Anketa:
Zásah do čierneho: Yamaha MT-09 „The dark side of Japan“
ZdieľaťPridané: 26.09.2013 Autor: kero
Čitatelia: 11401 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Moje dojmy z predstavenia a jázd na trojvalcovej novinke Yamaha MT-09 v okolí Splitu.
Ako k tomu došlo
Pred nejakým časom som vyplnil dotazník do súťaže YAMAHA MOTOR CZ/SK a tajne som si prial a na chvíľu predstavil, že ma vyberú a ja pôjdem na predstavenie a zoznamovacie jazdy s trojvalcovou MT-09. O nejaký čas neskôr mi doobeda zvoní telefón a displej ukazuje české číslo. Hovorím si hurá asi už došli tie ladené koncovky na môjho Fazera, ktoré som objednal. Omyl, po zdvihnutí sa mi milým tónom prihovára ženský hlas a oznamuje mi, že som vyhral tú súťaž s MT-09. Záblesk, spomienka, že to asi bude mať niečo dokopy s tým dotazníkom čo som vyplnil. Nato sa opakovane pýtam, či to nie je vtip. Ešte stále tomu neverím, ale po pár dňoch dostávam informácie o letenke a ubytovaní, tak reku asi fakt...
Informácie z predstavenia
Po príchode do Splitu sa zoznamujem s výhercami z ostatných krajín (Európa a Izrael) a ľuďmi z Yamahy. Večer nás čaká prezentácia a odhalenie motorky. Ja stále dumem čo mám od MT-09 čakať. Úprimne pred odchodom do Splitu som si pozrel fotky a videá MT-09, ktoré boli v tom čase dostupné, ale z tých má motorka nejak za srdce nechytila.
Na večeri sa dozvedám, že je prítomný tím z Japonska, ktorý mal na starosti vývoj a výrobu motorky a o chvíľu neskôr priamo jeden z nich prezentuje prečo vznikla MT-09.
Poslaním MT-09 je priniesť nový typ emócie. Doterajšie „MTčky“ boli o zábave, minimalistickom dizajne, agilnosti (MT-03) a kruťáku (MT-01). MT-09 na ne trošku nadväzuje. Má byť unikátna, zábavná, použiteľná na rôzne účely a každý deň. Temná stránka v motte MT-09 je akousi parafrázou na témy inštinkt, vášeň, šialenstvo, drift, kreatívnosť a undeground. MT-09 je priradená kategória roadster motard, umožní jazdiť na kolienko, ale aj s nohou vystretou napred do vnútra zákruty. Má vedieť uštedriť porciu krúťaku, ale zároveň byť veľmi agilná.
Yamaha používala trojvalce už v minulosti u modelov XS 750 a XS 850. V 2013 figurujú trojvalce aj v lodných motoroch a snežných skútroch. Výhodou tejto trojvalcovej koncepcie má byť priebeh krútiaceho momentu, kompaktnosť a nízka váha motora. Motor má vo finále o 10 kg menej ako motor FZ8, prináša 115 koníkov, 87.5 Nm kruťáku, vŕtanie 87mm a zdvih 59.1 mm.
Rám a zadná kyvka sú obe odliate z hliníka a spĺňajú aj dizajnovú funkciu. Nové kolesá boli odľahčené, čiže prinášajú menšiu neodpruženú hmotu. Motorka je obutá do Bridgetone S20 (vzadu 180/55 a 120/70 vpredu). Pruženie má USD vidlicu vpredu a horizontálne uložený tlmič vzadu. Na oboch sa dá nastavovať predpätie a odskok.
A teraz sa podržte ! Motorka váži suchých 171 kg a v plnej zbroji 188 kg čo je dokonca menej ako R6, pričom umožní náklon rovnaký ako u R6 – čiže 51° - preto to supersport obutie. Len tak pre porovnanie, FZ8 má o 23kg a Z800 dokonca až o 41kg viac.
Dizajn motorky bol mienený ako prísne funkčný, minimalistický bez zbytočných okrás. Na motorke toho teda naozaj nie je veľa. Ak si všimnete detaily na motore, tak sa podarilo ponechať vonku menej hadíc chladiacej sústavy aby nerušili mechanický dojem z motora. Na výber budú dva balíčky doplnkov Performance/Styling a Touring/Comfort.
Po odhalení si motorku „omakávame“ a ja v tej večernej tme na terase hotela začínam tej potvorke prichádzať na chuť.
Dojmy
Na jazdy som zaradený do popoludňajšej skupiny, takže po príchode chalanov, ktorí jazdili doobeda sa hneď bežím pýtať aké to bolo. Keď vidím taký ten typický priblblý úsmev v tvári kolegu z Anglicka, ktorý mi hovorí že si ju kúpi aj napriek tomu že je slabšia ako jeho Aprilia Falco začínam byť nedočkavý.
Vyberám si matne šedú a hneď po nasadnutí ma prekvapuje uvoľnený posed a široké riadítka. Sedlo je pri nádrži trošku užšie a dozadu sa rozširuje takže umožňuje meniť polohy a jazdnú pozíciu. Po naštartovaní sa ozýva klasický zvuk trojvalca, ale trošku iný ako u Triumphu. Po pohnutí sa z miesta ma prekvapuje celkový pocit ľahkosti a centralizácie hmoty. Miestami je to ako s bicyklom. Klopíme a prehadzujeme z jednej strany na druhú jedna radosť. Pocitovo sa vďaka ľahkému ovládaniu človeku zdá, že ide pomalšie než v skutočnosti. Pruženie je komfortné (nastavený bol +1 klik do tvrda oproti štandardu) a motorka sa vďaka nízkej váhe nad cestou ako keby vznáša.
Motor ťahá, rozdáva kruťák v každej situácii. Skromne, ale krásne brmle a vrčí. Radiaca páka sa pohybuje presne a prevody krásne čisto zapadajú. Spočiatku idem na „B“ móde a prekvapuje ma, že aj keď je vraj utlmený tak na bežnú jazdu bude úplne v pohode, čiže nie je určený len do ďažďa. „Štandard“ je o čosi živší a „A“ posiela jasné správy. Skúsenejší potvrdili, že na „A“ to na prvé prevodové stupne dáte na zadné len s pomocou plynu. V štandarde a na „A“ elektronický plyn trošku viac „škube“ ale povedal by som, že sa na to dá zvyknúť. Je to proste vlastnosť MT-09 a je dobre, že tam je aby človeka malo čo brzdiť v rozlete. Motorka totiž prirodzene zvádza k tomu, aby ste tomu poriadne naložili a užívali si jazdu v akomkoľvek druhu zatáčiek.
Radiálne brzdy brzdia plynule a dostatočne silno. Ostrý zákus tam nie je, ale ak Vám bude chýbať tak po nahodení panciera tam podľa mňa určite bude.
Ja a MT-09... |
Asymetricky umiestnený displej je čitateľný aj na slnku a ukazuje aj zaradený kvalt, čo je celkom fajn fičúrka. Umiestnenie displeja doprava od stredu mi nijak nevadilo. Trosku prekvapia menšie ovládacie prvky na volante pri rukovätiach, na ktoré si chvíľu zvykám a párkrát všetkých namiesto blinkra vytrúbim. Prioritou bolo zhodiť každý zbytočný gram, takže to chápem.
Zhrnutie
MT-09 ma nakoniec dostala. Jazdí sa na nej bombasticky. Vzhľad je naživo omnoho lepší než na foto, alebo videách. Je tam niečo funky, niečo z naháča, streetfightra aj motardu. Vzhľad človeka postupne infikuje a je potrebné dať tomu čas, aby ste vstrebali ten zvláštny kukuč, ktorý sa na nič iné nepodobá. A to je podľa mňa dobre.
Určite si ju vyskúšajte. Budete prekvapení. Odporúčam ju každému, kto sa jazdou rád baví, a nevyhnutne nepotrebuje výkon litra a tiež nechce ísť do jogurta. Myslím, že poteší aj cenou.
Na záver musím okrem motorky pochváliť aj organizáciu eventu, ktorú odviedli ľudia z YAMAHY na výbornú. Zopár dalších fotiek (z mnohých ktoré boli nafotené fotografmi pre Yamahu) nájdete na www.rajce.net/a8825755
Video: Yamaha MT-09 (FZ-09) predstavenie v Splite, Chorvátsko
Pridané: 26.09.2013 Autor: kero Zdieľať
Súvisiace články:
- Yamaha predstavila nový trojvalcový model MT-09 - zeON
- POZOR ZMENA TERMÍNU: Yamaha MT-Tour 2018 prichádza! Objavte vašu temnú stránku - Redakcia
- Yamaha MT-09 SR 2014 - zeON
- Triumph dnes odhalil detaily novinky Trident 660 - Awia
- Vyskúšali sme: Yamaha Offroad novinky 2014 vo Veľkých Uherciach - mikulec
- Detaily a parametre novej Yamaha MT-09 2021 sú už známe - Awia
- Testujeme novú Suzuki Katana 2019 v Chorvátsku - Awia
- Yamaha MT-07 2014 - Masters of Torque aj pre mladých - zeON
- Ochutnali sme dva dezerty z kuchyne Yamaha: Tracer 900 GT 2018 a MT-10 SP 2018 - Herghott
- Café racer od BMW - BMW R nineT 2014 - zeON