Anketa:
Marián Gazdík - na motorke okolo sveta?
ZdieľaťPridané: 03.09.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11206 [Bleskovky - Novinky]
V čase keď som odchádzal do Ruska mi prišiel mail. Urgent: Cesta okolo sveta - začiatok zajtra...
Marián napísal: Pozeral som motoride (veľmi to nepoznám) a je to vcelku prijemne spravený portál. Tak som si povedal, že Vám dám vedieť o mojej výprave. Zajtra vyrážam na cestu okolo sveta, zatial len okolo severnej pologule :-). Vyrážam z Londýna (tu žijem 3 roky) a prvá cesta smeruje na Aljašku. Ak by bolo trocha času, zastavil by som sa aj doma. Rátam, že koncom augusta by som mal byt už na blízku.
![]() |
A tak sa aj stalo, ja som sa mu ozval až neskôr po návrate z Ruska. Vymenili sme si pár mailov a napokon sme sa aj v Košiciach stretli. Nasledujúci deň som s Mariánom pojazdil okolie a ukázal mu pár pekných miest spolu s výjazdom na Kojšovku. Potom sme sa museli už rozlúčiť. Marián mal vtedy za sebou asi 23 000 km a pred sebou cestu do Londýna.
![]() |
Marián má stránku o jeho ceste zatiaľ len v angličtine. Snáď po návrate cesty spracuje materiál aj do formy cestopisu tu na motoride. Ak chcete pozrite si jeho stránku, fotky a zážitky z ciest: footprint2008.com
Pridané: 03.09.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: Testujeme Yamaha Ténéré 700 a 700 Rally 2025 v Maroku
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!