Anketa:
Moto Morini X-cape 650
ZdieľaťPridané: 25.03.2024 Autor: momul
Čitatelia: 5858 [Vaše stroje - Moja motorka]
Číňan, poločíňan alebo Talian? Po rokoch, kedy som bol verný overeným japonským značkám, som spravil ráznu zmenu, možno aj trošku risk, a siahol som po reinkarnovanej talianskej značke Moto Morini. Keďže o tejto značke je hlavne u nás materiálu málo, skúsim i svojou trochou prispieť k jej osvete.
Ani neviem kde začať... Nikdy som nemal v pláne písať žiadny cestopis, žiadny test či recenziu, proste žiadny článok.
Rukami mi prešlo veľa motoriek, zväčša japonských značiek. Ako väčšina z nás narodených v 80tych rokoch, i ja som samozrejme našťastie začínal Jawou, ČZ, až neskoršie došli zahraničné značky. Pamätám si, keď ešte ako študent som si doviezol domov Hondu XL600R. Ihneď som sa utekal pochváliť bratrancovi do vedľajšej dediny, kam som ale nedošiel... Roztrhnutá rozvodová reťaz mi naštartovala niečo, o čom bude aj táto recenzia a to je o pohľade na motorku i z toho iného uhla, pohľad, ktorý málokto ponúka, a ktorý mne osobne veľmi v testoch, recenziách chýba a to sú i tie veci pod obalom... Od roztrhnutej rozvodovky sa snažím u každej ďalšej mojej moto spraviť kompletnú kontrolu najpodstatnejších častí motorky. U jazdenky je to OK, no i u novej?
Takže keď preskočím pár jednobuchov a skočím rovno do čias, keď som začal jazdiť cestovné endurá, tak som začal BMW F650GS. Musím skonštatovať, že napriek jej perfektnému stavu to bola najporuchovejšia moto akú som mal. Nikdy ma nikde nenechala, vždy ma doviezla domov no vždy niečo kvaplo, vyplo, bliklo, zaseklo... Možno je to tým, že to nakoniec až tak BMW ani nebolo. Alebo bolo? V tej dobe motor Rotax. Dnes sú to rôzne zongsheny, kymco, voge a spústa iných "nespoľahlivých" čínskych výrobcov. V každom prípade rád na ňu spomínam, lebo mi ukázala to pre mňa pravé motorkárčenie (turistu).
Ďalej spomeniem Hondu TA700 alebo Vstrom 650XT. I tieto samozrejme prešli po kúpe rozborkou. Japonským motorkám nemám čo vytknúť. Spomeniem len na môj vkus u Hondy málo namazaných ložisk prepákovania, alebo krehké plasty okolo nádrže. TOP chybou u Transalpa bol nefunkčný snímač kľuky niekde pri 60tis km (toto sa už prejavilo novému majiteľovi) a ozaj poddimenzované ložisko krku riadenia (môj syn má presne toto ložisko na jeho prvej 50ccm motorke). Vstrom? Tam chyby neboli, len vlastnosti ako chabá predná vidlica, vôľa v uložení zadnej kyvnej vidlice do strán. A tiež môj milovaný Tiger 800XC, ktorý je z môjho pohľadu najviac japonským motocyklom aký som mal. Isto sa čudujete čo to tliacham. Ako som už spomenul, na motorky sa už hľadím kus inak. Tým že som vždy kupoval motorku z druhej, tretej, štvrtej ruky, chcel som mať vždy istotu, že moto je v 100 % stave. Takže zásadne som motorku kupoval v zimnom období, kedy bolo čas na rozborku, výmenu dielov, proste na servis. A práve Triumph bola tá moto, ktorá mala na najväčšom počte dielov napísané "made in Japan". Bol to ročník 2012, ktovie ako je to dnes... Ale tiež nebol bez chýb. Tak isto mal vôľu zadnej kyvky do strán a na rozdiel od Vstroma sa to nedalo odstrániť, presak oleja v bode, kde sa spájajú vrchný, spodný karter a spojkový dekel.
Prišiel rok 2023. Bol to rok, kedy som sa sťahoval do nového domu, dielne, a tak som si povedal, že by to chcelo prvýkrát v živote aj novú moto. Jedno však vylučovalo druhé, keďže peniaze šli do zariadenia domu, musel som krotiť svoje vášne. Samozrejme, myšlienka novej moto tu bola dávno dávno predtým, a preto som to mal všetko čo najlepšie naštudované. Bolo jasné, že sa musím, ale aj chcem uberať cestou moto do 10tis Eur a s objemom motora nad 600 ccm. Mojim favoritom boli vtedy čerstvo predstavený Transalp 750, Morini Xcape 650, Benelli TRK702. Určite sa pýtate kde je Tenere 700 alebo Vstrom 650. Na Tenere som čo to pojazdil a pre mňa krpca je jednoducho vysoká. Znižovacie kity a podobné blbosti u mňa neobstoja. Tak isto základná verzia nespĺňa celkom moju predstavu o ochrane a pohodlí jazdca ako aj spolujazdca pri cestovaní, inak skvelá moto. Vstrom? ten som práve predal, tak preto tam nie je :-).
Lákalo ma niečo nové nepoznané, no zároveň niečo, kde sa dá na základe dostupných info predpokladať akási spoľahlivosť, komfort. Všetky tri motorky boli u nás úplné novinky (až na Morini, tá tu je od 2022). Štúdiou značky Benelli som sa dopátral k čínskej značke QJmotors. Tá vlastne produkuje Benelli (a asi dalšie 2-3 značky motocyklov). To, že Benelli vlastnia Číňania, mi absolútne nevadilo, ale z myšlienky, že mám krásnu moto, no nie je jedinečná, som nadšený nebol. Dokonca original QJmotors STR700 ma montované lepšie (renomované značky) komponenty než Benelli. Ale čo už, veď toto sa deje aj u áut, kašlem na to. Keďže som to mal za rohom, zdvihol som telefón a volal som hneď môjmu dlhoročnému kamarátovi Jankovi do JJmoto Zvolen s tým, že idem do toho. Ubehol mesiac, dva a nič sa nedialo. Nakoniec som sa dopátral k tomu, že Benelli musela TRK stiahnuť z neznámeho dôvodu z predaja a do predaja pôjde až koncom sezóny.
Takže môj rebríček sa zúžil už len na TA750 alebo Xcape 650. Cenový rozdiel tam až taký veľký nebol, ale predsa bol, a to v prospech Morini. Po estetickej stránke bol však pre mňa obrovský rozdiel v prospech Morini. Ale na krásu to nejazdí. Morini som mal načítanú ako sa len dalo, lebo od začiatku ma zaujala najviac. U Hondy som sa o nejakú prehnanú štúdiu ani nesnažil, tam viem, že sa popáliť nedá. Tak ako u Benelli, ani u Hondy ani u Morini som nemal možnosť tú moto niekde v mojom okolí skúsiť. Ich telesné proporcie boli podobné, motor bol a aj je čo sa hodnôt týka ďaleko lepší u Hondy. Elektronika tiež niečo modernejšia u Hondy, ale práve elektroniky ja nejaký extra fanúšik nie som. Voliteľné doplnky tak isto podobné. Kohokoľvek z motokamošov som sa pýtal ktorú, bez váhania povedal Hondu (možno aj preto, lebo Morini ako značku nie každý pozná). Na mňa to ale malo opačný efekt...
Motor Xcapu je stará známa 650ka, ktorá sa používala (jej modernizovaná verzia sa do dnes používa) vo Versyse 650 a je vyrábaný v CFmote. CFmoto MT650 tu už tiež nejaký ten rok jazdí, preto z tohto hľadiska ma to i napriek nižšiemu výkonu ťahalo k Morini (musel som si proste sám sebe ospravedlniť prečo nejsť do oveľa výkonnejšieho TA750). Opäť som zdvihol telefón a zavolal som môjmu kamarátovi Dušankovi Dulovičovi do Tatramota, že mám záujem o Xcape. Duško mi spravil takú ponuku, že som bol rozhodnutý (i keď to som bol už aj pred tým). Xcape s padacími rámami, blastrami, hliníkovým krytom motora vychádzal o 2tis menej ako základný TA750. TA750 s touto výbavou vtedy dokonca o 4tis viacej oproti Xcape.
Bolo teda rozhodnuté. Neviem či ste to niekedy niekto takto hlúpo spravili, ale ja som kupoval motorku (z tých troch to je jedno ktorú) ktorú som nikdy v živote naživo nevidel, a nie to ešte na nej sedel... Bolo to veľmi čudné, až som sám seba nechápal.
