Anketa:
Vyskúšali sme nové pneumatiky Dunlop Sportsmart Mk3 - na ceste aj na okruhu 2/2
ZdieľaťPridané: 13.05.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8903 [Testy a predstavenia - Test]
Začíname na cestách - S1000R a S1000XR:
Naše testovanie začíname pomerne skoro ráno a čaká nás množstvo kilometrov. Podarilo sa mi uchmatnúť nadupaný naháč BMW S1000R, ktorého 165 koní určite kvalitne preverí, čo dokážu nové pneumatiky. Ráno je pomerne chladné a cesty sú miestami ešte mokré. My však nemáme absolútne žiadne problémy a náš sprievodca po krátkej jazde cez mesto začína zrýchľovať. Cesty v tieni ešte mokré, nie najlepšej kvality a napriek tomu mi nedarí výkonného naháča nejako roztancovať. Nové pneumatiky v týchto podmienkach fungujú naozaj skvele. Od prednej gumy ide skvelá odozva a maximálny pocit istoty ako pri ostrom brzdení tak aj v náklonoch. Tu je hodne cítiť že je to fakt pneumatika stavaná na cestu, ktoré sú na míle vzdialené tomu čo je na okruhu. Na cestách totiž na jazdca číha oveľa viac prekvapení a rôznorodých podmienok ako chlad, voda, diery, štrk, nečistoty ako olej a iné kvapaliny... V podstate pre výrobcu pneumatiky je oveľa náročnejšie postaviť dobrú pneumatiku do takýchto podmienok, kde musí hľadať kompromis medzi výkonom za sucha, za mokra a v neposlednom rade aj kilometrový výkon, ktorý zákazníci tiež požadujú čo najvyšší.
My sme samozrejme nemali možnosť vyskúšať kilometrový výkon, ktorý by mal byt zas o niečo dlhší ako u predchodcu, ale overili sme si schopnosti najnovších Sportsmartov prenášať výkon tých najsilnejších bikov dnešnej doby. Dostali sme sa do hôr do typického Katalánskeho zákrutového raja. Náš sprievodca (profi testovací jazdec Dunlop) začína nakladať kým za sebou vidí jazdca zrýchľuje. No ale za ním ide Carlos (Motohouse) takže definitívne trháme našu skupinku a 100% kapacity mozgu zamestnávajú už len veci ako plyn, brzda, kvaltovanie, vysadnúť a zasa ťahať za plyn... A čo gumy? Žiadna krízovka, žiadna neistota, mega zábava a v prípade potreby zvládajú aj núdzové ostré dobrzďovanie do zákruty keď som to nie celkom odhadol... Poobede som naháča vymenil za BMW S1000XR a testoval schopnosti Sportsmartov aj na športovom cestovnom endure.
Okruh a 2x Kawasaki:
Okolo obeda prichádzame na okruh Okruh Parkmotor Castellolí kde nás čaká testovanie - tentoraz v sedle dvoch Kawasaki: Z900 a novinky 2019 ZX-6R. Z900 je motorka v TOP5 predávaných v Európe v posledných rokoch a aj preto si ju Dunlop zvolil.
Okruh je situovaný v horskom teréne a je hodne kopcovitý. Na naše šťastie sa dá pomerne skoro naučiť čo je pre naše jazdenie výhodou. Je to okruh, ktorý sa hodne využíva na testovanie a nie je až tak známy ako iné - pretekárske okruhy. Trochu nevýhodou je potom povrch, ktorý bol na tomto okruhu hlavne na brzdiacich bodoch alebo výjazdoch pomerne hrboľatý.
Napriek týmto nerovnostiam nové pneumatiky aj tu ukázali svoje schopnosti. Jazdili sme normálne výrobcom stanovené tlaky - tak to pre túto gumu Dunlop aj odporúča. Nie je to vyslovene okruhová guma a tak sa tlaku neznižujú, rovnako ani netreba používať nahrievaky. Tvrdili nám, že Sportsmart Mk3 sa na tomto okruhu dostane do rozsahu svojej pracovnej teploty už za pol kola. To je vlastne veľká výhoda pneumatík určených hlavne na cestu. Ak si niekto na svoj superšport kúpi ostré okruhové pneumatiky na bežné jazdenie a myslí si ako dobre spravil, mal by vedieť, že pravdepodobne ich ani len nedokáže pri normálnej jazde zahriať na pracovnú teplotu a môže sa mu jazdiť ešte horšie.
Čo je veľká výhoda na ceste môže byť aj nevýhoda. 20-minútovku na okruhu tieto gumy hravo zvládajú, ale nie sú stavané na celodenné nakladanie na okruhu. Pri prehrievaní sa poškodzuje silika a ďalšie prvky zmesi a pneumatika stráca svoje výnimočné vlastnosti na vode či v nižších teplotách. Preto je aj to zameranie 90% cesta a 10% asfalt.
Aj preto sa tu na jazdách striedali Z900 a ZX-6R pričom kým jazdili naháče tak ZX-6R oddychovali a vychladli aj pneumatiky. Čo sa týka dojmu z jazdy tak nedalo sa rozoznať že to nie je vyslovene okruhová pneumatika. Obe mašiny sa správali skvele. Predná pneumatika poskytuje perfektnú istotu tak na ceste tak aj tu na okruhu. Tu si naozaj jazdec veľmi rýchlo zvykne a je na ňu spoľah. Motorky sa aj skvele preklápali zo strany na stranu. Na niektorých nerovnostiach predok dokonca aj trochu odskakoval hlavne pri nájazde na cieľovku už pod plným plynom ale pneumatiky to ustáli na jednotku.
So zadnou pneumatikou som mal jednu menšiu krízovku v dlhej tiahlej zákrute dole kopcom, ktorá bola tiež pomerne hrboľatá. Bola to už jedna z posledných jázd, sedlal som Ninju a začal som dosť skúšať hranice. Vo výjazde zo zákruty ešte v slušnom náklone som dal viac plynu a zadok odskočil na nerovnosti začal utekať smerom von a podskakovať. Všetko bolo ale dobre kontrolovateľné a neustrelilo to bez varovania. Nespanikáril som a nezavrel plyn len mierne skorigoval a začal aj narovnávať mašinu a všetko sa zastabilizovalo. Sportsmarta ma tu rozhodne nevystrašila, ale skôr podržala čo hodnotím hodne pozitívne.
Zhrnutie:
Ak to zhrniem tak najnovší Sportsmart Mk3 ide v duchu značky Dunlop a prináša tie najlepšie vlastnosti pre tých, ktorý majú výkonnú cestnú motorku od stredného naháča až po tie najsilnejšie stroje na trhu a jazdia po cestách. Je na to stavaná skvele zvláda chladné počasie aj jazdu na mokrom povrchu, čomu sa street jazdec nevyhne.
Naviac je to guma s ktorou môžeš kľudne vyraziť na agentúrny okruhový deň, prísť tam rovno na motorke, neriešiť nahrieváky a zajazdiť si niekoľko jázd a určite si to užiješ. Sportsmart Mk3 navyše sľubuje ešte trochu väčšiu kilometrovú výdrž ako predchodca, čo sme síce neotestovali, ale zostáva nám to veriť výrobcovi. Ako zákazník to určite oceníš.
Plusy a mínusy
výrazné zlepšenie vlastností na vode, rýchle zahrievanie pneumatiky (netreba nahrieváky), skvelá odozva prednej pneu, vhodná aj do chladnejšieho počasia | vhodná iba na občasné využitie na okruhu (na okruh radšej Sportsmart TT) |
Video: Dunlop Sportsmart Mk3 - hypersport pneumatiky na cestu aj okruh - motoride.sk
Dostupné rozmery novej Dunlop Sportsmart Mk3:
P/Z | Rim | Size | TT/TL | L/S | SAP code |
---|---|---|---|---|---|
P | 17 | 120/70 ZR 17 | TL | (58W) | 635215 |
Z | 17 | 180/55 ZR 17 | TL | (73W) | 635216 |
Z | 17 | 180/60 ZR 17 | TL | (75W) | 635217 |
Z | 17 | 190/50 ZR 17 | TL | (73W) | 635218 |
Z | 17 | 190/55 ZR 17 | TL | (75W) | 635219 |
Z | 17 | 200/55 ZR 17 | TL | (78W) | 635220 |
Motocykle a testované pneumatiky na test poskytla spoločnosť Dunlop EU. Jazdili sme na ceste a na okruhu Okruh Parkmotor Castellolí.
Pridané: 13.05.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora