Anketa:
Ala Arča, Kirgizsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Ala Archa je národný park v horách Tian Shan v Kirgizsku , založený v roku 1976. Nachádza sa približne 40 km južne od hlavného mesta Bishkek. Park, ktorý sa nachádza v rokline rieky Ala-Archa a okolitých hôr, je obľúbeným miestom pre turistov , horských horolezcov , lyžiarov a horolezcov hľadajúcich náročné ľadové, skalné a zmiešané trasy. Park je otvorený celoročne, aj keď najpopulárnejšia sezóna je koncom leta a začiatkom jesene.
Park sa rozprestiera na asi 200 kilometrov štvorcových a jeho nadmorská výška sa pohybuje od 1500 metrov pri vchode do maximálne 4895 metrov na vrchole Pik Semenova Tian-Shanski , najvyššom vrchole v oblasti Kyrgyzskej Ala-tau Tian Shan. V parku je viac ako 20 malých a veľkých ľadovcov a asi 50 horských vrcholov. Dve menšie rieky, Adygene a Ak-Sai, pochádzajú z topiacej sa vody týchto ľadovcov. Adygénska roklina je krásne zalesnené údolie s vodopádmi, prameňmi. Malá nádrž na rieke Kargay-Bulak bola postavená na štúdium pstruhov Amu Darya.
Články:
Fotogaléria:
30.09.2017 - erbe

30.09.2017 - erbe

Detaily:
Krajina: | Kirgizsko |
Región: | Biškek |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | erbe 05.12.2017 (10:59) |
Poloha: | N 42.562 E 74.483 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6054 |
Nadmorská výška: | 1500.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Za vstup do parku sa platí poplatok. Po bráne pokračuje asfaltová cesta 12 km k malej skupine budov vrátane jednej novo zrekonštruovanej chaty. Na konci cesty doľava (na východ), leží ľadovec Ak-Sai, kde sú aj pozostatky sovietskej horolezeckej základne. Najznámejšie vrcholy regiónu vychádzajú z ľadovca Ak-Sai. Na západe údolia Ala Archa je chodník do údolia Adygene, kde sa nachádza cintorín horolezcov. Tretí hlavný chodník pokračuje stredom údolia Ala-Arča 10 km k starému, teraz opustenému lyžiarskemu areálu a mnohým ďalším vrcholom prevyšujúcim 4000 m.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Priesmyk Karakol Ashuu, Kirgizsko | Priesmyk | 37.5 km JV |
2. | Priesmyk Kegety Ashuu, Kirgizsko | Priesmyk | 47.5 km V |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!