Anketa:
Crac des Chevaliers, Sýria - Bod záujmu - Tip na Výlet
Crac des Chevaliers (arabsky Qal'at El Hisn - Pevnosť rytierov) bol ústredím Rádu maltézskych rytierov (tiež Hospitaliti) v Sýrii počas Križiackych vojen. Stojí na 650 metrov vysokom kopci popri ceste z Antakie do Tripolisu a spolu s ďalšími pevnosťami chránil hranice starých križiackych štátov. Hrad pol postavený na pozostatkoch pevnosti zvanej Husn Al Akrad (Hrad Kurdov) Rádom maltézskych rytierov v rokoch 1142 - 1271. Výsledkom prestavby bol najväčší križiacky hrad vo Svätej zemi, keď pribudli vonkajšie tri metre hrubé steny, sedem strážnych veží a vznikol tak hrad v hrade. V dvanástom storočí pribudla priekopa s padacím mostom. Ďalšie úpravy boli nutné po viacerých zemetraseniach v trinástom storočí.
Hrad mal veľké skladové priestory. Niektoré boli vykopané do skaly na ktorej stojí, a tak sa predpokladalo, že rytieri tu mohli prežiť obliehanie trvajúce až 5 rokov. Hrad nebol nikdy dobytý, až Mamlúcky sultán Baibar ho získal podvodom, keď podstrčil list od veliteľa križiakov z Tripolisu o tom, že sa majú Hospitaliti vzdať, a tak jedna z najväčších pevnosti na svete padla. Mamlúci spravili ďalšie úpravy na hrade a prestavali kaplnku na mešitu. Hrad sa takto zachoval vo veľmi dobrom stave a až do dnešných dní je jedným z mála hradov, kde sa zachovalo aj križiacke umenie (fresky). Hrad je dnes zapísaný do zoznamu svetového dedičstva UNESCO spolu so Saladinovou pevnosťou Qal’at Salah El-Din.
Články:
Fotogaléria:
19.01.2011 - ernesto

19.01.2011 - ernesto

23.03.2007 - Awia

Detaily:
Krajina: | Sýria |
Región: | Centrálna časť |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Awia 23.03.2007 (03:37) |
Poloha: | N 34.757 E 36.296 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9420 |
Nadmorská výška: | 643.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!