ISSN 1336-6491 | Online: 2587 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29848
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17637)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12211)
Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Úprava motora - Meranie tlaku mazania v motore

 Zdieľať

Pridané: 28.06.2012 Autor: tryskac
Čitatelia: 20704 [Technika - Úpravy motocyklov]

Meranie tlaku oleja je po meraní kompresie jedna z najzákladnejších metód zisťovania mechanického stavu motorov. Veľkosť mazacieho tlaku a jeho postupný pokles hovorí o celkovom opotrebovaní motora.

No ak dôjde k badateľnému poklesu tlaku v rámci krátkej doby môže byť dôvodov viac napr. :

  • zmena viskozity oleja spôsobená riedením oleja palivom alebo abnormálnou teplotou oleja pri prehrievaní motora.
  • porucha pohonu olejového čerpadla
  • čiastočne znížená priepustnosť olejového filtra
  • netesnosť poistného ventilu
  • zanesený sací kôš
  • neodvzdušnená mazacia sústava napr. po páde či výmene oleja
  • a najobávanejší dôvod rýchly nárast radiálnej vôle niektorého ložiska - postupná degradácia hydrostatického mazania na medzné mazanie-trenie až na suché trenie - spôsobený začínajúcim sa pridieraním či únikom tlaku mimo mazacie miesta (vedenia, výmeníky)

Ak v tejto fáze odstavíme motor, ktorý je nedostatočne mazaný, tak nedôjde k poškodeniu ďaľších častí motora kvôli nízkemu tlaku oleja. Následné poškodenie väčšinou začína na najvzdialenejších mazacích miestach – vačky a ich uloženie.

Aj druhý extrém – vyšší mazací tlak pri zohriatom motore oproti predpisu výrobcu je pravdepodobne znakom poruchy. Môže ísť o nefunkčný pretlakový ventil čo vo vyšších otáčkach bude preťažovať náhon čerpadla – dosť často sú to plastové koliečka. Alebo niektorú vetvu mazacej sústavy pripchal uvoľnený silikón, ktorý do motora v prehnanom množstve napatlala nejaká opravárenská celebrita.

Asi netreba rozvádzať, že informácia o tlaku oleja môže byť rovnako prospešná tým, čo radi jazdia po zadnom kolese, ako aj “LongWay turistom“ alebo tým, čo len chcú mať viac informácií o chode motora. No v súčastnosti motory nielen motoriek sú v oblasti mazania „strážené“ len červeným svetielkom, ktoré keď sa rozsvieti za jazdy znamená, že motor to už má za sebou.

Toto tvrdenie vychádza z faktu, že počas jazdy sa mazací tlak pohybuje v rozsahu cca 2,5 až 5 barov, ALE kontrolka sa rozsvieti pri tlaku cca 0,4 baru !!! - najčastejšia hodnota spínača. Už len tlak pri volnobežných otáčkach musí mať min. 1,2 baru, čiže zhruba ŠTVORNÁSOBOK spínacieho tlaku červenej lampičky.

Z týchto dôvodov som si vyrobil sadu na meranie tlaku mazacieho oleja na BMW F800 GS, no veľmi ľahko aplikovateľnú aj na iné moto s hydraulickým napinákom reťaze a v budúcnosti podľa záujmu aj na iné motocykle.

Meranie tlaku mám na motorke namontované už druhý rok. Nedávno meraciu zostavu vyskúšal aj sisobmw na svojej ceste po ázijských ...stanoch. Akurát pred cestou do teplých krajín menil viskozitu oleja z predpísaných 10W 40 na 10W 50 a tlakomer zachytil nárast mazacieho tlaku o cca 0,2 – 0,4 baru v rámci používaného otáčkového spektra. Takže meranie tlaku „vie“ informovať aj vhodnosti a dôsledkoch zmeny viskozity oleja či typu ol. filtra. Ako to prakticky vyzerá vidno na priložených fotografiách.

Pre tých čo by o kontrolu tlaku mali záujem, ale nemajú chuť alebo čas si niečo také vyrobiť. Prikladám aj cenu za ktorú viem takúto sadu postaviť s obyčajnou hadicou za 25 EUR a s odolnejšou hadicou za 30 EUR.

Sada obsahuje : úpravu zátky hydraulického napínaku, pripájaciu armatúru k motoru, hadicu priemeru 6 mm bežnej kvality (výrobca zaručuje parametre do 85°C) alebo kvalitnejšiu a drahšiu zo zaručenými parametrami do 200°C - nutné pre vzduchom chladené motory, spájaciu armatúru medzi hadicou a tlakomerom, tlakomer priemeru 30 mm. Tlakomer môže mať pracovný rozsah do 6 barov – výhoda lepšia čitateľnosť, alebo tlakomer zo stupnicou do 10 barov pre tých čo radi vytáčajú studený motor, kedy tlak dosahuje aj viac ako 6 barov. Sada ešte obsahuje zátku na zaslepenie otvoru v zátke hydraulického napináku použiteľnú v prípade potreby odstavenia merania tlaku. Zostava neobsahuje materiál na uchytenie vedenia hadice a tlakomeru.

Pridané: 28.06.2012 Autor: tryskac Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »