Anketa:
Sella Nevea, Taliansko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Priechod cez lyžiarske stredisko Sella Nevea z Chiusaforte na Lago di Predil (Passo di Predil / Predelpass). Smerom pri Chiusaforte sú pekné vracáky v tuneli. Cesta je zväčša lesom, ale smerom na Chiusaforte sú pekné výhľady. Cez víkend je pri jazere v lete celkom plno, dá sa prípadne okúpať.
Články:
Fotogaléria:
17.01.2008 - Zephyr

17.01.2008 - Zephyr

17.01.2008 - Zephyr

18.04.2006 - zeze

Detaily:
Krajina: | Taliansko |
Región: | Dolomity |
Typ: | Trasa |
Pridal: | DDD452 29.02.2012 (16:57) |
Poloha: | N 46.391 E 13.474 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9679 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Smer z Nassfeld Passu v Chiusaforte dolava cez most a stale rovno
Na druhej strane z Predelpassu pri jazere treba odbocit dolava.
Google maps:
tinyurl.com/7yt2f57
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vodopád Boka, Slovinsko | Prírodný úkaz | 8.0 km J |
2. | Passo di Predil, priesmyk do Slovinska, Slovinsko | Priesmyk | 8.5 km V |
3. | Pevnosť Kluže, Slovinsko | Múzeum | 9.5 km V |
4. | Priesmyk Mangart, Slovinsko | Priesmyk | 14.0 km SV |
5. | Múzeum 1. Svetovej vojny Kobarid, Slovinsko | Múzeum | 18.0 km JV |
6. | Vršič, Slovinsko | Priesmyk | 21.2 km V |
7. | Sella di Cereschiatis, Taliansko | Priesmyk | 21.6 km SZ |
8. | Ruska Kapelica, Slovinsko | Pamiatka | 23.2 km V |
9. | Nassfeld Pass (Passo di Pramollo), Rakúsko | Priesmyk | 24.2 km SZ |
10. | Wurzenpass / Korensko sedlo, Rakúsko | Priesmyk | 25.6 km SV |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!