Anketa:
Aprilia Pegaso 125
ZdieľaťPridané: 22.07.2011 Autor: Xfighter199
Čitatelia: 16712 [Vaše stroje - Moja motorka]
Podelím sa s Vami o skúsenosti, ktoré som s touto motorkou mal. Článok je zameraný hlavne na techniku a jazdné vlastnosti a je hlavne pre tých ktorí hľadajú nejaké informácie o týchto celkom dobrých mašinách.
Na začiatku prázdnin 2010 som si povedal, že chcem skúsiť niečo silnejšie ako 50ccm, Simson, Pioner, Babetta, ktoré som mal. Nejako som to nechal tak až na konci prázdnin mal kamarát na predaj svoje Pegaso. Vtedy som veľmi nerozmýšľal a zobral hneď prvé čo bolo po ruke, no nakoniec to nebola až taká skvelá kúpa (ale o tom až neskôr). Na jeseň som sa trochu povozil, zazimoval a celú zima som sa v nej rýpal a pomaly ju dával dokopy.
Teraz niečo o technike a jazdných vlastnostiach
Pretože nemám vodičák tak som jazdil len off-road približne tých 80%. Motorka mala silu aj v teréne, no nevýhoda bola jej veľká hmotnosť cca. 140kg. Nebola príliš obratná a ešte k tomu vpredu som mal drapák zo zadného kolesa motokrosu a to bol otras. Motorka pôsobí dosť mohutným dojmom a tak sa aj chová. Aj jej celkový dizajn nepôsobí nijak extra, hlavne spredu je to riadna oblina. Mal som ju kúsok leta 2010 až po koniec jari 2011- ako keby jednu sezónu. Nepredal som ju kvôli tomu, že by to bola zlá motorka, ale jazdím hlavne enduro a cc a toto je cestné enduro. Motorka na cesty a nejaké tie poľné cesty a slabší off road. Bola ťažká a neobratná a pár krát ma aj pekne potrápila. Pár krát som ju aj položil to sa priznám, pretože keď sa nakloní do určitého bodu už ju proste neudržím. Zdvihnúť ju nebol problém keď som nebol unavený. Manipulácia na mieste tiež nič moc a aj dosť malý rajd.
![]() |
Malý výlet na plynový most |
Motor
Začnem pekne od stredu teda motorom. Čo iné než rakúsky Rotax 123 (vo všetkých starších Apriliách 125, v novších Rotax 122). Pod cca. 3000ot. sa iba trápi, od 4000ot. sa už zobúdza (v tomto pásme som aj najčastejšie jazdil 4000-7000ot.) a pri 7000ot. sa otvorí prívera a vtedy už ide poriadne. Hneď vystrelí skoro na 10000 ot. Treba stále točiť a točiť, je to vysokootáčkový motor a podtočenie mu veru vôbec nesedí. Vibrácie tlmí jeden vyvažovací hriadeľ no stále je ich dosť cítiť (motor upevnený napevno a keď toči 10000ot.). El. štartér mi polovicu času čo som mal motorku nefungoval. Potom som ho spravil za tepla chytala hneď, ale za studena ho bolo treba podržať trochu dlhšie a použiť sytič (aj v lete). Nakopávačka by tu nebola na škodu ako je u iných modelov (RX,Tuereg Rally). Motor má aj Oilmaster, no ja som miešal "ručne" 1-50 (Castrol TTS-syntetika, dosť drahý, ale na oleji sa neoplatí šetriť).
Prevodovka 6 stupňová, odstupňovaná celkom slušne. Na hľadanie neutrálu si zvyknete po pár jazdách, ak nie pomôže kontrolka. rýchlosti tam idú ľahko no sem tam mi nejaký ten kvalt aj vyskočil. Prevod do rýchla alebo do sily sa dá jednoducho zmeniť pomocou sekundárneho kolieska/rozety. Spojka klasická lanková, ľahko ovládateľná ak je správne nadstavená no trochu ťažší chod. Výkon na papieri je 24k/10500ot. či bol taký aj v skutočnosti neviem, nevýhodou je hlavne vyššia spotreba, možno zvuk, ale ten bol oveľa "civilnejší" ako pri ostrých endurách a krosách. Pri nízkych otáčkach ju nebolo skoro ani počuť:
![]() |
Vpredu kapotáž na štýl oblina |
Technické údaje
- Typ: dvojtaktný, kvapalinou chladený jednovalec s nikasilom
- Prívera: ovládaná elektromagnetom, cca.7000ot.
- Vŕtanie/zdvih: 54/54,5mm
- Spojka: viac lamelová v oleji
- Karburátor: Dellorto VHSB 34 LD
- Prevodovka: manuálna 6 stupňová
- Zapaľovanie: SEM 12V 180W
- Predzápal: 0,75mm=9°
- Sviečka: NGK B10EG (elektródy - 0,5mm)
- Prevodový olej: 75W90,1 liter( zdroj: servisný manuál)
Tlmiče
Vpredu mohutná USD vidla s úcty hodným priemerom, vzadu centrál s prepákovaním. Nastaviť sa dá iba predpätie pružín, treba však podotknúť ,že je to vyše 20rokov stará technika. Na jazdu mimo cesty mi tvrdosť vyhovovala, na ceste by sa mohli zdať možno trochu pritvrdé.
