ISSN 1336-6491 | Online: 1476 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 32398
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 58% (18877)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 42% (13521)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Extraliga CZ/SK - Plochá dráha - Kalendár Moto-Akcí Pridaj akciu

 Zdieľať

Plochá dráha - Extraliga CZ/SK

Kedy:12.10.2025 09:00 - 19:00
Kde:Žarnovica Štadión - plochá dráha - Žarnovica
Kto:Redakcia vás pozýva
Kontakt: www.smf.sk/
Plochodrážna sezóna 2025 sa pomaly ale isto stáva minulosťou. Na programe je už len niekoľko posledných pretekov počas októbra. Rovnako tomu bude aj v Žarnovici, kde nás čaká už len 12.10.2025 nedeľu posledné kolo Tipos Extraligy. Neoficiálne zostavy tímov sľubujú preteky ako remeň.

V nedeľa 12. októbra to vonkoncom nepôjde v Žarnovici iba o hocijaké preteky. Finále českej Extraligy, ktorá je výrazne vyrovnaná, sľubuje poriadnu porciu napínavých jázd. Na štart sa postaví hneď niekoľko hviezd z Speedway Grand Prix.

Extraligovú tabuľku momentálne vedú Pardubice, ktoré majú na svojom konte 9 tabuľkových bodov a 105 malých bodov získaných v troch kolách. Pardubice síce na domácej dráhe v júni zakopli a skončili až na štvrtom mieste, no potom prišli dve víťazstvá v Slanom a v Prahe a razom sa ocitli na čele tabuľky. Nie sú tam však sami. Presne ten istý počet tabuľkových a aj malých bodov má aj Praha. Tá síce zvíťazila v Pardubiciach, no v Slanom bola tretia a na domácej dráhe druhá. Tretí v poradí je celok Speedway clubu Žarnovica, ktorý v Pardubiciach skončil o jediný bodík za víťaznou Prahou. V Slanom a Prahe pri absencii Martina Vaculíka obsadila Žarnovica druhé, resp. tretie miesto a udržala si tak reálnu šancu obhájiť minuloročný titul. Na Pardubice a Prahu tak stráca jeden tabuľkový bod a deväť malých bodov. Na štvrtom mieste je Slaný. Po treťom mieste v Pardubiciach a dvoch štvrtých miestach na domácej dráhe a v Prahe má Slaný na konte 4 tabuľkové body a 75 malých bodov, čím vlastne stráca možnosť zabojovať o medailové pozície.

Boj o titul je tak maximálne otvorený. Žarnovica, aby obhájila titul, musí vyhrať preteky a byť vpredu aspoň o 9 a viac malých bodov. Je to reálne. Domáci Speedway club Žarnovica pre to robí čo môže. Na štart sa totiž postaví aj Martin Vaculík. Chýbať nebude ani najlepší pretekár tohtoročnej Extraligy a majster sveta z roku 2021 Artem Laguta. Pôvodne bol v zostave aj Bartlomiej Kowalski, no ten bude v čase žarnovických pretekov vycestovaný v USA. Náhradu za neho pomáhal zháňať Martin Vaculík. V riešení je ďalšia veľká hviezda, tretí najlepší plochodrážnik sveta zo sezón 2009, 2019 a 2021, Emil Sajfutdinov. Potvrdiť svoju účasť by mal v utorok. Okrem nich budú v zostave aj Jakub Valkovič a pravdepodobne Filip Kasan na pozícii juniora, ktorý je však momentálne už druhý týždeň chorý.

Z Pardubíc idú neoficiálne zvesti, že by mali prísť do Žarnovice s tým najsilnejším čo majú. Z Grand Prix by to mal byť šiesty najlepší plochodrážnik sveta v tejto sezóne Andžejs Lebedevs. Druhou hviezdou je Fín jazdiaci so švédskou licenciou Timo Lahti, ktorý vlastní pardubickú Zlatú prilbu z roku 2023 a sedem titulov majstra Fínska. Chýbať by nemal samozrejme aj osemnásobný majster Českej republiky Václav Milík.

Praha bude taktiež poriadne nabitá hviezdami. Na štart by sa v jej veste mal postaviť momentálne tretí najlepší plochodrážnik v Grand Prix Dan Bewley (GBR). Poriadnou muníciou do pražského dela bude aj ďalší účastník tohtoročnej GP Jan Kvěch, či český supertalent a najlepší pretekár tohtoročného SoN2 Adam Bednář. Dobrú sezónu má za sebou aj bronzový v M ČR jednotlivcov Daniel Klíma.

Konečné zostavy tímov by mali byť známe dva dni pred pretekmi. Ako vidieť, fanúšikovia sa majú na čo tešiť. Chýbať by nemala ani autogramiáda. O všetkom bude organizátor Speedway club Žarnovica podrobne informovať v piatok, dva dni pred pretekmi.

Vstupenky si môžete kúpiť už dnes na: vstupenky.speedwayclub.sk/SCZC/EXTRALIGA2025...

Miesto konania akcie:

Štadión - plochá dráha - Žarnovica

Mapa:

Diskusia:

Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

Triumph Tiger 660

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »