Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3380 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28539
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11541)

oleje a ich vlastnosti vseobecne - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuoleje a ich vlastnosti vseobecne - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Olej.

21.12.2008 17:19

oleje a ich vlastnosti vseobecne

kace
 Turista 

Ikona

AK SA VAM BUDE CHCIET CITAT TAK NIECO OHLADNE OLEJOV A MAZANIA
JE TO ROZDELENE NA 4TAKT,2TAKT,PREVODOVKA A TLMICE


Motorové oleje pro 4-dobé motocykly

Proč musí být oleje pro motocykly jiné než oleje automobilové?

Správné oleje pro mazání čtyřdobých motorů motocyklů jsou sice podobné automobilovým motorovým olejům, ale nejsou stejné! Pro posouzení kvality olejů pro supervýkonné vysokootáčkové motocyklové motory nestačí obvyklé srovnání jejich druhu, viskozity a výkonnosti. Někteří výrobci proto již vyvinuli speciální oleje, které odpovídají odlišným požadavkům na mazání motocyklových motorů.

Co motocyklový motor potřebuje?

Moderní motocyklové čtyřdobé motory jsou vysokootáčkové motory s velkým litrovým výkonem mají malé olejové náplně, a navíc mají ve většině případů společnou náplň pro mazání motoru i převodů. Navíc se u motocyklů vyskytují konstrukční prvky, které jsou u automobilů naprosto neznámé: mokrá spojka, mokrá volnoběžka startéru. Tyto skupiny, které běží v lázni motorového oleje kladou protichůdné požadavky na motorový olej - jeho základním úkolem je snižovat tření, ale na určitých plochách musí být jistá hodnota tření zachována. Z principu je tedy vyloučeno použití moderních automobilových olejů, které jsou za účelem úspory paliva tzv. "friction modified", tedy upraveny pro minimalizaci tření.
Pro motocyklové motory jsou vyžadována maziva s velkou zatížitelností, vysokou tepelnou stabilitou a dobrou odolností vůči střihovému namáhání. Tento parametr, nezbytný pro spolehlivou funkci a životnost převodovky, představuje odolnost olejového filmu proti jeho přerušení na zubech ozubených kol. Je definován tzv. indexem střihové stability (SSI - Shear Stability Index). Jeho nízká hodnota, okolo SSI = 20, označuje výbornou stabilitu. Typický automobilový motorový olej má tuto hodnotu mezi 30 a 50. Naproti tomu špičkový závodní motocyklový olej má SSI = 5, což je naprosto výjimečná hodnota.

Jedno nebo vícerozsahové oleje?

Na úvod trochu rekapitulace: Třída oleje je dána jeho viskozitou při určité teplotě a je vykazována jako číslo třídy SAE (např. SAE 15 je olej s nižší viskozitou než SAE 50). V minulosti výrobci motorů vyžadovali (a zřídka tak ještě předepisují) použití olejů s nižší viskozitou v zimě a s vyšší viskozitou v létě, kdy viskozita olejů se stoupající teplotou klesá. Zavedení vícerozsahových olejů umožnilo používání stejného oleje po celou sezónu. Například olej SAE 15W-50 se při studeném startu v zimě chová jako SAE 15W a při provozu v letním vedru jako SAE 50.
Schopnost oleje chovat se tímto způsobem je v recepturách na základě minerálních olejů zajišťována aditivací modifikovanými polymery - tato aditiva se nazývají zvyšovače viskozitního indexu (VII - Viscosity Index Improvers). Negativní vlastností všech VII je ale jejich postupná degradace a ztráta účinnosti způsobená zejména střihovým namáháním, které je v motocyklových pohonných jednotkách velmi výrazné. Na druhé straně, některé syntetické základové oleje (zejména syntetické estery, ale i jiné,nové typy syntetických olejů) vykazují přirozené vícerozsahové vlastnosti a aditivaci pomocí VII nevyžadují.
Vedle odolnosti proti opotřebení, snižování tření a antikorozních vlastností je kvalita vícerozsahového motorového oleje dána také tím, jak si olej svoji viskozitu zachovává během výměnného intervalu. Výrobci motocyklových olejů proto věnovali značný čas a vývojové úsilí, aby jejich vícerozsahové oleje pro čtyřdobé motory motocyklů vykazovaly vynikající vlastnosti stability ("stay-in-grade").

Syntetický nebo minerální olej?

Minerální oleje jsou dostačující pro mazání většiny starších motorů i pro nové stroje s nižším měrným výkonem, ale po zavedení kategorie závodních motocyklů Superbike (198 8) se stal nezbytným naprosto nový přístup k problematice mazání motocyklových motorů. Bylo sice dosaženo značných zlepšení ve vývoji konvenčních olejů na minerální bázi, ale navzdory velkému úsilí autorů receptur nedosahují úrovně ochrany potřebné pro nejnovější vysoce zatěžované motory. Tato omezení způsobuje základní chemické složení těchto produktů.
Moderní motory motocyklů potřebují moderní mazání, a to vyžaduje krok k technologii syntetických maziv. Někteří výrobci zde profitují ze svého vývoje syntetických olejů pro letectví, kde bylo nutné zavedení těchto high-tech kapalin daleko dříve, než v mazání motorů silničních vozidel. Proto se v jejich sortimentu setkáváme s motocyklovými oleji různých výkonových úrovní - od plně syntetických přes oleje na syntetické bázi, polosyntetické, k olejům synteticky posíleným.

Není syntetika jako syntetika

V recepturách motorových olejů pro čtyřdobé motocykly se vyskytují jako základové oleje jednak syntetické uhlovodíkové oleje PAO, tak syntetické estery, ale i hydrokrakované minerální oleje HC. Všechny tyto oleje, posílené vhodnými aditivy, vykazují celou řadu vynikajících vlastností. Mají vyníkající mazací vlastnosti a dlouhou životnost, proto výborně chrání všechny součástky proti opotřebení, a to navíc při nízkých i vysokých teplotách.



Problémy mazání

Během studených startů motoru dochází k nejméně 50% jeho celkového opotřebení, protože všechny součásti nejsou v této době správně mazány. Při každém odstavení motoru olej stéká do olejové vany a po několika hodinách jsou některé součásti již bez potřebné ochrany. V několika prvních vteřinách po opětovném uvedení do chodu, než je dosažen plný průtok oleje všemi mazanými místy, trpí některé součásti motoru, jako např. pístní kroužky, ložiska, vačky a zdvihátka přímým kontaktem kovových ploch, na kterých dochází k nevratnému poškození povrchu. Také přísady proti opotřebení, používané v běžných motorových olejích nedosahují své plné účinnosti, dokud teplota olejového filmu, a tedy celého motoru, není 50 - 60 °C. Pokud je vozidlo provozováno na krátké vzdálenosti s delšími přestávkami, olej se nezahřeje na provozní teplotu a výsledkem je nadměrné opotřebení např. rozvodového mechanismu.
Výhodou motorových olejů posílených syntetickými estery nebo na bázi syntetických esterů je skutečnost, že vytvářejí dlouhodobě trvanlivý ochranný film na všech součástech motoru, které jsou takto chráněny od okamžiku startu.

Ochranný olejový plášť

Syntetické estery se vlivem opačné elektrické polarity svých molekul doslova přilepí ke kovovým povrchům součástí motoru a zajistí tím odolný, dokonale chránící film, který na nich zůstává i poté, kdy je motor mimo provoz a olej není dopravován na mazaná místa. Velmi významně snižují opotřebení motoru při startu a poskytují vynikající ochranu motoru v celém rozsahu provozních teplot.

Hodnocení motocyklových olejů

Pro řadu čtenářů bude asi překvapením, že nejvyšší výkonový standard podle API pro motocyklové motory byl donedávna SG. Oleje s klasifikací vyšší než SG jsou totiž orientovány na parametry úspory paliva a lehkoběžnosti v automobilových motorech a pro použití v motocyklových agregátech nejsou většinou vhodné. Posuzování výkonnosti motocyklového oleje laickým uživatelem podle klasifikace API není reálné, protože v podstatě všechny produkty zmíněnou třídu SG (někdy i vyšší) splňují. To ovšem rozhodně neznamená, že každý olej splňující API SG či vyšší je vhodný pro mazání motocyklů!
Evropská klasifikace motorových olejů ACEA je pro hodnocení olejů pro motocykly naprosto nepoužitelná, v jejích hodnotících kritériích je kladen ještě větší důraz na úspory paliva.
Absence vhodné normy pro posuzování výkonnosti motocyklových olejů byla pociťována již delší dobu. V roce 1999 vešla zásluhou tzv. Velké čtyřky (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) v platnost nová specifikace JASO pro hodnocení olejů pro čtyřdobé motory motocyklů. Důležitou součástí testovacích procedur podle této normy je právě test tření na mokré spojce. Zatím jsou platné dvě třídy dle JASO - MA a MB.

Jaký olej tedy koupit?

Za předpokladu, že viskozitní třída nabízeného oleje odpovídá předpisu výrobce Vašeho motoru, zaměřte se na zjištění skutečnosti, zda držíte v ruce opravdu motocyklový olej. Označení třídy API SH, SJ, nebo dokonce SL Vám prozradí, olej sice splňuje požadavky na úsporu paliva v moderních automobilových motorech, ale nemusí být nutně vhodný pro mazání motoru motocyklu. Takový olej samozřejmě může vyhovět v případě, že Váš motocykl je třeba klasický BMW, Moto Guzzi, Harley Davidson (ne V-Rod), tedy stroj, který nemá výše uvedené konstrukční prvky a je z hlediska mazání podobný automobilovému agregátu. Majitelé motocyklů se společnou olejovou náplní pro motor i převodovku a s vysokým měrným výkonem motoru by se ale rozhodně měli pídit po označení JASO MA, popř. MB na obalu oleje. Dále je dobré důvěřovat značce výrobce, který se na vývoj a výrobu motocyklových maziv (nejlépe i závodních) specializuje.


Oleje pro dvoudobé motory

Co je to?

Oleje, které mícháte s palivem, aby mazaly pohyblivé součásti ve dvoudobých motorech. Jsou namíchány předem (tzv. premix), míchány v nádrži nebo přímo vstřikovány.

Jakou musejí zajišťovat funkci?

*

Dobře mazat ... čím většímu namáhání je motor podrobován, tím lepší mazivo je nezbytné pro zmenšení opotřebení a prodloužení životnosti součástí motoru. Mazivo musí také snižovat tření kluzných povrchů v motoru kvůli maximálnímu výkonu a optimální účinnosti.
*

Těsnit ... olej pomáhá těsnit soustavu píst-kroužek-válec, aby bylo zajištěno využití veškerého výkonu. Pokud je nedostatečné těsnění, projeví se to "profukováním" kolem kroužků.
*

Čistě shořet ... nízká kouřivost je důležitá kvůli životnímu prostředí a minimální tvorbě karbonů na interiéru a kanálech motoru pro optimální účinnost motoru.
*

Chránit před úsadami ... žádné lepivé, lakovité nebo karbonové úsady na kanálech, škrtících ventilech, pístech a hlavách, které zhoršují účinnost motoru.
*

Chránit před váznutím škrtící klapky při vlhkém počasí na karburátorech silničních závodních strojů. (Na motokrosových strojích to obstarává tvarování sacího traktu a kvalitní olej pro pěnový filtr).
*

Chránit před korozí ... vytvořit odolný antikorozní film na interiéru motoru, aby i motor, který je provozován jen přerušovaně, netrpěl korozí.
*

Snadno se míchat s palivem za všech teplot.

Výrobky pro nejrůznější použití

Technologie olejů pro dvoudobé motory byla vyvíjena s cílem, aby splňovala požadavky různých typů dvoudobých motorů od nízkovýkonných, používaných ve vozících, skútrech a mopedech po vysoce vyladěné motory pro závody Grand Prix.

Pro menší motory je velmi důležité, aby olej čistě shořel. Tyto motory mají malé výfukové kanály a komplikované výfukové systémy - tlumiče, které se snadno zablokují vytvořeným karbonem a pak dochází k výraznému poklesu použitelného výkonu.

Mazací a těsnící vlastnosti olejů pro dvoudobé motory se musí přizpůsobit požadavkům konkrétního použití. Obecně platí, že čím vyšší výkon a otáčky motoru, tím větší požadavky jsou kladeny na mazací vlastnosti oleje. Z těchto důvodů jsou vyráběny synteticky posílené ropné, syntetické směsné a plně syntetické oleje se zvýšenými mazacími vlastnostmi a nízkou kouřivostí pro takové případy, kde je to vyžadováno.

Těsnící vlastnosti jsou důležité, ale mohou působit proti výstupnímu výkonu. Olej musí být dostatečně viskózní a přilnavý, aby utěsnil kroužky, písty a stěny válců a předcházel tak "profukování", ale nesmí být tak hustý, aby ovlivnil výstupní výkon motoru. Velmi hustý olej by způsobil ztrátu výkonu vlivem vnitřního tření.

Mnoho terénních závodních motorů je dnes kvůli vysokému výstupnímu výkonu a širšímu rozsahu točivého momentu závislých na technologii přívěry. Oleje, které vytvářejí lakovité nebo lepivé úsady, mohou způsobit váznutí přívěry a tak zabránit její funkci. Maziva jsou rozsáhle zkoušena, aby bylo zajištěno, že nepříznivě neovlivňují funkci přívěry ani při přerušovaném provozu.

U motorů chlazených kapalinou je nutno dbát na správné zahřívání, abychom předešli "přidírání při studeném startu"

Dvoudobé silniční závodní motory mají jedinečnou kombinaci požadavků na mazivo. Obvyklý provoz bez účinné filtrace vzduchu může způsobit náchylnost k váznutí škrtící klapky karburátoru za vlhka problém, který řeší speciální složení závodních olejů. Výjimečně vysokým otáčkám a rázovému zatížení obvyklému v závodních motorech mohou vyhovět jen výrobky se zvláště dobrými mazacími vlastnostmi. Díky rozsáhlému používání těchto olejů v závodech byla vyvinuta technologie syntetických esterů, která tyto požadavky splňuje. Nyní výhody této technologie využívají jezdci při terénních závodech i při cestě do práce.

Míchání výrobků

Maziva se mají míchat v poměru doporučeném výrobcem motoru a stejně tak být používána. Stroje vybavené vstřikovacím systémem by nikdy neměly být mazány olejem, který je určen výhradně pro použití jako "premix", protože ty mají obvykle vyšší viskozitu a výsledkem by mohlo být nedostatečné mazání motoru.

Kdo určuje Standardy?

NMMA (National Marine Manufacturers Association) stanovila klasifikací TCW-II a TCW-III základní normy pro mazání, zapalování a tvorbu úsad jako hodnoty vztažené k referenčnímu oleji. Všechna maziva splňující tuto klasifikaci musí splnit požadavek mísitelnosti za studena, který je splnitelný pouze přidáním lihového rozpouštědla do směsi, což vylučuje použití plně syntetických a syntetických směsných olejů, které v mnoha případech nabízejí lepší mazací vlastnosti.

TISI (Thai Industry Standards Institute) specifikace s nízkou kouřivostí vytvořená Thajskými úřady pro výkonnost olejů pro dvoudobé motory.

JASO (Japanese Standards Organisation) vydala řadu klasifikací, která pokrývá mazací výkonnost a požadavky na kouřivost, a to FA, FB a FC (přičemž FC je z nich nejpřísnější). Firemní zkouška kouřivosti SUZUKI je v korelaci s oddílem zkoušek kouřivosti této klasifikace.

ISO (International Standards Organisation) vyvíjí celosvětové klasifikace maziv pro dvoudobé motory. ISO-L-EGD je vyšší klasifikace kouřivosti než JASO FC.

API (American Petroleum Institute) TC kategorie zajišťuje, že mazivo splňuje stanovené základní požadavky, které se zkoušejí na motoru Yamaha CE50S. Klasifikace TD se vztahuje na maziva pro plavidla a je v souladu s klasifikací BIA/NMMA TCW2.

BIA (Boating Institute of America) je autorem klasifikace TCW pro plavidla, která je nyní všeobecně nahrazována klasifikací NMMA.

CEC (Co-ordinating European Council) vyvinul mezinárodně uznávanou zkoušku CEC-L-33-T-82 pro biologickou odbouratelnost olejů pro dvoudobé motory.

Biologická odbouratelnost

Pro ekologicky citlivé aplikace, jako jsou vodní plavidla a některé oblasti použití v terénu, jsou doporučovány biologicky odbouratelné oleje pro dvoudobé motory. Bylo již vyvinuto i biologicky odbouratelné složení oleje s vysokou výkonností, kombinace dříve nedosažitelná. Závodní plavidla mohou nyní těžit z vynikající ochrany vysoce výkonných olejů pro dvoudobé motory, které jsou ekologicky přijatelné.

Převodové oleje pro motocykly

Jakou musí zajišťovat funkci?

*

Snižovat opotřebení pohyblivých součástí ... ozubených kol, ložisek, pouzder a řadících vidlic.
*

Snižovat tření ... odstraní tak nárůst tepla a uvolní maximum výkonu.
*

Odolávat rázovým zatížením ... která by mohla porušit hraniční mazací vrstvu.
*

Usnadňovat řazení ... umožnit ozubeným kolům snadné klouzání v drážkách a na hřídelích.
*

Zajistit hladkou funkci spojky ... poskytnout odolnost proti unášení a příznivé vlastnosti při spínání.

Mazivo v převodovce staví před olejáře jedinečnou kombinaci problémů. Nejúčinnější přenos výkonu ozubenými převody zajišťuje "přímé ozubení", ale to je hlučné a proto je používáno především pro závodní aplikace a ve stálých převodech motocyklů.

Kombinované mazání motoru a převodovky

V motocyklech s integrální převodovkou musí mazivo zajišťovat výjimečnou ochranu proti opotřebení a odolávat vysokému smykovému namáhání, které vzniká v převodovce.
Standardní automobilové širokorozsahové oleje není možné v motocyklech použít, protože mají sklon řídnout vlivem smyku. Proto je důležité používat speciálně formulované motocyklové oleje s vysokou odolností proti smyku, aby bylo dosaženo optimální výkonnosti a minimálního opotřebení v motoru i v převodovce.

Převodové oleje

Pro motocykly s převodovkou, která je mazána samostatně, je optimální mazivo poskytující kombinaci následujících vlastností ochrana proti opotřebení prodlužující životnost součástí; dostačující mazivost usnadňující řazení převodů, ale ne tak velká, aby způsobovala prokluzování spojky; viskozita dostatečně vysoká, aby zajišťovala ochranu při zvýšené teplotě, ale ne tak velká, aby způsobovala unášení spojky a zhoršovala řazení za nízkých teplot.

Převody se šroubovým a kuželovým šroubovým ozubením

Kola se šroubovým nebo kuželovým šroubovým ozubením mají mnohem tišší záběr, než kola s přímým ozubením a proto se většinou používají u hnacích hřídelí. Tato ozubení zabírají v kluzném kontaktu, který klade na mazivo jiný soubor problémů a požadavků. Z tohoto důvodu jsou při použití hnacích hřídelí důležitá maziva s EP (Extreme Pressure) přísadami, která chrání před opotřebením kluzných povrchů.

Viskozita

Americká SAE (Society of Automotive Engineers) používá pro viskozity převodových olejů samostatný systém klasifikace, který se liší od systému pro motorové oleje.
Například olej, jenž je klasifikován jako motorový olej SAE 20W-50, může být klasifikován jako převodový olej SAE 80W-90. Jako obecné pravidlo platí, že pro samostatné převodovky se používají převodové oleje a pro kombinované systémy mazání převodovky a motoru se používají speciální motocyklové motorové oleje.


Kapaliny pro tlumiče motocyklů

Jakou musí zajišťovat funkci?

*

Poskytovat hladké, předvídatelné a opakovatelné tlumení ... při stlačování i roztahování
*

Předcházet korozi
*

Minimalizovat opotřebení pohyblivých částí
*

Udržovat dobrý stav těsnění
*

Vyloučit "lepení" nebo trhavý pohyb

Tlumičové kapaliny mají osobní vztah k jezdci. Změnou viskozity (mícháním jednotlivých stupňů) použité tlumičové kapaliny může jezdec jemně doladit podvozek, aby dal stroji určité vlastnosti ovládání, které vyhovují jeho fyzickým vlastnostem, rychlosti a stylu jízdy. Takové faktory, jako okolní teploty, tvrdá nebo měkká dráha a dokonce i geometrie jeho nerovností berou v úvahu nejlepší závodní týmy při výběru vhodného stupně tlumičové kapaliny.

Čím je kapalina viskóznější, tím tužší je podvozek, tím větší je tlumení a pomalejší rozpínání. Čím je kapalina méně viskózní� tím měkčí je podvozek, tím rychlejší je rozpínání.

Kapaliny jsou tedy stejně důležitou součástí nastavení podvozku, jako tuhost pružiny a předpětí. Znalost toho, jaká směs kapalin bude vyhovovat vašim určitým požadavkům, je umění, ne věda a může vyžadovat několik pokusů a omylů než dosáhnete výsledku!

Viskozita

Hustota (správně viskozita) oleje se přesně měří v jednotkách zvaných "centistoky" (cSt). Označení stupni viskozity SAE W je jen velmi hrubé vodítko, protože ty mají velmi široká toleranční pásma a mají smysl jen za nízkých teplot.

Viskozitní index (VI)

Jestliže je hodnota VI vysoká, je olej odolnější řídnutí (ztrátě viskozity) při vzrůstu teploty a proto kapalina s vysokým VI dává stejnoměrnější tlumící vlastnosti. Obyčejný tlumičový olej bude mít VI mezi 95 a 100, širokorozsahový motorový olej SAE 10W-40 bude mít VI kolem 140 a kapalina typu Dexron® až 173.

Míchání

Je možné míchat tlumičové kapaliny stejného typu, ale různých viskozit, aby se "naladily" charakteristiky podvozku. Abyste získali "poloviční" viskozitu mezi dvěma stupni, smíchejte 2 díly hustější (viskóznější) kapaliny s jedním dílem řidší kapaliny.

Vhodnost

Terénní závody umožňují tvrdé zkoušky tlumičových kapalin a vytvářejí v systému podvozku množství tepla. Vždy, když vznikají vysoké teploty, jsou důležité pro řízené, předvídatelné charakteristiky a zamezení "slábnutí tlumičů" kapaliny s vysokým VI (Pro-RSF). Silniční závody také vyžadují přesné tlumení za použití syntetických kapalin s vysokým VI, jako je Pro-RSF. Většina silničních motocyklů však vyžaduje vysoce kvalitní tlumičové oleje, které splňují doporučení výrobců, schopnost odolávat opotřebení pohyblivých dílů a udržovat dobrý stav těsnění, určenou servisními intervaly.

Slábnutí tlumičů

Nejobvyklejší problémy s tlumičovými kapalinami je nadměrné řídnutí s růstem teploty a pěnění, když je tlumičová kapalina promíchána, nestačí dosti rychle uvolňovat zachycený vzduch. Oba problémy se projevují jako "slábnutí tlumičů".


21.12.2008 17:21

Re: oleje a ich vlastnosti vseobecne

majlou
 Jogurťák 

nieco podobne som uz cital davnejsie ale [dobre]


21.12.2008 17:23

Re: oleje a ich vlastnosti vseobecne

kace
 Turista 

Ikona

prave som prisiel z garaze a hladam nejake oleje a na toto som natrafil.tak reku sup to sem
Vies na dlhe nudne vecery


21.12.2008 20:57

Re: oleje a ich vlastnosti vseobecne

Tomcat
 Kávičkár 

Ikona

kace stavim sa stebou ze sa tu teraz zacne rozoberat ci dat polosyn. alebo plnusyn. :-D

Ako vzdy



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.