Anketa:
Stred Ázie, Rusko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Geografický stred Ázie a jeho monumentálny pamätník sa nachádza v Rusku, v Republike Tuva, v meste Kyzyl na sútoku riek Malý a Veľký Jenisej. Monument sa nachádza v parku a je označený v angličtine, ruštine a tuvštine. V parku sa často konajú svadby. Aj pri mojej návšteve som musel čakať kým sa pri monumente budem môcť odfotiť.
V blízkosti monumentu stredu Ázie je aj pamätník "Khaan a Kadyn lovia".
Články:
- Pamir Trip 2017, 2. časť: Altaj - Mongolsko - Rusko
- Kolyma Trip 2019 - časť 1 - Altaj & BAM
- Kolyma Trip 2019 - časť 2 - Kolyma a cesta kostí
Fotogaléria:
06.10.2017 - erbe

06.10.2017 - erbe

06.10.2017 - erbe

06.10.2017 - erbe

06.10.2017 - erbe

06.10.2017 - erbe

06.10.2017 - erbe

Detaily:
Krajina: | Rusko |
Región: | Tuva |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | erbe 12.12.2017 (11:59) |
Poloha: | N 51.725 E 94.444 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 5376 |
Nadmorská výška: | 621.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Bohužiaľ Kyzyl sa nachádza pomerne ďaleko od hlavného ťahu Ruskom. Navštíviť sa určite oplatí, pretože krajina má jednoznačne Mongolský charakter a cesta zo severu z mesta Abakan prekonáva nádherné skalisté hory. Nič podobné som doposiaľ inde v Rusku nevidel.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!