Anketa:
Ísť príkladom na dvoch kolesách - pozvánka na motorkársku omšu
ZdieľaťPridané: 01.04.2009 Autor: GaST
Čitatelia: 5005 [Bleskovky - Predstavujeme]
Ak vieš na chvíľu zahodiť národnostnú a nábožensko-kritickú ateistickú nevraživosť, čítaj ďalej.
Väčšinu môjho času pri surfovaní po nete zaberie jedna a tá istá tematika – motorky a všetko čo sa deje okolo nich. Možno rokmi, možno kilometrami, no dozrel som akosi do štádia, kedy je pre mňa jeden z najdôležitejších atribútov bezpečnosť jazdy (aj) na motocykli. S tým súvisí viacej vecí, technických, názorových atď. O jednom takomto faktore bude nasledujúcich pár riadkov.
Raz som objavil na jednej maďarskej motorkárskej stránke článok o udalosti, ktorá sa koná v znamení myšlienky ísť príkladom na dvoch kolesách. Po prečítaní som dospel k názoru, že táto akcia v sebe zahŕňa všetky myšlienky, ktoré sú mi blízke a sympatické.
Tohto roku je to tretí krát usporiadaná Motorkárska púť v dedinke Ecséd neďaleko hraničného pásma s Maďarskom na púťovom mieste pri miestnej kaplnke. Koná sa v dňoch 1. – 3. 5. 2009, pričom 2. mája je slávnostná svätá omša od 16.00 hod., v rámci ktorej bude vysvätený pamätník motorkárov, ktorí už nie sú medzi nami. Keďže sa koná v Maďarsku, bude to zaujímavé pre maďarsky komunikujúcich motorkárov a fanúšikov dvoch kolies.
![]() |
Viem, že pár ľudí z fóra bolo na podobej akcii vlani v Čechách, je ale škoda, že sa takéto niečo neusporiada aj u nás. Viera je súkromná vec každého z nás, nikoho nechcem presviedčať alebo lámať, nie som náboženský fanatik! Som obyčajný radový motorkár, veriaci, akých je medzi nami v našej motorkárskej komunite veľa. Preto miesto veľkých rečí už len krátka organizačná poznámka: od nás z Dolniakov odchádzame partia motorkárov v sobotu 2. mája ráno okolo 8.30, ak sa niekto chce pridať ku nám, bude vítaný, kontakt na mňa nájde v mojom profile.
Pridané: 01.04.2009 Autor: GaST Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Motovýstava 2008 v Budapešti
- „… Svetlo teraz nerieš, počúvaj motor, ako krásne ide!" alebo aká bola 7. Mototour Slovakia
- INTERWHEEL BUDAPEST 2004
- Výstava INTERWHELL v Budapešti...
- Suzuki GSX 1100 G 1993

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!