Anketa:
Rande s plošticou posteľnou v marockom hosteli
ZdieľaťPridané: 06.11.2017 Autor: Bomir
Čitatelia: 7940 [Mototuristika - Afrika - Dobré Rady]
Po ubytovaní sa v lacnejšom hoteli zisťujem, čo sa to deje. Už je mi to jasné. Vracajú sa mi spomienky na detstvo, keď som dostal kiahne a nesmel som si ich škriabať, aby som si nespôsobil infekciu.
Celý deň som včera chodil po marockom meste Marakéš a riadne pálilo slnko. Svrbia ma obe zápästia. Natieram si ich krémom na opaľovanie, lebo iný so sebou nemám, a ďalej tomu nevenujem pozornosť. Dnes celý deň jazdím na motorke po horách Vysokého Atlasu. Až keď prichádzam podvečer do pobrežného mesta Agadir, uvedomujem si, že ma tie zápästia svrbia stále viac, a k tomu tiež krk a tvár.
03.10.2017 - Bomir Čitatelia: 9399 Strany: 2 [Mototuristika - Afrika - Cestopis]

Na V-Strome cez Európu na Saharu a späť
Nie! Tie dva týždne voľna mi stačiť nebudú. Vypadnem aspoň na dva mesiace. Aké je to najviac oslobodzujúce cestovanie? Cestovanie s vlastným dopravným prostriedkom. Ten pocit slobody, zastaviť sa kde chcem, kedy chcem a na ako dlho chcem. Ísť tam, kam si zmyslím. A vyberám si dve kolesá.
Po ubytovaní sa v lacnejšom hoteli zisťujem, čo sa to deje. Už mi je to jasné. Vracajú sa mi spomienky na detstvo, keď som dostal kiahne a nesmel som si ich škriabať, aby som si nespôsobil infekciu. V priebehu dnešného dňa sa mi vyhodili ďalšie pupence na rukách, tvári, krku a nohách, ako po uštipnutí komárom. Svrbenie je oveľa viac intenzívne ako od komára a pupencov po bodnutí je pokope niekoľko desiatok na jednom mieste. Toto mi bol čert dlžen. Bol som rád, že v Maroku je len minimum otravného, lietajúceho hmyzu, vrátane komárov a múch. Je tu pre ne príliš sucho. V momente mi napadlo, že to čo ma poštípalo, bude pravdepodobne ďalší záludný hmyz, parazitujúci na ľudskej krvi, a to ploštica! Síce som ich naživo nevidel, ale dochádza mi, prečo majiteľ hostelu v Marakéši každé ráno vysával kreslá a gauč v spoločenskej miestnosti.
Malé zvieratká, nie väčšie ako pár milimetrov, hrdzavo-čiernej farby, bez krídel. Zdržiavajúce sa a útočiace po tme, keď sú si isté, že ich obeť je otupená spánkom. Aj pri najmenšom pohybe spozornejú, prestanú vysávať krv a pokračujú zase až keď je čistý vzduch. Preto po sebe zanechávajú oveľa viac svrbiacich pupencov ako spomínaný komár. Podobne ako iný hmyz čo sa živí krvou, aj ploštice môžu byť pôvodcami rôznych chorôb prenášaných krvou. Riziko sa samozrejme zvyšuje, keď sa týmto malým upírom naservírujete niekde, kde sa premelie hromada ľudí, ako napríklad ja, v Severnej Afrike v lacnom hosteli. Ploštica posteľná znesie za noc až 5 vajíčok, ktoré sú priesvitné a max 1 mm veľké. Dospelé jedince vraj dokážu hladovať až 12 mesiacov. Okrem toho, že sa títo paraziti schovávajú v tmavých kútoch izieb, pod matracom, v skrini, či elektrických zásuvkách, nemajú problém zaliezť aj do oblečenia, cestovných kufrov či knižiek, a pricestovať s vami domov, kde si urobia ďalšie hniezdočko lásky vo vašom byte. Už keď sa to stane, je veľmi ťažké sa ich zbaviť svojpomocne.
Niekoľko tipov
- Skontrolujte rizikové miesta v hotelových izbách pred ich využitím. (Ploštica nie je problémom len lacných ubytovacích zariadení!)
- V hoteloch si oblečenie vešajte a kufre neukladajte pod posteľ.
- Ostaňte mimo domova, pokiaľ si nebudete istí, že si ich so sebou nevlečiete. (Pupence už nesmú pribúdať.)
- Operte si všetko oblečenie na 90 ° C. (Ploštice veľmi dobre znášajú extrémne teploty - 17 ° C - + 45 ° C.)
- Veci, čo sa oprať nedajú, vyhoďte, alebo zabaľte do igelitových vriec. (Aspoň na 12 mesiacov.)
- Na svrbivé vyrážky je v lekárni dostupná masť na alergické reakcie.
- Na Slovensku je niekoľko špecializovaných firiem, ktoré sa zaoberajú zamoreným prostredím. (Pripravte si stovky eur.)
Osobne som bol na cestách ďalších 6 týždňov, z toho som ešte 10 dní trpel tie svrbivé štípance. V momente keď som sa vrátil domov, vyzliekol som sa na dvore donaha a nahádzal všetko oblečenie do práčky na 90 ° C. Zvyšok vecí je v karanténe v igelitových vreciach na povale. Zatiaľ sa u mňa doma neobjavil žiaden plošticový záškodník a dúfam, že to takto aj ostane.
Pridané: 06.11.2017 Autor: Bomir Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:

Galéria ku článku:
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!