Anketa:
Bikeweekend in Rožnov pod Radhoštěm
ZdieľaťPridané: 11.08.2009 Autor: gegon
Čitatelia: 3182 [Mototuristika - Európa - Výlet]
Ak máte na pláne nedeľnú jazdu a nepohŕdnete troškou histórie, mám pre Vás tip na príjemné spojenie týchto dvoch koníčkov.
Keďže nepochybujem, že je pre Vás 2x150 km bežný štandard nedeľných výjazdov, bude tento výlet pre Vás malina. Ja som štartoval z PD takže podľa toho sa aj odvíja spomínaný počet kilometrov, ktoré som začal krájať smer Bojnice krásne kľukatou cestou cez Šútovce a Nitrianske Rudno. Možná alternavtíva pre nemilovnikov zákrut je strihnúť to cez Nováky.
Ďalej som prechádzal dedinkou Liešťany (číslo cesty ďalej len čc. 574) a krásnou prírodnou scenériou som pokračoval cez Valaskú Belú až do Ilavy. Cesta nie je dvakrát kvalitná, ale na slovenské pomery sa to dá vydržať. V Ilave Vás môže prekvapiť nový kruhový objazd, na ktorom sa odporúčate hneď na prvom výjazde smer Považská Bystrica (čc. 61). Asi po troch kilometroch strávených na diaľnici D1 schádzam exitom Púchov (cc.49), cesta je široká a rýchla. V Púchove to strihneme na Žilinu (čc. 507) nie na Zlín a ďalej si môžeme vychutnávať Váh v celej jeho kráse, peknú cestu a kvalitný asfalt.
Blíži sa Bytča, kde sa posnažíme nájsť rozkopanú cestu na Olomouc (čc.18) cez Makov a práve tu sa začína ta pravá zábava v zákrutách. Úsek je zväčša z kvalitného asfaltu, takže náklonom sa medze nekladú, jedine čo ma odrádzalo od svižnejšej jazdy bola moja milovaná ľadvinka, ktorú by som nerád v jednej z tých zákrut stratil. Pri prechode hraníc sa neviem akým čarovným spôsobom kvalita povrchu ešte zlepšuje, no množstvo policajných hliadok ma odrádza od akejkoľvek dobrodružnej akcie. Presnou 50-kou prechádzam Horní, Prostřední a Dolní Bečvu a vchádzam do Rožnova pod Radhoštěm. Na prvej svetelnej do ľava a sme tu vo Valašskom prírodnom múzeu. Pre Vašu predstavu sem pridám aj pár fotiek, ospravedlňujem sa za ich kvalitu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Po absolvovaní prechádzky v Drevenom mestečku (60 Kč), kde sa nachádza aj amfiteáter, 2 reštaurácie a množstvo stánkov s občerstvením, sa poberáme smer Slovensko a posledné české peníze utrácíme v motoreste po ľavej strane približne kilometer za Rožnovem p.R. Chutilo nám. Posilnený pravou Kyselicou a nealko pivom sa vydávame späť domov.
Pridané: 11.08.2009 Autor: gegon Zdieľať

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!