Brzdy
Vpredu 320mm kotúč, dvoj piestikový strmeň, dosť silná krásne dávkovateľná. Stačia dva prsty na páčke. Postačujúca aj pri jazde so spolujazdcom. Zadná 220mm kotúč, jedno piestik od Bremba. Keď som motorku kúpil zadný kotúč bol tenký ako CDčko. Po výmene kotúča, platničiek a kvapaliny to už bolo o niečom inom, ale aj tak to bolo štýlom všetko alebo nič. Nebola tak pekne plynulá ako predná.
Posed
Celkom pohodlný, riadidlá široké, sedadlo tiež pohodlné, aj pre spolujazdca. Výšku presne neviem ale je to cca. 85cm, od tých 170cm by nemal byť určite problém. Veľká predná kapotáž aj trochu chráni pred vetrom. Jazda so spolujazdcom tiež nie je najhoršia. Treba síce viacej točiť, ale určite to nie je tak zlé ako pri 125 4T. Zadný tlmič ide často skoro na doraz, posed pre spolujazdca je tiež pohodlný.
Prístrojovka
Nie veľmi zaujímavá, ale zato max. prehľadná. V strede veľký otáčkomer a tachometer (s denným počítadlom kilometrov) ďalej teplomer chladiacej kvapaliny, kontrolky (smerovky, rezerva, 2T olej, neutrál, svetlá diaľkové/tlmené). Možno by sa tu zišli napr. hodiny.
![]() |
Prístrojovka poskytuje všetky základné údaje |
Čo všetko som kupoval
Keď som motorku kúpil nebola zrovna v najlepšom stave. Bolo treba vymeniť kopec dielov (90% spotrebných) reťazová sada, drapáky (namiesto cestných gúm), zadný kotúč + platničky, ložiská v zadnom kolese. Ďalej také menšie veci ako sviečka, kábel, fajka, všetky guferá + niektoré tesnenia v motore, kvapaliny, prevodový olej, nemrznúca kvapalina, brzdová kvapalina...
Poruchy
Keď som ju kúpil bolo roztrhnuté lanko prívery a zlomený nôž (predchádzajúci majiteľ asi ani nevedel čo je to prívera). Všetko som si vyrobil doma zadarmo a zohnal komplet náhradnú príveru. Nefungoval štartér. Rozobral som ho, vyčistil uhlíky a premazal štartovací mechanizmus a fachčil. Odišli tesnenia na vodnom čerpadle - nové guferá a o-krúžky za pár €, niektoré káble boli poškodené, tak som spravil komplet novú káblovačku, tiež pár € za konektory. Ďalej som vymenil vyššie spomínané diely za nové cca. 280 €.
![]() |
Trochu blata nezaškodí |
Na čo si dať pozor pri kúpe
- Motor: Ak nejde nad cca. 8000ot. najčastejšie je to vadná prívera. Ak je teplota stále okolo 60-65°C termostat nefunguje správne. Vyskúšať spojku či nešmýka, počúvať motor či nevydáva nejaké čudné zvuky, či neuniká niekde olej alebo chladiaca kvapalina...
- Tlmiče: Skontrolovať predné či netečú a nieje skrížená vidlica. Tiež skontrolovať aj zadný a prepákovanie, či nemá vytlčené ložiská. Odchádza aj náhon tachometra na prednom kolese...
- Elektrika: Všetko skontrolovať. Niekedy odchádza el.prívera (RJ,elektromagnet). Častou závadou je chybný regulátor napätia (nedobíja akumulátor). Niekedy odchádza zapaľovanie na týchto Apriliach (chúlostivé na vodu). Žiadny problém som s týmito vecami našťastie nemal.
![]() |
Tieto veci platia hlavne pri Aprilii 125. Všetko ostatné ako pri každej motorke. Inak na to, že to bol rok 92 bola vo fakt slušnom stave, hlavne technickom. Na 90% som si istý, že sa robili iba v rokoch 91-94, takže také inzeráty, že rok 2000 a podobne to ťažko.
Tak to by bolo asi všetko. Dúfam, že som niekomu pomohol alebo si aspoň niekto prečítal dobrý článok. Otázky, komentáre aj kritika v diskusii. Za chyby sa ospravedlňujem, snažil som sa. 2 STROKE POWER!
Plusy a mínusy
dosť silná na 125,dospelý vzhľad,2T | dosť ťažká a menej obratná,drahé a ťažkodostupné diely,2T-treba olej |
Pridané: 22.07.2011 Autor: Xfighter199 Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
Aprilia Pegaso 125 1992:
Foto: | |
![]() | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Aprilia |
Model: | Pegaso 125 |
Rok: | 1992 |
Kategória: | Enduro |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 125 ccm |
Max. výkon: | 23.33 k (17.16 kW) / 10250 ot. |
Kompresný pomer: | 15.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 54.0 x 54.5 mm |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Pneu vpredu: | 100/90-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 120/80-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 140 kg |
Objem nádrže: | 11.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 125 km/h |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!