Anketa:
Trasa: Kokava nad Rimavicou - Klenovec - Ratková - Jelšava, Slovensko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Ak má niekto rád kľukaté cesty Slovenska, tak ponúkam peknú cestu stredným Slovenskom.
Na zrýchlený prehľad prikladám video z úseku od Turčoku do Hnúšte:
Video: Trasa: Hnúšťa - Jelšava
Pozri tiež:
Banská Bystrica - Košice trochu inak
Sedlo medzi Klenovcom a Kokavou - Chorepa
Fotogaléria:
26.02.2015 - Feror

26.02.2015 - Feror

13.11.2009 - Mitja

12.01.2007 - Awia

28.07.2006 - Awia


28.07.2006 - Awia

28.07.2006 - Awia

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Trasa |
Pridal: | nororon 22.07.2018 (08:13) |
Poloha: | N 48.591 E 20.050 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10005 |
Povrch: | asfalt |
Dĺžka trasy: | 52.5 km |
Prístup:
Cesta vedie cez Klenovec až do Jelšavy resp. Revúcej, presná trasa tu
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vysoká pec, Sirk - Červeňany, Slovensko | Pamiatka | 4.6 km V |
2. | Rozhľadňa Vŕšok, Slovensko | Zaujímavosť | 11.3 km JZ |
3. | Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko | Múzeum | 11.5 km SV |
4. | Slnečné hodiny v Drienčanoch, Slovensko | Zaujímavosť | 11.9 km J |
5. | Minerálny prameň Tisovská Šťavica, Slovensko | Prameň | 12.4 km SZ |
6. | Sedlo Dielik (579 m n. m.) Tisovec - Muráň, Slovensko | Priesmyk | 13.1 km S |
7. | Tunel Dielik - Muránsky portál, Slovensko | Pamiatka | 13.6 km S |
8. | Drieňok - Teplý Vrch rekreačný areál, Slovensko | Hotel | 13.7 km J |
9. | Banská Bystrica - Košice trochu inak, Slovensko | Trasa | 13.8 km Z |
10. | Sedlo medzi Klenovcom a Kokavou - Chorepa, Slovensko | Vyhliadka | 13.9 km Z |
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!