Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1593 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28446
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16948)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11498)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Stodvadsaťpäťky - poľský príbeh

 Zdieľať

Pridané: 05.08.2018 Autor: StaryIndian
Čitatelia: 14428 [Novinky - Reportáž]

Pre väčšinu motorkárov na Slovensku je kategória motocyklov do 125 ccm viac menej okrajovou záležitosťou, ktorá je doménou skútristov, začínajúcich motocyklistov - tínedžerov a možno zaujme pár zberateľov veteránov. V Poľsku však stodvadsaťpäťky zažili v posledných rokoch ozajstnú renesanciu a predstavovali najpredávanejšiu kategóriu nových motocyklov.

Keďže mám teraz poľské pomery kategórie 125 ccm takpovediac pod nosom, pokúsim sa trochu priblížiť situáciu u našich severných susedov.

Tak ako u nás, aj v Poľsku je umožnené držiteľom vodičského oprávnenia sk. B jazdiť na motocykloch do objemu 125 ccm. Podmienkou je vlastníctvo vodičského preukazu sk. B minimálne 3 roky, výkon motora nesmie presiahnuť 11 kW, pomer výkonu a váhy motocykla nesmie prekročiť 0,1 kw/kg. Čo je však podstatné z pohľadu motocyklistu, nie je tu obmedzenie na automatickú prevodovku ako u nás. A to je významný rozdiel. Kým na Slovensku môžeme reálne využívať len skútre, v Poľsku si možno vychutnať plnohodnotnú jazdu na motorke (viem, tu sa niektorí pousmejú). Poľsko v tomto smere nie je v Európe unikát, podobné pravidlá sú aj Taliansku, Španielsku a Lotyšsku. Majitelia vodičského preukazu sk. B môžu osedlať normálnu stodvadsaťpäťku napríklad aj vo Veľkej Británii, Francúzsku, Rakúsku či Portugalsku, tam sa však vyžaduje dodatočné školenie, alebo je potrebné splniť ďalšie podmienky. Česko a Slovensko sú v tomto smere špecifické, umožňujú majiteľom vodičského preukazu sk. B jazdu iba na stodvadsaťpäťke s automatickou prevodovkou. V mnohých krajinách Európy je však stále potrebné na jazdu motorkou s objemom do 125 ccm absolvovať klasický vodičský kurz.

Voľnejšie pravidlá otvárajú veľkej skupine bežných vodičov dvere do sveta motocyklov, zvyšuje sa všeobecné povedomie a rešpektovanie motorkárov na cestách – vodič automobilu, ktorý je zároveň aj motocyklistom, je voči motorkárom v premávke podstatne vnímavejší. Aj malé kroky v osvete sa počítajú. Zároveň sa rozvíja príslušný segment motocyklového trhu - predaj, servis, doplnkové služby. V neposlednom rade sa vďaka motocyklom odľahčuje doprava v mestách. Aj keď to znie ako klišé, neuveriteľne rýchlo rastúci počet áut v Poľsku denne spôsobuje dopravné zápchy takmer v každom väčšom meste. Prehustenie dopravy je významným problémom, napriek tomu, že sa intenzívne buduje dopravná infraštruktúra.

Štyri roky nazad (od augusta 2014), po legislatívnej zmene umožňujúcej držiteľom vodičského oprávnenia sk. B jazdu na motocykloch s objemom do 125 ccm, nastal doslovne „boom“ v ich predaji. Poľský trh zareagoval okamžite, najmä ponukou čínskych, juhokórejských a taiwanských produktov pod značkami Romet, Junak, Zipp, Barton, Benda, Keeway, Kymco, Daelim, Hyosung a pod. V tejto triede sú etablované aj renomované značky Honda, Yamaha či Suzuki a v Číne vyrábaná Aprilia, alebo Benelli. Vzhľadom na ceny sú však na chvoste predaja nových motocyklov. Čínske motocykle sa okrem ázijského a juhoamerického trhu začínajú presadzovať aj v Európe. Aj keď kvalitou stále zaostávajú za renomovanými značkami, nízka cena je pre mnohých, najmä začínajúcich motocyklistov, rozhodujúcim faktorom. Na poľskom trhu je momentálne vyše 100 modelov. Výber je naozaj pestrý, v ponuke nájdete všetko od skútra až po chopper. Vo veľkom sa rozbehol aj dovoz jazdených stodvadsaťpätiek zo zahraničia, najmä z Nemecka.

Junak M16 125 – elegantný chopper poháňaný radovým dvojvalcom, montovaný z čínskych súčiastok v Poľsku. Zaručene pritiahne pozornosť (Foto: www.junak.com.pl)
Junak M16 125 – elegantný chopper poháňaný radovým dvojvalcom, montovaný z čínskych súčiastok v Poľsku. Zaručene pritiahne pozornosť (Foto: www.junak.com.pl)

Poľskému trhu z hľadiska predaja nových motocyklov dominnujú značky Romet a Junak. Úspešne zabrnkali na nostalgickú strunu Poliakov a napriek tomu, že ide o motocykle montované hlavne z čínskych častí, úspešne ovládli trh motocyklov do 125 ccm. Časť poľskej motocyklovej verejnosti „čínske“ motorky neuznáva a predaj pod znovuzrodenými poľskými značkami považuje za ich znevažovanie. Podobne je to zrejme aj u nás, keď prezentácia novej Jawy 350 na báze čínskeho Shineray, či iných modelov, vyvolala zmiešané reakcie. Je všeobecne známe, že čínske modely sa v Európe predávajú pod rôznymi názvami, využívajúc regionálne značky, ktoré im umožnia etablovanie na trhu.

Romet RCR 125 – robustný bobber vybavený radovým dvojvalcom, montovaný z čínskych súčiastok v Poľsku (Foto: www.romet.pl)
Romet RCR 125 – robustný bobber vybavený radovým dvojvalcom, montovaný z čínskych súčiastok v Poľsku (Foto: www.romet.pl)

Celkový predaj motocyklov v Poľsku v roku 2015 (bez triedy do 50 ccm) narástol o 143 % oproti roku 2014, práve vďaka stodvadsaťpäťkám. Značky ako Romet, Junak a Zipp zaznamenali medziročný nárast predaja od 200 do 400 %. Nasledovalo však nasýtenie trhu, ale najmä povinnosť rešpektovať normu EURO 4 v modeloch predávaných od roku 2017. To znamená dodatočnú montáž elektronicky kontrolovaného vstrekovania paliva miesto karburátora, palubného počítača, efektívnejšieho katalyzátora a systému CBS, čo spôsobilo zvýšenie cien a následne pokles predaja. Napriek tomu segment motocyklov do 125 ccm stále predstavuje najpredávanejšiu kategóriu.

Registrácia nových motocyklov v Poľsku za posledných 5 rokov. Prehľad nezahŕňa kategóriu do 50 ccm.  Zdroj: Poľské združenie automobilového priemyslu, 2014-2018.
Registrácia nových motocyklov v Poľsku za posledných 5 rokov. Prehľad nezahŕňa kategóriu do 50 ccm. Zdroj: Poľské združenie automobilového priemyslu, 2014-2018.

Voľnejšie pravidlá však majú aj svoje nevýhody. Na prvom mieste je bezpečnosť novopečených jazdcov, ktorí neabsolvovali žiadny vodičský kurz na motorku. Pokiaľ ide o jazdu skútrom s automatickou prevodovkou, tá je podstatne jednoduchšia ako jazda motocyklom s manuálnou prevodovkou. Pre bežného vodiča, ktorý nikdy na motorke nesedel, nebude veľký problém adaptovať sa na skúter. Skočiť však hneď na klasický motocykel, aj keď len s objemom 125 ccm, je predsa len „iná káva“. Je len na Vás, ako zvládnete svojho jednostopového tátoša. Samozrejme, môžete si zaplatiť školenie v autoškole (6 hodín za cca 120 EUR), ale k tomuto kroku pristúpi len máloktorý nedočkavý majiteľ prvej stodvadsaťpäťky. Bežne dostupné stodvadsaťpäťky na trhu sú schopné bez väčších problémov dosahovať rýchlosti okolo 100 km/h. Pre neškoleného nováčika to však skrýva veľké nebezpečenstvá, spojené s ovládnutím techniky jazdy. Ako je to teda so štatistikami nehodovosti motorkárov v Poľsku?

