Anketa:
Je tu?
ZdieľaťPridané: 30.03.2011 Autor: yaMan
Čitatelia: 4878 [Mototuristika - Západné Slovensko - Výlet]
Malá radosť z prichádzajúceho obdobia.
![]() |
Skoro teplý jarný večer, 10 hodín a všetky povinnosti týždňa sú za hlavou. Piatková pohoda ovláda celého človeka. Žiaden čakajúci program, dnes sa nejde na pivo. Možno pôjdem skoro spať. Nie … sadám na motorku.
Pomaly vychádzam na cestu, rozbieham sa a s dunením brázdim voľné cesty. Žiadny cieľ, vlažný vzduch okolo mňa obteká a naznačuje že zima odchádza. Mesto je poloprázdne, len kde tu pár taxíkov. Predbiehajú ma. Mojich skalných 50 im kazí vidinu dobrej piatkovej šichty. Uhýbam sa, odbočujem.
Myšlienky mi skáču na udalosti uplynulého dňa, zdá sa že tie pozitívne vyhrávajú. Neriešim polotovarovú sebareflexiu, vozím sa a užívam si, že sa to opäť dá. Motám sa pomedzi budovy a známe miesta, zastavujem a znova pokračujem, bez väčšieho zmyslu.
![]() |
Ukazuje sa vysvietená rovinka a telo si pýta ten známy povel prikrčiť sa a otočiť zápästím. Adrenalín stúpa ale ja sa len schizofrenicky pousmejem a odopieram si túto injekciu. Je to, dúfam, len prvá z mnohých, ktoré ma čakajú. Niekedy si to človek najlepšie užije keď sa toho zriekne … a dnes sa predsa len vozím.
O pár chvíľ už pri výjazde na diaľnicu nemám toľký nadhľad a až hukot okolo mňa ma prebúdza z akceleračného ošiaľu. Nevadí, bolo fajn na chvíľu sa tváriť ako dospelý a rozvážny (jazdec).
Chlad sa pomaly vkráda do tejto snovej výpravy a ťahá ma domov. Treba doliať vodu a čosi inak vibruje ako na jeseň … áno, áno, som spať na zemi. Super, realita, ako sa zdá začne byť čoskoro znovu o kúsok vesešia. Vitaj nová motorková sezóna!
Pridané: 30.03.2011 Autor: yaMan Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!