Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1541 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28502
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16974)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11528)
Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Úprava motora - Meranie tlaku mazania v motore

 Zdieľať

Pridané: 28.06.2012 Autor: tryskac
Čitatelia: 20451 [Technika - Úpravy motocyklov]

Meranie tlaku oleja je po meraní kompresie jedna z najzákladnejších metód zisťovania mechanického stavu motorov. Veľkosť mazacieho tlaku a jeho postupný pokles hovorí o celkovom opotrebovaní motora.

No ak dôjde k badateľnému poklesu tlaku v rámci krátkej doby môže byť dôvodov viac napr. :

  • zmena viskozity oleja spôsobená riedením oleja palivom alebo abnormálnou teplotou oleja pri prehrievaní motora.
  • porucha pohonu olejového čerpadla
  • čiastočne znížená priepustnosť olejového filtra
  • netesnosť poistného ventilu
  • zanesený sací kôš
  • neodvzdušnená mazacia sústava napr. po páde či výmene oleja
  • a najobávanejší dôvod rýchly nárast radiálnej vôle niektorého ložiska - postupná degradácia hydrostatického mazania na medzné mazanie-trenie až na suché trenie - spôsobený začínajúcim sa pridieraním či únikom tlaku mimo mazacie miesta (vedenia, výmeníky)

Ak v tejto fáze odstavíme motor, ktorý je nedostatočne mazaný, tak nedôjde k poškodeniu ďaľších častí motora kvôli nízkemu tlaku oleja. Následné poškodenie väčšinou začína na najvzdialenejších mazacích miestach – vačky a ich uloženie.

Aj druhý extrém – vyšší mazací tlak pri zohriatom motore oproti predpisu výrobcu je pravdepodobne znakom poruchy. Môže ísť o nefunkčný pretlakový ventil čo vo vyšších otáčkach bude preťažovať náhon čerpadla – dosť často sú to plastové koliečka. Alebo niektorú vetvu mazacej sústavy pripchal uvoľnený silikón, ktorý do motora v prehnanom množstve napatlala nejaká opravárenská celebrita.

Asi netreba rozvádzať, že informácia o tlaku oleja môže byť rovnako prospešná tým, čo radi jazdia po zadnom kolese, ako aj “LongWay turistom“ alebo tým, čo len chcú mať viac informácií o chode motora. No v súčastnosti motory nielen motoriek sú v oblasti mazania „strážené“ len červeným svetielkom, ktoré keď sa rozsvieti za jazdy znamená, že motor to už má za sebou.

Toto tvrdenie vychádza z faktu, že počas jazdy sa mazací tlak pohybuje v rozsahu cca 2,5 až 5 barov, ALE kontrolka sa rozsvieti pri tlaku cca 0,4 baru !!! - najčastejšia hodnota spínača. Už len tlak pri volnobežných otáčkach musí mať min. 1,2 baru, čiže zhruba ŠTVORNÁSOBOK spínacieho tlaku červenej lampičky.

Z týchto dôvodov som si vyrobil sadu na meranie tlaku mazacieho oleja na BMW F800 GS, no veľmi ľahko aplikovateľnú aj na iné moto s hydraulickým napinákom reťaze a v budúcnosti podľa záujmu aj na iné motocykle.

Meranie tlaku mám na motorke namontované už druhý rok. Nedávno meraciu zostavu vyskúšal aj sisobmw na svojej ceste po ázijských ...stanoch. Akurát pred cestou do teplých krajín menil viskozitu oleja z predpísaných 10W 40 na 10W 50 a tlakomer zachytil nárast mazacieho tlaku o cca 0,2 – 0,4 baru v rámci používaného otáčkového spektra. Takže meranie tlaku „vie“ informovať aj vhodnosti a dôsledkoch zmeny viskozity oleja či typu ol. filtra. Ako to prakticky vyzerá vidno na priložených fotografiách.

Pre tých čo by o kontrolu tlaku mali záujem, ale nemajú chuť alebo čas si niečo také vyrobiť. Prikladám aj cenu za ktorú viem takúto sadu postaviť s obyčajnou hadicou za 25 EUR a s odolnejšou hadicou za 30 EUR.

Sada obsahuje : úpravu zátky hydraulického napínaku, pripájaciu armatúru k motoru, hadicu priemeru 6 mm bežnej kvality (výrobca zaručuje parametre do 85°C) alebo kvalitnejšiu a drahšiu zo zaručenými parametrami do 200°C - nutné pre vzduchom chladené motory, spájaciu armatúru medzi hadicou a tlakomerom, tlakomer priemeru 30 mm. Tlakomer môže mať pracovný rozsah do 6 barov – výhoda lepšia čitateľnosť, alebo tlakomer zo stupnicou do 10 barov pre tých čo radi vytáčajú studený motor, kedy tlak dosahuje aj viac ako 6 barov. Sada ešte obsahuje zátku na zaslepenie otvoru v zátke hydraulického napináku použiteľnú v prípade potreby odstavenia merania tlaku. Zostava neobsahuje materiál na uchytenie vedenia hadice a tlakomeru.

Pridané: 28.06.2012 Autor: tryskac Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
hlopy z vychodu isli do anglicka za robotu. Nasli sebe robotu dakdze vo Welse v mesce Newport. Pan domu jim hutory. Chlopy,ja idzem na tydzen do Spanielska a za tydzen chcem mac vymalovany dom,farbu mace kupenu,najdzece ju za maštaľňu v garažu.chlopy se pocesili ze jich nichto nebudze dirigovac a kec majitel domu posol ta jeden hutory. Chlopy,idzeme nato,ale by trebalo persi daco vypic ne! Kedze nemali penezi,ta predali jedno vedro farbi. Na druhy dzen predali druhy vedro farbi,a tak to islo cali tydzen az na koncu tyzdna se prebrali a jeden znich hutory. Do piči chlopy,neska pridze pan domu a mi nepofarbyli nic a ani farbu nemame! Dalsi se postavy a hutory,sluchajce chlopy,jest tu isce das deco farby a majitel ma u maštalni koňa,ta mu nafarbime pysky a povime ze vypil farbu. No ta tak urobili,prisol pan domu a se pyta. To com dom nepofarbeny? Ta kuň vypil farbu. Pan domu zobral pušku,odjebal koňa. Chlopy se pytaju,ta com sce ho zabili? Na chuj mi takoho koňa,pred vami u mne robili Poľaci a zožral 65 mišky cimentu.

Ďalšie vtipy »