba zvýšiť množstvo paliva. To pre mňa znamenalo, že okrem zabiehania som donekonečna hľadal správne trisky, ihly a ich nastavenie.
so single sedlom |
Doteraz je to viac menej všetko, aj keď každý kto začal s úpravou motorky, rovnako ako každý kto má veterána, vie, že noci strávené v garáži, tie nervy keď sa niečo na miliónty krát nepodarí, sa asi nikdy neskončia, no o to úžasnejší pocit je vysadnúť na svoju mašinu, splynúť s ňou a užívať si každý jeden prejdený kilometer.
Na záver ďakujem všetkým ktorí si môj článok prečítali, rád odpoviem na všetky otázky, postrehy ohľadom mojej skromnej prestavby a ďakujem aj za každú negatívnu kritiku, lebo tá posúva prácu bližšie k dokonalosti.
Pridané: 13.09.2012 Autor: Dave48 Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
CZ 175 typ 487 1983:
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | CZ |
Model: | 175 typ 487 |
Rok: | 1983 |
Kategória: | Klasika |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 172 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 5500 ot. |
Kompresný pomer: | 8.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58.0 x 65.0 mm |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 4-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | bubnová |
Pneu vpredu: | 2,75x18 |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Pneu vzadu: | 3,00x18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 128 kg |
Objem nádrže: | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 3.4 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 286 km |
Poznámka: | |
Tento model bol vyrábaný pre armádne účely pod typovým číslom ČZ 175 typ 487.016 |
Vaše najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!