Anketa:
Porovnanie motocyklov:
Vyber motocykel pre porovnanie:
Vybrané motocykle
Foto: | |
Odstráň z porovnania![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Jawa |
Model: | 250 typ 592 (Panelka) |
Rok: | 1969 |
Kategória: | Klasika |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 248.8 ccm |
Max. výkon: | 12.92 k (9.50 kW) / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 1 : 8,1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 65.0 x 75.0 mm |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 4-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 86 mm |
Brzdy vpredu: | bubnová |
Priemer bŕzd vpredu: | 160 mm |
Pneu vpredu: | 3,25 x 16 |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 160 mm |
Pneu vzadu: | 3,50 x 16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 129 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 142 kg |
Výška sedla: | 800 mm |
Rázvor: | 1355 mm |
Dĺžka: | 1980 mm |
Šírka: | 650 mm |
Výška: | 1025 mm |
Objem nádrže: | 15.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 105 km/h |
Spotreba paliva: | 3.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 316 km |
Poznámka: | |
Poznámka: | JAWA 250 Typ 592 Panelka sa vyrábala od roku 1969 a patrila medzi posledné Panelky, ktoré vyšli zo závodu JAWA v Týnci nad Sázavou. Motocykel bol rovnaký ako jeho predchodca JAWA 250 typ 559, a to aj s motorom, ktorý sa montoval bez akejkoľvek zmeny. Hlavným znakom novej Jawy bola palivová nádrž s opierkami pre kolená, ktorá sa po prvý raz predstavila na Californii. Ďalej to bola elektrovýzbroj, ktorá bola rozšírená o ukazovatele smeru vyžadujúce výkonnejší dynamo o výkone 50W. Predný blatník dostal novú podobu ktorej nebol klasický lisovaný ale bol stáčaný pre získanie plytkého predného blatníka. To boli hlavné znaky, ktoré sa zmenili oproti predchodcovi Jawe 250 typ 559. JAWA 250 typ 592 sa v roku 1970 predávala za 8.200 korún československých. |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!