Anketa:
Hviezdoslavova horáreň, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Na našej krásnej Orave sa nachádza horáreň, kde sa venoval literárnej činnosti P.O. Hviezdoslav. Napísal tu aj známu Hájnikovu ženu. Dnes slúži ako múzeum. V zimnom období - do apríla je však zatvorená.
Články:
Fotogaléria:
03.03.2012 - matoj

03.03.2012 - matoj

03.03.2012 - matoj

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Múzeum |
Pridal: | matoj 03.03.2012 (19:41) |
Poloha: | N 49.541 E 19.500 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 18018 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Cesta vedie od obce Oravská Polhora, treba si všímať odbočku je slabo označená, ďalej popri známej Slanej vode – z cesty vidieť aj búdku so slaným vrtom. Asfaltová cesta končí až pri horárni. Rovnou cestou ďalej sa dá po lesnej zvážnici dostať až do Poľska – táto časť cesty môže byť vďaka ťažbe neprejazdná.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Minerálne pramene Slaná voda, Oravská Polhora, Slovensko | Prameň | 2.8 km JZ |
2. | Rozhľadňa Oravská Polhora, Slovensko | Vyhliadka | 3.9 km JZ |
3. | Oravská Polhora - Najsevernejšia obec SR, Slovensko | Zaujímavosť | 4.5 km JZ |
4. | Reštaurácia Stará Správa + ubytovanie, Oravská Polhora, Slovensko | Reštaurácia | 5.0 km Z |
5. | Drevená lávka nad potokom, Oravská Polhora, Slovensko | Zaujímavosť | 6.3 km Z |
6. | Kempovacie miesto, Policzne, Poľsko | Miesto pre stan / bivak | 8.6 km SV |
7. | Socha Ježiša v Kline, Slovensko | Zaujímavosť | 9.8 km J |
8. | Ranč u Edyho, Slovensko | Penzión | 14.3 km J |
9. | U Jacka - Moto & Chopper bar, Námestovo, Slovensko | Bar | 15.3 km J |
10. | Kemping Stará Hora, Slovensko | Kemping | 17.7 km J |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!