Celkový počet nehôd spôsobených motocyklistami v Poľsku za posledných 5 rokov. Kategória motocyklov do 125 ccm je samostatne sledovaná od roku 2016. Prehľad nezahŕňa kategóriu do 50 ccm.   Zdroj: Policajné riaditeľstvo, Úrad dopravy, Varšava 2014-2018.
Celkový počet nehôd spôsobených motocyklistami v Poľsku za posledných 5 rokov. Kategória motocyklov do 125 ccm je samostatne sledovaná od roku 2016. Prehľad nezahŕňa kategóriu do 50 ccm. Zdroj: Policajné riaditeľstvo, Úrad dopravy, Varšava 2014-2018.

Z priloženého grafu vyplýva, že ani po masívnom nástupe menej skúsených motorkárov na stodvadsaťpäťkách v rokoch 2015-2017 nedošlo k výraznému zvýšeniu nehodovosti, ako predpokladali niektorí dopravní analytici. V roku 2017 sa napriek tomu objavil poslanecký návrh na obmedzenie možnosti jazdy motocyklom do 125 ccm na vodičské oprávnenie sk. B. Tento návrh sa však opieral len o fakt medziročného zvýšenia smrteľných nehôd motorkárov v roku 2016, avšak bez údajov, ako sa na uvedenej štatistike podielali vodiči motocyklov do 125 ccm. Návrh bol nakoniec zamietnutý ako nepodložený. Navyše, v roku 2017 celková nehodovosť motocyklov opäť poklesla. Zo štatistického hľadiska, v porovnaní s minulými rokmi, nedošlo od zavedenia tejto výhody k podstatnej zmene nehodovosti motocyklistov. Nárast počtu stodvadsaťpätiek na cestách sa samozrejme v štatistikách nehôd prejavil, ale nepredstavoval neúmerne zvýšený podiel. Jednou z príčin môže byť fakt, že malé motocykle si zaobstarávajú najmä starší a teda skúsenejší a zrelší vodiči, ktorí si nepotrebujú na ceste nič dokazovať. Kategória do 125 ccm sa v poľských štatistikách objavuje samostatne od roku 2016. Celkový podiel tejto kategórie vozidiel na nehodovosti v Poľsku predstavuje 0,6 % (pre ilustráciu: celkový podiel motocyklov do 125 ccm predstavuje asi 1 % zo všetkých motorových vozidiel). Pokiaľ ide o podiel motocyklistov na nehodách všeobecne, ten u našich severných susedov predstavoval 3,2 % v roku 2017 (bez kategórie do 50 ccm).

Napriek tomu, že poľskú skúsenosť so zavedením neobmedzenej možnosti využívania motocyklov do 125 ccm pre držiteľov vodičského oprávnenia sk. B možno považovať za úspech (aj z hľadiska vývoja nehodovosti) nemožno uvedený prístup akceptovať bez výhrad. Tento systém prakticky umožňuje sadnúť na dvojmetrovú motorku vážiacu 150 kg a pustiť sa do premávky bez akéhokoľvek povinného základného školenia. Riadenie klasického motocykla je principiálne odlišné od riadenia automobilu a vodič s oprávnením na sk. B takúto zručnosť jednoducho automaticky nikdy nenadobudne. V tomto prípade je obrovskou výhodou, ak adept na stodvadsaťpäťku niekedy v minulosti absolvoval aspoň vodičský kurz na motocykle do 50 ccm a má tak základnú znalosť ovládania motocykla s manuálnou prevodovkou (vlastná skúsenosť).

Aj na Slovensku by pre držiteľov vodičského oprávnenia sk. B mohlo byť zaujímavé rozšírenie o možnosť jazdy na motocykloch do 125 ccm s manuálnou prevodovkou. Ideálne s podmienkou krátkeho (niekoľkohodinového) povinného školenia v autoškole, tak ako je to už teraz v niektorých krajinách Európy. Prípadne by mohol byť minimálnou podmienkou absolvovaný klasický kurz na motocykle do 50 ccm. Určite by to pomohlo prehustenej doprave v mestách, pretož práve tam majú malé motocykle do 125 ccm najväčší zmysel a uplatnenie. A v neposlednom rade by to umožnilo vychutnať si nefalšovanú jazdu motocyklom veľkej skupine vodičov. Niektorým by slabšia motorka plne postačovala, či už ako praktický dopravný prostriedok, alebo ako hobby (napríklad starším a pokročilým, ktorí si takýmto jednoduchým spôsobom splnia chlapčenský sen). Malé motorky sú obľúbené aj u nežnejšiejho pohlavia, nie všetky sú zmierené s pozíciou ľadvinky. Navyše, je viac ako pravdepodobné, že mnohí by sa po krátkom čase rozhodli absolvovať klasický vodičský kurz na veľkú motorku.

Ako hovoria naši poľskí kolegovia (a kolegyne): Lewa w górę!

* * *

Pre ilustráciu niekoľko ďalších motocyklov, ktorými možno v Poľsku jazdiť na vodičský preukaz sk. B:

Aprilia CR 125 – model produkovaný v Číne,  v Európe predávaný aj pod názvom Mondial Hipster 125. Model je výsledkom spolupráce firiem Zongshen a Piaggio (Foto: http://www.fbmondial.fr)
Aprilia CR 125 – model produkovaný v Číne, v Európe predávaný aj pod názvom Mondial Hipster 125. Model je výsledkom spolupráce firiem Zongshen a Piaggio (Foto: http://www.fbmondial.fr)

Benda Street 125 – dynamický čínsky „street fighter”, ktorý osloví najmä mladšie ročníky (Foto: benda.com.pl)
Benda Street 125 – dynamický čínsky „street fighter”, ktorý osloví najmä mladšie ročníky (Foto: benda.com.pl)

Benyco Tekken 125 – ideálny na začiatok off-roadového dobrodružstva. Ľahký a najmä lacný čínsky cross s priaznivými recenziami (Foto: www.benyco.com)
Benyco Tekken 125 – ideálny na začiatok off-roadového dobrodružstva. Ľahký a najmä lacný čínsky cross s priaznivými recenziami (Foto: www.benyco.com)

Keeway TX 125I Enduro – výrobok jedného z najväčších čínskych producentov. Keeway v roku 2005 prevzal talianskú firmu Benelli (Foto: www.keewaypoland.com)
Keeway TX 125I Enduro – výrobok jedného z najväčších čínskych producentov. Keeway v roku 2005 prevzal talianskú firmu Benelli (Foto: www.keewaypoland.com)

Cleveland Heist 125 – na prvý pohľad vyzerá ako skvele zachovaný veterán, ide však o úplne nový model americkej firmy Cleveland CycleWerks. Nedajte sa však pomýliť – väčšina dielov je vyrábaná v Číne, vrátane motora, odvodeného od Hondy (Foto: www.motocykle125.pl)
Cleveland Heist 125 – na prvý pohľad vyzerá ako skvele zachovaný veterán, ide však o úplne nový model americkej firmy Cleveland CycleWerks. Nedajte sa však pomýliť – väčšina dielov je vyrábaná v Číne, vrátane motora, odvodeného od Hondy (Foto: www.motocykle125.pl)

Hyosung GV 125 – spoľahlivý kórejský výrobca a vidlicový dvojvalec - zrejme najlepšia voľba na kúpu nového motocykla v kategórii cruiser do 125 ccm (Foto: www.motocykle125.pl)
Hyosung GV 125 – spoľahlivý kórejský výrobca a vidlicový dvojvalec - zrejme najlepšia voľba na kúpu nového motocykla v kategórii cruiser do 125 ccm (Foto: www.motocykle125.pl)

Yamaha YFZ R125 – športový motocykel dizajnovo odvodený od strojov motoGP. Značke a kvalite však zodpovedá aj cena (Foto: www.yamaha-motor.eu)
Yamaha YFZ R125 – športový motocykel dizajnovo odvodený od strojov motoGP. Značke a kvalite však zodpovedá aj cena (Foto: www.yamaha-motor.eu)

* * *

Zdroje informácií:
www.motocykle125.pl, www.swiatmotocykli.pl, www.jednoslad.pl, Poľské združenie automobilového priemyslu, Policajné riaditeľstvo - Úrad dopravy (Varšava)

Pridané: 05.08.2018 Autor: StaryIndian Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria