Anketa:
Dunajská Streda zahájila MM SR minimotocyklov a skútrov
ZdieľaťPridané: 22.04.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3162 [Šport - Cestné Motocykle]
V nedeľu 21. apríla sa na kartingovej trati v Dunajskej Strede uskutočnilo prvé tohtoročné podujatie Medzinárodných majstrovstiev Slovenskej republiky v motocyklových kategóriách Mini Moto, Mini GP a skútrov. Agentúra Motosport Agency, ktorá je Slovenskou motocyklovou federáciou poverená organizovaním seriálu, pripravila výborné preteky doplnené ideálnym počasím.
Keďže sa tento rok šampionát organizuje spolu s maďarskou a českou motocyklovou federáciou, podujatia sa zúčastnilo viac ako sedemdesiat pretekárov a to zabezpečilo nielen kvalitnú účasť, ale aj strhujúce súboje na pretekárskej trati.
Podujatie svojou účasťou poctil aj prezident Slovenskej motocyklovej federácie Dr. Peter Smižík, ktorý preteky hodnotil veľmi pozitívne a na záver programu oceňoval najúspešnejších pretekárov. A komu sa v Dunajskej Strede darilo najviac?
![]() |
V kategórii Mini Moto v triede Junior A, teda medzi najmladšími pretekármi do 9 rokov, sa najviac darilo domácemu sedemročnému pretekárovi Michalovi Búlikovi, obhajcovi titulu šampióna, ktorý zvíťazil pred českým jazdcom Jonášom Kocourkom a krajanom Máriom Zajacom. Trieda Senior Open 40 sa stala dominantou českých zástupcov, keď víťazstvo v oboch jazdách a aj celkovo vybojoval Patr Jadrný, pred Jakubom Machů a Markétou Strnadovou. Slovák Libor Varmuža ovládol obe jazdy triedy Senior Open Expert, keď po oba razy za sebou zanechal českého pretekára Petra Seménku. Tretie miesto obsadil slovenský jazdec Marek Pecúch.
![]() |
Premiéru v šampionáte mala kategória Mini GP, kde v triede Mini GP 50 suverénne víťazil úradujúci Majster Európy Martin Gbelec z Českej republiky. Na stupňoch víťazov ho doplnil krajan Jiří Mrkývka a maďarský jazdec Márk Babonics. Zo slovenských pretekárov sa najlepšie darilo v cieli štvrtému Filipovi Simonicsovi.
![]() |
V kategórii skútrov sa darilo predovšetkým slovenským pretekárom. V triede Street zvíťazil Adam Bednár, v Sportoch bol najúspešnejší Lukáš Há, ktorý zvádzal prekrásne súboje s Lukášom Hypským. Aj v triede Racing zostalo víťazstvo na Slovensku a to vďaka Lukášovi Sulovi, ktorý porazil Maďara Attilu Magdu a jeho brata Sándora, no v triede Open sa pre zmenu najlepšie darilo maďarskému pretekárovi Attilovi Gáspárovi, ktorý zvíťazil pred naším Martinom Gudábom a krajanom Bence Baloghom.
![]() |
Medzinárodné majstrovstvá Slovenskej republiky pokračujú druhým podujatím 12. mája v českom Písku.
Pridané: 22.04.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!