Anketa:
Nerubayske (Odesa), múzeum partizánskej slávy - katakomby, Ukrajina - Bod záujmu - Tip na Výlet
Katakomby - Pod Odesou je ich odhadom 2500 km, nie je to preklep. Sprievodcovi rozumiem takmer všetko, ospravedlňuje sa, že nemajú prúd. Myslím si, že je to vtip a dvihnúť surovosť podzemných chodieb. Platím vstupné asi 30 hrivien a dostávam sviečku. Dlho predlho sa tu ťažil kameň, celé mesto je postavené na ementále, preto v Odese nie sú viac ako štvorposchodové budovy a Odesa je rozsiahla. Počas II. svetovej vojny sa tu ukrývali celé rodiny a partizáni. Konštantných 12 °C v chodbách kráčam zhrbený, najväčšia izba mala asi 16 m2 . Klasický 200 litrový sud je piecka na chlieb, dva okrúhle kamene mlyn, v práčovni sa prádlo síce pralo, ale schlo na ľuďoch. Osobne na mňa najviac zapôsobila detská škôlka a škola. Kamenné lavice, tabuľa kus dosky a počítadlo, ozaj silná káva.
Články:
Detaily:
Krajina: | Ukrajina |
Región: | Odesa |
Typ: | Múzeum |
Pridal: | Awia 25.07.2013 (07:00) |
Poloha: | N 46.544 E 30.651 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7780 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
* www.aboutukraine.org/cities/southern/nerubayske...
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!