ISSN 1336-6491 | Online: 1917 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia (2)

Jelenec, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Výhľad smerom na Jelenec - od vysielača Veľká Javorina (970 m.n.m), Slovensko - Bod záujmu

Veža Jelenec na kopci Jelenec (925 m n. m.) Neni to rozhľadňa ako taká a neni ani uvedená v turistických mapách a. Smerovník s nápisom Rozhľadňa je umiestený iba na rozcestí pod vrcholom Veľká Javorina (970 m n. m.) Jedná sa o bývalú vojenskou vežu vysielača, ktorá za éry socializmu slúžila taktiež ako cvičný ciel pre leteckú armádu. Po rozdelení Československej republiky v roku 1993 neboli doteraz vyriešené majetkové vzťahy. Pozemok pod vežou patrí Českej republike, veža a okolité zchátrane objekty zase Slovenskej republike. Vstup na kovovú vežu, ktorá je podľa statika v poriadku, je na vlastné nebezpečenstvo, tiež ako pohyb v areáli bývalej vojenskej základni. Vyliezť po kolmých kovových rebríkoch na "vyhliadkovú plošinu" až do výšky cca 40 m patrí medzi adrenalínové zážitky. Výhľad je znamenitý. Na JZ dominuje Veľká Javorina s Holubyho chatou, proti smeru hodinových ručičiek nasleduje Myjavská pahorkatina okolo Starej Turej, Čachtické Karpaty, Nové Mesto, Lieskovská dolina, Květná a Strání, nad nimi Nová hora, Veľký Lopeník a ďalšie moravské obce v podhorí Bielych Karpát.

Fotogaléria:

13.08.2013 - Slavo13

Jelenec, Slovensko - Bod záujmu

13.08.2013 - Slavo13

Jelenec, Slovensko - Bod záujmu

13.08.2013 - Slavo13

Jelenec, Slovensko - Bod záujmu

13.08.2013 - Slavo13

Jelenec, Slovensko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Trenčiansky Kraj
Typ:Vyhliadka
Pridal:Slavo13 13.08.2013 (23:38)
Poloha:N 48.860 E 17.703
Približná poloha:nie
Čitatelia:18607
Nadmorská výška:925.0 m n.m.
Povrch:pešo

Prístup:

Najbližšie je to z Veľkej Javoriny po pohodlnej lesnej ceste asi 20 minút. Najprv po zelenej a pri odbočke Pod Jelencom pokračovať ešte miernym stúpaním až na vrch.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Holubyho Chata, Veľká Javorina, SlovenskoReštaurácia1.6 km Z
2.Vysielač Veľká Javorina (970 m.n.m), SlovenskoVyhliadka2.1 km Z
3.Vyhliadka Lopeník, ČeskoVyhliadka8.6 km SV
4.Rekreačná oblasť Dubník, SlovenskoJazero10.8 km J
5.Rekreačné zariadenie Javorinka, Dubník, Stará Turá, SlovenskoHotel11.7 km J
6.Haluzická tiesňava / Románsky kostol, SlovenskoZaujímavosť12.8 km V
7.Penzion Žákovic, Trenčianske Bohuslavice, SlovenskoReštaurácia13.0 km JV
8.Vyhliadková veža Poľana, SlovenskoVyhliadka13.2 km JZ
9.Rozprávkový dom, Švancarová dolina, SlovenskoZaujímavosť14.3 km J
10.Reštaurácia U Freda, Myjava, SlovenskoReštaurácia15.0 km JZ
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »