ISSN 1336-6491 | Online: 1226 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 32465
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 58% (18910)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 42% (13555)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

MM SR, M SR a Pohár SMF - Trial - Kalendár Moto-Akcí Pridaj akciu

 Zdieľať

Trial - MM SR, M SR a Pohár SMF

Kedy:11.10.2025 09:00 až 12.10.2025 19:00
Kde:Pezinok
Kto:Redakcia vás pozýva
Kontakt: www.smf.sk/
Tak ako minulý rok aj tohtoročná sezóna disciplíny Trial SMF vyvrcholí v Pezinku – Pezinský kameňolom. V dňoch 11.-12.10.2025 sa tu uskutoční záverečné podujatie seriálu MM SR, M SR a Pohára SMF v Triale 2025 pod organizačnou taktovkou Trial klubu Pezinok.

Organizátor na podujatí očakáva účasť nie len jazdcov zo Slovenska, ale aj z ČR, Poľska a Maďarska. V sobotu sa trať prví jazdci kategórie mladších žiakov vydajú o 10,30 hod., v nedeľu to bude o hodinu skôr o 9,30 hod. Trať vedie mimo verejnej komunikácie, okruh je situovaný po obvode areálu kameňolomu, kde sa nachádza 9 kontrolných úsekov-sekcií, ktoré sa absolvujú 3-krát v jeden súťažný deň. Mladší žiaci do osem rokov budú jazdiť iba v sekciách, ktoré určí organizátor.

V nedeľu po dojazdení všetkých jazdcov sa okrem vyhlásenia pezinských pretekov uskutoční aj vyhlásenie celého seriálu Medzinárodných majstrovstiev SR, Majstrovstiev SR a Pohára SMF 2025.

Bližšie informácie k podujatiu pod Pezinskou Babou nájdete vo zvláštnych ustanoveniach TU.

Diskusia:

Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

KTM 390 Enduro R 2025

Triumph Trident

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »