Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 946 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28477
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16964)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11513)
Diskusia Diskusia k článku (25)  [Verzia pre tlač] Tlač

Jawa 350/640 - A opäť sadám na Jawu 2/2

 Zdieľať

Pridané: 07.01.2004 Autor: majky
Čitatelia: 29652 [Vaše stroje]

Ďalej dám dole sedlo a pozerám a nachádzam akumulátor a zopár náhradných veci ako sviečku, ramienka a žiarovky. Dokonca aj lekárničku som našiel, síce 10 rokov stará, ale je.

 (obr 3)
(obr 3)

Dám dole aj bočné plasty a všimol som si vypínač na prívod šťavy z baterky ,lebo som určite neni sám, komu nejaký chytrák 10 haliernikom zapal svetlá a vymlátil baterku. Tento vypínač som neskôr premiestnil na iné miesto lebo bolo krajne nepraktické stále dávať dole sedlo.[obr 6] Pozriem aj na druhý bok, vizuálne kontrolujem vodiče a regulátor s relatkami. Vrstva prachu hovorí o tom, že to asi všetko funguje a dlho nebol potrebný žiaden zásah do elektriky a dúfam, že to aj tak zostane.[obr 7] Tak pokračujem, demontujem nádrž, prekotím ju (prázdnu) hore dnom a vidím čo vidím. [obr 8] V mieste zvaru držiakov o nádobu nádrže je hrubá vrstva šedej tvrdej hmoty čo mi pripomínalo zaschnutý tekutý kov. Pravdepodobne otrasmi trpiace uši nevydržali a nádrž v mieste zvaru malinko praskla. To by samé o sebe až tak nevadilo , keby sa benzín cez dieročku v lepenom spoji nekydal na cely airbox a cely ho nezafúľal. [obr 9] Tak som dane miesto ošmirgľoval a malilinkú dieročku zalepil opäť tekutým kovom od WURTH-u a tak uvidím, čo to spraví za prevádzky, lebo takto za kľudu to netieklo. Púšťam sa do karburátora. Po ukrutnom boji z gumou od airboxu ku karburátoru som ju vytiahol a karbec odmontoval z príruby. [obr 10] Tesnenie, respektíve torzo tesnenia čo som našiel na prírube som vyhodnotil ako naprd a tak som ho zahodil. Pri spätnej montáži som ho nahradil tmelom na bloky motorov odolný 300 stupňovej teplote. Keď som ho už mal vonku, dostal som "predtuchu niečoho zlého" a tak som rozobral aj ten. [obr 11] Všetko tam bolo v poriadku, až na tu hrdzavú gebuzinu čo sa nachádzala na dne.[obr 13] V našich zemepisných šírkach celkom bežná vec, voda v benzíne, a pamätám si že na predchádzajúcej jawe som tuto operáciu robil asi každý mesiac a zakaždým sa niečo našlo. To však nemusí byt vždy len chyba benzínu, lebo časť z toho sa nazráža zo vzduchu, že? A tak, vylejeme, vystriekame, vyfúkame, vysušíme a zmontujeme. Ešte mala konfrontácia priemerov trysiek, hlavne hlavnej, s predpísanými hodnotami, lebo už všelijaký "výkonový ladiči" tu boli. [obr 12] Skúsim vymontovať sviečky, len pre kľud v duši a nachádzam dve, počet sedí, len keby boli rovnaké. Zatiaľ nevadí, kúpime nové, keď otvoria.

 (obr 12)
(obr 12)

[obr 14] Hlavu valcov, ani motor deliť a podobne vážne operácie nerobím, zatiaľ nieje dôvoď. Ale na zapaľovanie sa mrkneme. Dám dole pravé veko, ktoré je trochu špinavé a mrkám ďalej. [obr 15] Pozerám na alternátor, vodiče, ramienka ... Všetko je oki, len predzápal si trošinku zmenším.[obr16] V tom si spomeniem na závadu z predchádzajúcej jawy-kravy ako som ju zvykol volať, a to prasknutý držiak uhlíkov. Odskrutkujem dva malé srobiky a ťahám. Vytiahol som a pozerám, že držiak z plastu je tiež už načatý ale ešte drží. Preto siaham po sekundovom lepidle a fixujem koľko to ide. Je čas na vypínač spojky. [obr 17] Lanko chodí ľahko, mechanizmus po demontovaní tiež. Nedá mi pozrieť aj na malú rozetu a tak pokračujem, dávam dole plastový kryt malej rozety, rozetu a druhy diel krytu. Tu mi však došla baterka na kamere, takže foto nieje. Pozerám na gufero, to vypadá v poriadku, len si hlavu lámem nad tým odkiaľ sa bere ten starý olej čí vazelína na hliníkovom bloku, keď z gufera netečie. Bývalý majiteľ mi povedal, že to je naschvál na mazanie reťaze, což sa mi dvakrat veriť nechce. Načo inak by tam bolo to gufero ??? A tak dosucha utieram a cez sezónu sa presvedčím, kde je pes zakopaný. Rozeta mala malinko vymačkané zuby a tak som ju otočil aby tým druhým nebolo ľúto , že sa nemačkajú aj ony. Všetko skladám spať. Ešte kontrola olej a v prevodovke kontrolným otvorom, je ho tam dosť len neviem čí je kvalita ešte postačujúca.[obr 18] Ozaj, nevie niekto ako zistím že olej je starý???
A dostávame sa k špecialite. Motor je v predu uchytený na rám cez ževraj sientblok.[obr 19,20] Aj som o tom čítal niekde na českom webe, že si to môžete vyrobiť čí kúpiť. Ale vzhľadom na tie pocity pri jazde , kedy sa vám chvejú všetky kosti v tele, som si nie istý čí je to úspešná ochrana proti vibráciám. To posúdim až keď sa odveziem na inej 640, lebo na bývalej 639 si nepamätám na tak výraznú masáž chrbtice a sedacej časti. Uvidím časom. Ešte som sa nepozrel na zadnú brzdu a tak idem na vec. Vytiahnem osku a idem povoliť aj maticu držiaka veľkej rozety. Keď som ju zobral do ruky zistil som, že je prasknutá. Netuším ako sa to mohlo niekomu podariť ale čo už.[obr 21] Beriem do ruky zváračku na CO2 a varím a brúsim, kedze som lenivý ísť takú zháňať po obchodoch. Výsledok uspokojivý, pokračujem. Zhodím koleso, kontrolujem pružnú spojku, tie gumenne elementy sa ľúbia otlačiť a vymačkať do jednej strany.[obr 23] Všetko v poriadku a tak chytám do rúk zadnú bubnovú brzdu [obr 22] a zisťujem že obloženie bude treba čochvíľu vymeniť, čo indikoval i ukazovateľ opotrebenia umiestnený zvonku na brzde. Kontrolujem i ložiská v kolese i brzdnú plochu bubna.[obr 24] Ďalej dávam dole kryt z veľkej rozety a pozerám že všetko je v stave primeranom veku stroja. [obr 25]. Ešte detailný pohľad na zúbky, čí do nich reťaz pekne zapadá. [obr 26] Po zistení, že všetko je v poriadku skladám všetky veci dohromady a píšem si čo mi bude treba kúpiť v obchode a koľko na to asi bude treba peňazí. Keď už je všetko v kope, ešte prebehneme lak TEMPO pastou na oživenie, aj keď je lak na nádrži trochu zošúchaný nohami. Takto prekuknutú ju odkladám na zimný spánok s tým, že už sa nesmierne teším, kedy teplomer ukáže viac ako 10 stupňov a hurá na to. Žiadne handry do výfukov ani olej do valcov som nedával, zdá sa mi to prinajmenšom ako zbytočné, nikdy som to nerobil a vždy som ju na jar v pohode rozchodil. Keď sa na aute cez zimu nevozíte, pcháte handry do výfuku a olej do valcov? Tým ale nechcem nejak zhodiť názor na takéto zazimovanie, podľa mňa by mal každý robiť iba to, čo mu manuál káže. Týmto článkom som vám chcel ukázať čo všetko by ste si mali pri kúpe všimnúť a nevšimli. Ale v tom je ta krása motorizmu, keď rozumiete svojmu stroju a on vás za poctivú starostlivosť nikdy nenechá v štichu. Za kvalitu fotiek sa ospravedlňujem, moja digitálna kamera ma v šere problémy takže ju omluvte. Všetkým želám veľa zdaru, opatrnosti a trpezlivosti na cestách.

 (obr 26)
(obr 26)

Majky
P.S. Opäť som mal chvíľu voľno , tak som si bol kúpiť tie sviečky, originál z katalógu CHAMPION za krasnych 95Sk za kus. Keď už som bol v obchode , tak som si kúpil aj olej do prevodovky PP90 , maly palivovy filter, a nakoniec aj olej do benzinu CASTROL TT 2stroke oil, za este krajsich 197Sk za liter, tak som zvedavý, čo to veci pomôže, lebo M2T nielen dymí ako fritovací olej , ale aj na oblečení ho dosť cítiť. Pripravujem dorobit este digitálny tachometer, a diodove podsvietenie budikov. Prvé pokusy boli úspešné, len musím počkať, bo skúškové obdobie práve začína L.

<

Pridané: 07.01.2004 Autor: majky Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Jawa 350 typ 640 1994:

Foto:
Jawa 350 typ 640 1994
Všeobecné informácie:
Výrobca:Jawa
Model:350 typ 640
Rok:1994
Kategória:Klasika
Motor:
Typ motora:dvojvalec (2T)
Objem:350 ccm
Max. výkon:23.33 k (17.16 kW) / 5250 ot.
Max. krútiaci moment:31.38 Nm / 4750 ot.
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 4-stupňová
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Brzdy vzadu:bubnová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:150 kg
Výška sedla:780 mm
Objem nádrže:17 l

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (25)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria