ISSN 1336-6491 | Online: 2503 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29848
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17637)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12211)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (56)  [Verzia pre tlač] Tlač

GPS navigácia na každú mašinu

 Zdieľať

Pridané: 23.05.2005 Autor: markul
Čitatelia: 13123 [Technika - Úpravy motocyklov]

Veľa motorkárov si pod pojmom GPS navigátor predstaví drahé zariadenie v luxusnom fáre. Táto predstava je však už dávno minulosť a potešiteľné je, že už existujú aj prístroje vhodné pre motorky a dokonca už je k dispozícii aj veľmi dobrá mapa Slovenska.

Časy keď navigačné zariadenia boli len výsadou luxusných vozidiel sú už našťastie dávno preč a vývoj priniesol na trh aj prístroje použiteľné pre široké využitie a pritom cenovo už veľmi prijateľné.

Ak chceme použiť navigačné zariadenie na motorke, tak asi najdôležitejšia jeho vlastnosť by mala byť odolnosť voči nepriaznivým poveternostným podmienkam. Pre tieto účely vyhovujú predovšetkým navigátory dvoch značiek Garmin a Magellan. Väčšina ich typov veľmi dobre odoláva aj tým najnáročnejším podmienkam. Dajú sa dokonca kúpiť špeciálne upravené prístroje, ktoré majú zaliate vnútro silikonom, čím sa stávajú prakticky nezničiteľné (mimo displeja). Ďaľšou dôležitou vlastnosťou je dobrá čitateľnosť displeja aj na priamom slnku. Aj v tomto smere sa dá povedať, že všetky prístroje spomenutých značiek vyhovujú.

Navigačné prístroje možno rozdeliť na nemapové, mapové a mapové s routingom. Nemapové sú na motorke nie veľmi využiteľné. Mapové sú na tom už lepšie, ale neodporúčam z dôvodu bezpečnosti. Keďže nepodporujú optimalizáciu trasy, nenavigujú na prejazdoch cez križovatky a optické vyhľadávanie trasy počas jazdy vyžaduje veľkú pozornosť na úkor šoférovania. Takže najvhodnejšou variantou sú mapové aj s podporou routingu. Takýto navigátor dokáže navrhnúť trasu podľa zadaných kritérií a potom križovatku po križovatke vedie človeka až do cieľa. Navigácia cez križovatku je optická (znázornením tvaru križovatky a jej prejazdu), ale môže byť aj hlasová, takže neodpútava pozornosť od jazdy. Na tento účel už existujú špeciálne audio zariadenia na ktoré je možné napojiť aj samotný navigátor, a v sluchátkach je potom počuť podrobné inštrukcie dokonca už aj v slovenskom jazyku.

Hoci všetky mapové navigátory Magellan podporujú funkciu routingu, nie je pre tieto prístroje ešte k dispozícii žiadna mapa štátov vých. Európy. Pre Garmin hovorí aj ich pre motorkárov zaujímavá služba, že pri havárii vám vymenia poškodený kus za úplne nový len za zlomok (cca 15%) jeho pôvodnej ceny.

 GPSmap60C
GPSmap60C

Ako najvhodnejšie mi teda pripadli nasledovné typy: Najlacnejšou vhodnou verziou je GPSmap60 - má čiernobiely displej, podporuje routing bez hlasového výstupu a je vhodný aj na iné outdorové aktivity. Nie je vhodný na dlhé trasy po Európe z dôvodu obmedzenej pamäte na mapy. Bez problémov doňho dostanete celé mapy Slovenska aj s Českom.

 QUEST (hore) a Streetpilot 2620 (dole)
QUEST (hore) a Streetpilot 2620 (dole)

Možno o niečo atraktívnejší je jeho farebný súrodenec GPSmap60C, ktorý je v podstate zhodný, ale má farebný displej.

Ďaľším zaujímavým typom by mohol byť navigátor QUEST. Je to sice malá, ale výkonná mašinka, ktorá dokáže prakticky všetko ako jeho veľký bratia. Keďže jeho veľkosť je porovnateľná s mobilným telefónom, tak jeho nevýhodou by mohla byť veľkosť displeja, ale inak myslím veľmi vhodný aj vďaka hlasovej navigácii. Má relativne veľkú internú pamäť na ktorú je možné nahrať naraz približne 40% plochy západnej Európy so všetkými podrobnosťami. Mapa záp. Európy je už v cene prístroja.

Najideálnejším riešením je ale Streetpilot 2620, ktorý už má všetky vlastnosti kvalitných navigátorov, dotykový displej, hlasovú navigáciu, diaľkové ovládanie (možnosť spolujazdca ovládať prístroj zo zadného sedadla) ale hlavne veľkú pamäť na ktorej je už nahratá kompletná Západná Európa, možnosť dohratia ostatných máp vých. Európy (v dodávke mapa Slovenska) a ešte ostane rezerva.

Pre všetky spomínané navigátory existujú držiaky vyrobené z vysokokvalitnej zliatiny hliníka, do ktorých sa prístroj nemontuje, iba jednoduchým spôsobom zasadí a takisto sa veľmi rýchlo vyberie. Držiaky sú osadené na gumových silenblokoch proti vybráciám a sú konštruované na prichytenie na hrazdičku. Pre motorky bez hrazdičky existujú adaptéry.

Čo sa týka máp, tak Garmin je aj v tomto smere zatiaľ špička medzi navigátormi. K dispozícii sú už uličná mapa Slovenska, s podporou routingu, s uličnou detailnosťou 211 miest a obcí a možnosťou vyhľadávania adries. Ďalej TOPO mapa Slovenska vhodná pre outdor jazdenie, TOPO Česka, uličná Česka, Maďarsko, Poľsko, Chorvatsko, Slovinsko, Bosna, ale aj iné. Samozrejmosťou je špičková mapa záp. Európy. Upgrade databáz je obvykle zdarma a možný cez internet.

Na záver by som chcel ešte spomenúť, že navigátory okrem samotnej navigácie dokážu aj veľmi veľa iných užitočných vecí. Predovšetkým vie vyhľadať najbližšiu pumpu, servis, reštiku, banku, alebo hotel. Vypočíta všetky trasové štatistiky ako priemernú a maximálnu rýchlosť, vzdialenosť, čas jazdy a zastavenia a dokáže aj vypočítať podľa okamžitej rýchlosti, kedy prídete do vami zvoleného cieľa. Zakreslí vašu trasu do mapy a môžte si uložiť do pamäte miesta kam sa chcete vrátiť. Nenájdete lepší spôsob označenia kamarátovej chaty na horách, ale má ešte aj veľa iných možností využitia o ktorých sa môžete viac dozvedieť aj na www.navigacia.szm.sk.


Marek Kulhánek-NAVISDAT

GPS od A po Z
Marek Kulhánek-NAVISDAT
www.navisdat.sk, 0905/422 702, Bratislava


Pridané: 23.05.2005 Autor: markul Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (56)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »