Anketa:
Zaluž, Poľsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
V Zaluži pri Sanoku sa jazdia preteky do kopca. Očakáva Vás tu 9 zákrut do kopca na kvalitnom asfalte v 100% prevedení, po rýchlom prejazde horizontom sú v klesaní 4 zákruty s horším asfaltom. Pre superšporty je to výzva, pre turistov zaujímavosť.
Detaily:
Krajina: | Poľsko |
Región: | Južná časť |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | CIMO 24.08.2010 (12:10) |
Poloha: | N 49.534 E 22.298 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10699 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Prístup zo Slovenska je zaujímavý cez Medzilaborce-Palota. Palota zopár zákrut slušný asfalt. Ďalej smer na Cisna kde sa dá odbočiť na priehradu Solina. Od Cisna po Solina dosť úzka cesta z množtsvom zákrut.
Adresa, Kontakt:
Priehrada Solina je plná kempov.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Priehrada Solina, Poľsko | Jazero | 18.8 km JV |
2. | Drevený kostol - Wislok Wielki, Poľsko | Kostol | 26.9 km JZ |
3. | Zagroda Chryszczata, Poľsko | Reštaurácia | 34.0 km JZ |
4. | Trasa: Bieszczady Poloniny, Poľsko | Trasa | 36.0 km J |
5. | Vyhliadková veža Szczerbanówka, Poľsko | Vyhliadka | 36.2 km J |
6. | Lesná železnica Bieszczadzka Kolejka Leśna, Poľsko | Pamiatka | 36.6 km J |
7. | Kalinov- prvá oslobodená obec, Slovensko | Pamiatka | 36.6 km JZ |
8. | Hrad Krasiczyn, Poľsko | Hrad | 37.1 km SV |
9. | Vyhliadková veža Kyčara, Medzilaborce, Slovensko | Vyhliadka | 39.2 km JZ |
10. | Muzeum ťažby ropy, Bóbrka, Poľsko | Múzeum | 43.3 km Z |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!