Po príchode do Tatramota a po prvom kontakte s ňou zo mňa všetky pochybnosti opadli. Už ma netrápilo či to bude fungovať, koľko stratí na hodnote pri ďalšom predaji, proste bola nádherná (aj je) a to mi stačilo. Bola stále bez doplnkov (tie som si nedal namontovať lebo...). Okrem predajne kde som sa na ňu aspoň posadil som na nej stále nejazdil (kupoval som ju 10. 2. 2023). Mal som v ponuke aj možnosť zníženého sedadla, čo by bolo logické pri mojej výške 172 cm využiť, no bál som sa príliš zalomených kolien, takže sedačka ostala pôvodná.
Po príchode domov šla motorka rovno do dielne a novučičké padacie rámy do pieskovne. Preto som si ich nedal montovať lebo už som mal plán ako si ich upraviť. Nasledovala rozborka a kontrola po čínanoch... Áno, motorka je navrhnutá talianmi, značka Morini je talianska so sídlom v Trivolziu, no vlastníkom je čínsky Zhongneng Vehicle Group, a tiež to číňan skladal... Dnes už viem a môžem povedať, že tam, kde mala byť vazelína, tak tam vazelína bola, kde malo byť lepidlo na skrutky, tak tam lepidlo bolo. Všetko krásne poznačené bielou fixou ako to mám rád. Zvary nádherné, lakovanie poctivé, všetko lícuje, všetko má svoje miesto, káble rozumne a úhľadne ťahané. Skutočne som bol milo prekvapený. Elektronika Bosch (made in China, samozrejme), Brembo brzdy (perfektné) Marzocchi predná plne nastaviteľná vidla (priemer klzáka 50 mm, to je až choré!!!), zadný centrál KYB tak isto nastaviteľný (u mňa prvá moto bez prepákovania - nemám čo mazať :-( ). Toto všetko som vedel už pred kúpou, no keď som to videl naživo a mohol ošahať... Nič, čo som mal predtým, nebolo také masívne, poctivé a krásne. Bol som z toho unesený. Nasledovali výroba nosičov a kufrov, pár krytiek (brzdovej nádobky, chladiča...).
Dni sa otepľovali a ja som si povedal, že by to chcelo už aj reálne skúsiť. Tu ešte musím spomenúť a vyzdvihnúť konštruktérov a to ohľadne riaditok. Môj Tiger mal možnosť umiestniť riaditka v dvoch polohách (viac dopredu alebo dozadu). Xcape má 6 týchto možnosti a ja ako krpec som si ich dal čo najbližšie. Skvelé!!! Ďalej nastaviteľné obe páčky ako samozrejme i radička a brzdová páčka. Nastaviteľné je i plexi. Údajne jednou rukou no ja som ho dal do najvyššej polohy a tam je dodnes.
Aby som len nechválil, vec čo mi vyslovene vadila bolo uchytenie niektorých plastov... Nechápem to, lebo niekde bola skrutka s „hrdielkom“ aby si pri dotiahnutí nezlisoval plast, a niekde len obyčajná skrutka. Tu je priestor na zlepšenie. Ďalej samotné plasty (trend lakovaných tvrdých plastov je už u každého výrobcu). Tie krásne lícujú, ich lakovanie je krásne, ale sú hrubé, vŕzgajú, nepoddajné a podľa mňa neexistuje možnosť ich rozobratia bez toho, aby si niečo neulomil. Ja som to pred rozobratím vyriešil tak, že som všetky „côky“ a západky nastriekal silikónovým olejom, aby sa to ľahšie skĺzlo.
Konštruktérom by som na... do rúk a nepustil k vode za to, že keď chceš napr. vymeniť vzduchový filter (každých 12 000 km), musíš doslova rozobrať celú moto. Otravné a pre plasty samotné dosť nebezpečné.
Z videí na youtube viem, že montáž predného kola, riaditok prebieha u predajcu alebo u dovozcu. Na novej moto som mal dokriva namontovaný predný blatník, riaditka a hlavne!!! stiahnutú prednú vidlu k sebe. Našťastie už neverím nikomu a ničomu a na toto som prišiel ešte stále pri 0 km. Takže posielam odkaz i týmto smerom, treba byť precíznejší!!!
A je tu konečne prvá jazda. Asi som dávno nejazdil, ale podľa mňa to šlo bombovo (po pár km to už len šlo :-) ). Takže začnem hneď motorom. Nie je to úplný šepot kvetín ako u Hondy, ale ani tragédia typu Ducati, KTM :-) bez urážky. Výkonom 61 k a s váhou 231 kg to ohúriť nemôže, ale keďže mám už čosi odjazdené (a odpadané), tak výkon u mňa nebol až taký podstatný argument. Avšak ani tu mi za ten rok čo ju jazdím nikdy nechýbal. Jeho nástup je lineárny, priam učebnicový. Niekde okolo 6tis cítiť jemnučké nakopnutie, avšak za túto hranicu sa dostávam málokedy. Na tú kochačku je ideál od 3 do 5tis.
Prevodovka je úplne presná. Čo bolo často na internete kritizované je časté zopínanie ventilátora a horúci vzduch na nohy. Toto potvrdzujem. Je tomu údajne tak kvôli emisným normám E5. Tak či onak teplota motora sa nikdy nedostala nad 93 stupňov. (Motorka má v ponuke paličkový ukazovateľ teploty, ale vieš si prepnúť i číselný ukazovateľ.) A to sme v Rumunsku mali i 37 stupňov. Takže motor je úplný ideál pre človeka, ktorého doma čakajú dve malé deti, o ktoré sa treba postarať. Ja jazdím väčšinou na spotrebe od 3,8 po 4,5 l/100 km. Túto si ale treba vypočítať. Nechápem to, lebo keď ti začne svietiť rezerva, motorka si vie vyrátať dojazd, ale aktuálnu spotrebu neukazuje... Čudné, ale ok. Vo dvojici to ide stále slabo :-D . Ale neviem ako vy, ale ja keď veziem za sebou matku svojich detí, tak idem dupľovane obozretne. Čiže jeho lineárnosť a nezáludnosť vlastne chválim.
Podvozok? Tak ten ma dostal. Jeho zdvihy sú akurát na naše cesty, 165 mm vpredu a cca 135 mm vzadu. Je to presné, jemné (čoho som sa bál pri info 50mm klzák!!!), proste výborné. Predok si môžete doštelovať jednoducho. Zadok, tam je to máličko zložitejšie, a napr. kvôli predpätiu pružiny musíte zložiť jazdcovu sedačku a použiť C-ový kľúč. Toto by mohli páni konštruktéri do budúcna zmeniť. Pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR sú mnohými jazdcami ospevované a ja tiež uznávam, že sú skvelé čo sa priľnavosti týka, ale hučiááááá. Taký hluk od pneu ako dáva zadná 150ka na Xcape som ešte nepočul. S pribúdajúcimi km sa to ale zlepšilo. Rafiky sú vypletané, no hlavne bezdušové od Akrontu (dalšia skvelá značka). Používa ich napr. KTM alebo Triumph... K ovládaniu určite prispievajú aj širokánske riaditká.
Pohodlie, ochrana, ergonómia. Ak táto motorka nie je v ničom výraznejšie lepšia oproti tým čo som doteraz mal, tak v ochrane, prispôsobenia si ergonómie a pohodliu je zatiaľ najlepšou motorkou akú som mal. Ergonómiu som už spomínal, tam si určite každý nájde to svoje. Pohodlie na dlhých presunoch tak isto perfektné. Ja som na nej dal zatiaľ len niečo málo pod 700km za deň a pohoda. Sedačka sa nepresedí a jediné čo kazí pôžitok je ten horúci vzduch od motora pri prejazde mestom v lete.
Ochrana pred vetrom? Tak toto je ďalšia vec kde by sa mohli inšpirovať aj ostatný výrobcovia. Ja pochybujem že to čínania dali do nejakého tunela. Videl som video kde taliani vo vývojovom centre škrabkali hlinenú kapotáž, ale tiež pochybujem, že to pchali do nejakého tunela. Pravdepodobne to nasimulovali len v nejakom CADe ale urobili to perfektne. Za toto fakt dávam 100 bodov.
Ešte spomeniem komplet led osvetlenie. Vždy sa mi páčili tie prídavné svetielka a pod. avšak tu to stráca asi zmysel. Svieti to parádne. Prístrojovka je pekne TFT 7 palcová. Nikdy som tomu nebol fanúšik a asi ani nebudem. Ma to možnosti telefonovania, počúvania hudby, zrkadlenia navigácie a kopec iného ako napr. režim Offroad (vypnúť ABS) alebo Road. Ja som si to na začiatku nastavil a viac to neriešim. Navigačku mam už roky TomTom, hudbu rovno z telefonu do Seny...ja tieto vymoženosti nepotrebujem ale je to pekne to uznávam. Spojka a plyn pekne lankom...vstreky aké nájdete i u iných moto, obkrokový motorček voľnobehu identicky s tým z BMW GS alebo s mojim prvým autom Opel Corsa 1,2ECO :-), tak isto všetky snímače určite nie sú vyrobené práve k Xcapu...tu nie je čo riešiť.
Dnes máme spolu (za ten rok) 13tis km bez jediného zaváhania. Z tech. záležitostí spomeniem ešte fakt, že na základe rôznych zahraničných diskusií som hneď na začiatku vymenil pôvodnú baterku za Exide. Pôvodnú čínsku som dal do malotraktora. Táto mala byt nekvalitná a veľa majiteľov sa na to stažovalo. U mňa i po zime kedy traktor stál vonku baterka funguje no musím uznať, že asi záleží od kusa, lebo som mal doma KTM 890 kde používajú z prvovýroby túto istú čínsku značku batériu (prečo asi) a skutočne po týždni čo KTM u mňa stála kvôli montáži kufrov motorka nenaštartovala. Mimochodom Exide je tak isto čína :-D.
Servis? Túto otázku som veľmi neriešil ako aj dostupnosť dielov keďže som moto kupoval u Dušana v Tatramote, ktorý tu už nejaký ten rok je. Pri najhoršom do motora pasuje všetko od Kawasaki alebo CFmota. Začiatkom roka 2024 prisla Moto Morini s pár aktualizáciami. Tu som narazil na prvý problém, lebo zároveň s aktualizáciami prišla aj smutná správa, že Duško Dulovič náhle umrel. Je jasne, že Tatramoto funguje ďalej a dnes už viem na koho sa tam obrátiť.
O aktualizáciách som sa dozvedel na oficiálnej stránke MM kde som ich aj kontaktoval a presmerovali ma na pána Martina Riga z českého zastúpenia MM (MR43). Ten mi po mojom maily hneď volal, že diely k akualizácii motorky mi do 14 dni odošle. Hovorím si „klobukom dolu“ a akékoľvek obavy zo servisu a dostupnosti dielov sú neopodstatnené. Jednalo sa o upgradovanú palivovú hadičku, upgradovaný španovák rozvodu (hydraulický valček aký poznáme napr z GS od BMW) a o prepážku pred airbox kvôli zachytávaniu hrubých nečistôt. Dnes mám doma na servise kamarátov Versys 650, ktorý túto prepážku nemá, takže zase chválim konštruktérov MM.
Takže som spokojný? Za tie peniaze, čo som do toho investoval, tak určite áno. Motorku by som odporučil hlavne "kochačom" ako som i ja, po rokoch sa vracajúcim motorkárom, alebo kľudne i začiatočníkom. Dostanete skvele vyzerajúcu modernú moto so skvelými komponentami a s nezáludným motorom. Chcel by som podporiť tých, čo nad niečím podobným rozmýšľajú, no majú predsudky voči "poločínskym" alebo "čínskym" značkám. Niet sa už čoho obávať, lebo aj oveľa drahšie značky sa produkujú v Číne a ani sa tým netaja.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Moto Morini |
Model: | X-CAPE 650 |
Rok: | 2020 |
Novinka: | NOVINKA 2020 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 649 ccm |
Max. výkon: | 60.0 k (44.1 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 56 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 83 x 60 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 160 mm |
Zdvih vzadu: | 135 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-19” |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-17” |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 213 kg |
Výška sedla: | 830 mm |
Rázvor: | 1480 mm |
Dĺžka: | 2200 mm |
Šírka: | 850 mm |
Výška: | 1070 mm |
Svetlá výška: | 200 mm |
Objem nádrže: | 18 l |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok |
Pridané: 25.03.2024 Autor: momul Zdieľať