Anketa:
Honda DN-01 – Made in Future
ZdieľaťPridané: 12.05.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17185 [Testy a predstavenia - Test]
Česi majú na toto skvelé slovné spojenie: „Kočkopes“ Ja som toto čudo nazval futuro-cruiser a v jeho sedle som strávil takmer 2000 km. Aké to bolo?
Zoznámenie – naspäť do školy!
DN-01 je zjav, ktorý na našich cestách len tak ľahko neprehliadnete. Od motorkárov, ktorí sa ma pýtali, čo je to za custom stavbu, cez ľudí na prechode pre chodcov, ktorí od úžasu zostali stáť a civieť na ňu až po moto policajtov, ktorí ma zastavili a dali mi fúkať, aby som strávil ďalších 10 min rozprávaním o DN-01 a porovnávaním s ich policajnými Deauvilkami.
Here we are ladies and gents... |
DN-01 sa prvýkrát objavila na jeseň roku 2005 na výstave v Tokiu vo forme štúdie. Pozitívne ohlasy dotlačili tento stroj do sériovej podoby a pochváliť treba okrem rýchlosti uvedenia aj fakt, že sériová podoba je takmer na nerozoznanie od štúdie. Prednej časti dominuje rozmerná, ale nízko položená kapotáž s prednými svetlami pripomínajúca žraloka. Celý stroj má nízku stavbu v štýle cruiserov, pohodlné dlhé sedlo, vpredu predsunuté plošiny na nohy jazdca a zadné koleso uchytené na jednoramennej kyvke poháňané kardanom.
Zoznamovacia párty s DN-01 je tentoraz s inštruktorom, nakoniec je to stroj z budúcnosti. Chýba spojková páčka aj radička rýchlostí naviac je tu ručná brzda na pravej strane. Štartovanie je klasika a z mohutného výfuku sa ozýva pridusený no dobre známy zvuk Deauvillky. Po otočení rukoväťou plynu sa však stroj nehýbe, nie je to skúter. Na palubovke svieti kontrolka neutrálu. Namiesto obvyklého kopnutia jednotky je treba stlačiť tlačidlo D na pravej rukoväti, mierne pootočiť plyn a štartujeme...
Žraloky patria do mora. Jazda na DN-ke pri zapadajúcom slnku a šume vĺn môže byť parádna. |
HFT - Human Friendly Transmission
HFT - Human-Friendly Transmission je skratka pre užívateľsky prívetivú prevodovku. Spoločnosť Honda takto označila novú automatickú prevodovku pre motocykle. Jedná sa o kompaktnú a vysoko účinnú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom. V základnom usporiadaní je systém tvorený olejovým čerpadlom pre premenu sily motora na hydraulický tlak a olejovým motorom na premenu hydraulického tlaku späť na silu na výstupe. Celý systém je riadený elektronickou jednotkou a vďaka tomu umožňuje 2 automatické režimy plus manuálny.
HFT má takisto navyše mechanizmus uzamykania u hydraulicko-mechanickej prevodovky s plynulo meniteľným prevodom. Pri jazde tento uzamykací mechanizmus pomáha znižovať straty účinnosti a prispieva tak k znižovaniu spotreby paliva.
Tu si môžete pozrieť prezentáciu prevodovky HFT (v angličtine):
Jazda v meste
Prvé kroky sme zvládli v pohode, prevodovka radí zamatovo jemne a nie je sa čomu diviť, keďže v jej útrobách nenájdeme žiadne prevodové stupne. Ide totiž o prevodovku s plynulo-meniteľným prevodovým pomerom CVT. V podstate je to prvá prevodovka tohto druhu medzi motocyklami, ktorá nie je založená na princípe variátora s pohonom remeňom. Do mesta si jazdec nemôže viac ani želať. Jazdím zatiaľ v štandardnom režime prevodovky označenom písmenom D – Drive. Tento udržuje motor skôr v nižších otáčkach pre pohodovú jazdu. Dynamika však nijako extra netrpí, práve rýchle radenie zabezpečuje, že zo semafórov štartujem ako prvý a všetky plechovky nechávam ďaleko za sebou. Všetko záleží iba na tvojej pravačke, systém reaguje na rýchle otvorenie plynu agresívnejšou akceleráciou.
S nízkym ťažiskom a posedom je DN-01 ľahko ovládateľnou motorkou, s ktorou je radosť sa prepletať zaplneným mestom. Najširším miestom sú vpredu umiestnené spätné zrkadlá, takže všade tam kde sa s nimi vojdeš, už bez problémov prejdeš. Zaujímavosťou je, že zrkadlá s integrovanými smerovkami sú umiestnené nižšie ako riadidlá a dozadu tak pozeráš popod lakte. Podobný výhľad má napríklad BMW RT. Nízke umiestnenie zrkadiel má ale aj nevýhodu a to, že ťa zozadu oveľa ľahšie oslepia zle nastavené reflektory plechoviek a iných strojov. Istotu v meste dopĺňajú aj brzdy so systémom ABS. Nástup oboch bŕzd nie je extra ostrý, na pohodovú jazdu príjemný a tieto pocity podporuje ľahká sa dávkovateľnosť. Predná vidlica je dosť mäkká v hornej časti zdvihu, čo je síce príjemne pohodlné, ale pri brzdení nasleduje mierny ponor.
Nie je to skúter, no v meste je rovnako pohodlný s prevodovkou v automatickom režime. Dé-Enko sa mi javí ako ideálna a hlavne štýlová motorka do mesta, ale na skútre stráca na plnej čiare v praktickosti. Nehľadajte totiž žiadne odkladacie priestory. Pod sedlom je miesto ako na bežnej motorke, teda tak na lekárničku a prípadne doklady. Určite nie je kam schovať prilbu alebo nákup ako je to bežné pri skútroch. Jediným riešením je doplnková montáž zadného kufra.
Šport
Šport? A preč nie, veď vývojové centrum Hondy označilo DN práve názvom sport cruiser. A kto povedal, že športovú jazdu si môžeš užiť len s porciou viac ako 100 koní? Prvým krokom k športovaniu je prepínač na ľavej rukoväti označený písmenom S. Kedykoľvek počas jazdy ním môžeš zmeniť režim D na S – sport. Prevodovka ihneď akoby podradí o jeden stupeň a dvihne otáčky motora. S-kový režim drží motor stále vo vyšších otáčkach a poskytuje tak zvýšenú dynamiku.
Štiavnicka erzeta alebo dynamické jazdenie na DN-ke nie je nemožné. |
Prevodovka aj s menším počtom koníkov v stáde pracuje umne a umožňuje svižnú jazdu aj v kopcoch v rýchlostiach okolo 120 keď každá reakcia na otočenie plynu je pekne citeľná. Jazdu horským priesmykom si teda jazdec užíva úplne nerušene. Pri ostrejšej jazde je tu však istý neduh. Pri jazde ostro na brzdy prevodovka aj v športovom režime necháva motor v nižších otáčkach a následná akcelerácia von zo zákruty je utlmená. Tu by som ja privítal agresívnejšie správanie.
Istým riešením je tretí režim prevodovky – manuálny. Prepína sa tlačidlom na pravej rukoväti vpredu (akoby svetelná signalizácia). Prepnúť tento režim je možné tiež kedykoľvek počas jazdy, z ktoréhokoľvek iného režimu. Na prístrojovke sa zobrazí aktuálny stupeň a na radenie prevodov slúži rovnaký prepínač na ľavej rukoväti ako na prepínanie režimov D a S.
Pochopenie ovládania je pre motorkára spočiatku možno trošku zvláštne, v každom prípade je úplne intuitívne. |
Tu treba konštruktérov pochváliť za skvelé rozmiestnenie ovládačov. Kolískový prepínač je ľahko dostupný a pochopiteľne smerom hore sa radí na vyšší stupeň a smerom dole na nižší. Ak ste však v štandardnom automatickom režime D, tak práve tlačidlom radenia dole sa aktivuje športový režim. Takto aj v úplnej automatike, napríklad pred predbiehaním môžeš podvedome stlačiť tlačidlo na podradenie (S) a prepnutie do športového režimu naozaj akoby podradí a poskytne zvýšenú dynamiku na obiehací manéver. Po ukončení manévra zas tlačidlom na radenie smerom hore prepneš pohodový režim D. Celá táto vec je proste skvele vymyslená, že na to prídeš sám a aj v automatickom režime máš možnosť zasiahnuť a podradiť aspoň o jeden stupeň.
Vráťme sa ale k manuálnemu režimu. Aktivovať ho môžeš kedykoľvek aj hneď po naštartovaní. Napriek názvu manuálny režim, všetko čo robíš ostro sleduje počítač. Neumožní ti preradiť vtedy, ak by to bolo pre motor nebezpečné, inými slovami nestane sa ti, že na diaľnici podradíš do jednotky. Taktiež keď spomaľuješ, povedzme v meste, na svetlách, tak prevodovka postupne podraďuje smerom dole až do jednotky. V manuálnom režime prevodovka simuluje šesť rýchlostných stupňov. Každé preradenie je už teraz citeľné ako na klasickej motorke s tým, že je neuveriteľne rýchle. Plusom tohto režimu je fakt, že smerom hore automaticky neradí nikdy a môžeš tak motor točiť až do červeného. Tu ťa zastaví až obmedzovať ako na klasickej mašine.
Shark vs. Shark |
Riadiaca jednotka ti umožňuje využívať celé spektrum otáčok. Manuálny režim je vhodný asi len pre športovú jazdu, kde si pri ostrom brzdení môžeš podradiť a získať tak vyššie otáčky na výjazd zo zákruty. Niežeby bolo manuálne radenie nepohodlné, ale po čase som sa vrátil k plne automatickému režimu, ktorý funguje skvele a nemal som potrebu do neho zasahovať.
Čo sa športovania týka dôležitý je aj podvozok. DN ma dlhý rázvor, predsunutú prednú vidlu a posed v štýle cruiser. Tomu sú prispôsobené aj športové možnosti. Vďaka nízko položenému ťažisku sa DN hravo preklápa medzi zákrutami. Pri ostrejších prejazdoch zákrut s nerovnosťami sa však hlavne kvôli rázvoru mierne vlní. Pochvalu si zaslúžia predné plošiny, ktoré sú dobre umiestnené a vďaka tomu je ich stret s asfaltom naozaj minimálny.
Turistika
DN sa objavuje aj zaškatuľkovaná v kategórii Touring. Absolvoval som na nej aj dlhé presuny naprieč celým Slovenskom a nemôžem povedať, že to nezvládala. Naopak posed je uvoľnený a pohodlný. Na vážnejšiu turistiku však DN stráca v menšej nádrži (dojazd cca 200 - 240 km) slabej ochrane proti vetru (extrémne nízky štít) a absolútnym nedostatkom odkladacích priestorov. Štít sa dá vyriešiť novým doplnkom originálneho príslušenstva Honda. Vyšší štít eliminuje aj ďalšiu drobnosť a to fakt, že vyšší jazdci majú problém s výhľadom na prístrojovku - jej hornú časť - otáčkomer.
S kufrom je to už problematickejšie. V originálnom príslušenstve nájdeme integrovanú opierku pre spolujazdca aj s kufríkom na menšie vecičky. Treba pochváliť designové spracovanie tohto doplnku, ktorý neuberá na príťažlivosti DN, no kufrík má objem len 11 litrov. Na väčšiu turistiku si tak budeme musieť počkať na nosiče a kufre od výrobcov doplnkov.
Opierka integrovaná s kufrom |
Ak sa ale odpútame od problému ako si odviesť batožinu, DN poskytuje skvelé pohodlné a pohodové vozenie po cestách celej Európy. Ani po 500 km za deň som nepociťoval veľkú únavu. Jazda do cca 120 km/h je pohodlná, no podobne ako na naháčoch alebo cruisroch sú už vyššie rýchlosti nepríjemné vzhľadom na nápor vetra na jazdca. DN potešila aj prívetivou spotrebou, ktorá sa v našom teste pohybovala od 4,9 do 6,7 l/100 km pričom priemer sa ustálil na hodnote 5,52 l/100 km. Takisto servisné intervaly sú štandardné 6 000 km, pričom nastavovanie ventilov a väčší servisný zásah je vždy každú druhú prehliadku. Prevodovka HFT nemá vysoké servisné náklady, ale je tam navyše jeden olejový filter.
Konkurencia
Tak tento odstavec bude asi dosť obtiažny. Priameho konkurenta DN budete hľadať márne. Takúto motorku totiž nemá žiadna značka v ponuke. DN má z každého segmetu niečo a porovnávať sa dá s cruisrami (napr. Yamaha XVS 950, Kawasaki VN900), veľkými skútrami (napr. Suzuki Burgman 650, Yamaha T-max). V oblasti turistiky bude DN konkurovať vojak z vlastného tábora NT 700 V Deauville a aspoň kubatúrou BMW F 800 ST. Zabudnúť by sme ale nemali na Apriliu a jej Manu 850 so sekvenčnou prevodovkou.
Záver
Honda DN-01 je futuro-cruiser, ktorý momentálne nemá konkurenta. Svojmu majiteľovi ponúkne exkluzívny design, ktorý zaujme a rozhodne sa nestratí. Ideálny stroj na každodenné dochádzanie do práce až po niekoľko sto kilometrové výlety. Asi to nebude bestseller v ponuke Hondy aj kvôli cene 11 650,00 EUR (350 967,90 Sk).
Plusy a mínusy
príťažlivý futuristický design, prevodovka HFT, pohodlný podvozok, kardan, pohodlie pre spolujazdca | Cena, niekoľko drobností: výhľad na prístrojovku pre vyšších jazdcov, prepínač diaľkových svetiel mimo dosah, ovládače na prístrojovke príliš ďaleko z dosahu jazdca, zvládli by sme aj vyšší výkon :-) |
Video:
Názor druhého redaktora:
Dominik Juriš (Cacao):
Veľa sa popísalo a hovorilo o tom, že je to predsa len štúdia a veľmi ťažko si bude hľadať miesto na normálnom trhu. To je všetko pekné, ale povedzme si, kto iný ako fešáci z Hondy si môžu takéto čosi dovoliť?
Z prvého krátkeho zvezenia je človeku jasné, že ide o pohodovú motorečku (motorečku - určite nie rozmermi) s priateľským motorom. Čo je pre mňa zaujímavejšie, že zrovna takejto motorke sa ušla z výroby špecialitka akou HFT určite je. Na druhej strane ide o skvelú príležitosť ako nezvyčajne spropagovať aj hydraulickú fičúrku, pretože väčšina značiek tlačí moderné výmysly do nadupanejších kategórií.
Názor toho druhého... |
Ako najväčšie plus použitého motora je jeho kultivovanosť, ktorá dostala ten správnejší ako správny rozmer hlavne vďaka sprevodovaniu. Osobne mi s odstupom času príde 6 kvaltov v sekvenčnom podaní rozumnejších ako 5 použitých na novom Transalpe, ktorý by si zaslúžil aj overdrive, keďže je podstatne viac orientovaný na turistiku ako "žralok". Keby som mal zabrdnúť do kategórie výkon, papierových 60 koní nie je zrovna oslňujúcich, ale pri cruisovaní krajinkou ti treba viac? Ide vyslovene o štýlovú záležitosť, keď chceš brúsiť slidre, na to sú tu iné strojovne.
Záver
DN-01 je ako stvorená na nedeľné slnečné poobedie strávené jazdou cez malé dediniky a kľukatiace sa cestičky v rôznych kútoch Slovenska, prípadne na kávičkový výjazd s priateľkou. Netvrdím, že denné dochádzanie do práce, prípadne svižnú jazdu tento zvláštny bike nezvládne, ale najväčšiu pasiu zažije človek už pri spomínanom ničím nerušenom relaxe s vetrom vo vlasoch.
Za nie malé peniaze dostane záujemca dobrú porciu kvality a imidžu, ktorý je v tejto kategórii asi viac ako všeličo iné. Veď kvôli čomu inému by sa kupovali čopre? Ehm, ehm. Na druhej strane tu máme jednoramennú kyvku, jedinečnú HFT prevodovku s rôznymi možnosťami radenia a predovšetkým dizajn, aký tu ešte naozaj nebol.
Plusy a mínusy
imidž, hydraulická prevodovka, king-size kreslo | ak máš záujem o pohodu, klídek a tabáček, tak žiadne |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Pozadie / Wallpaper
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | DN-01 |
Rok: | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Chopper/Cruiser |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 680 ccm |
Max. výkon: | 61.2 k (45.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 10 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 x 66mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | HFT (Plynule premenlivý pomer - CVT) |
Sekundárny pohon: | kardan |
Zdvih vpredu: | 106 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová (ABS) |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm |
Pneu vpredu: | 130/70 ZR17M/C (62W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm |
Pneu vzadu: | 190/50 ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 270 kg |
Výška sedla: | 690 mm |
Rázvor: | 1605 mm |
Dĺžka: | 2315 mm |
Šírka: | 820 mm |
Výška: | 1115 mm |
Svetlá výška: | 135 mm |
Objem nádrže: | 15.1 l |
Pridané: 12.05.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora