ISSN 1336-6491 | Online: 2229 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29865
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia (2)

Živánska veža, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Živánska veža, Slovensko - Bod záujmu

Živánska veža vznikla pravdepodobne v 2. polovici 14. storočia. Bola to viacpodlažná strážna veža. Patrila k neďalekému Hrušovskému hradu a strážila bývalú významnú cestu údolím Žitavy - z Novej Bane, cez Veľkú Lhotu, popod Živánsku vežu k Hrušovskému hradu. Možno ju stotožniť s mýtnicou patriacou hradu Hrušov spomínanou v roku 1387. Spustla po zničení Hrušovského hradu po roku 1708. V súčasnosti sa z veže zachovalo torzo severozápadnej steny do výšky druhého poschodia.

Fotogaléria:

15.09.2013 - trtken

Živánska veža, Slovensko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Nitriansky kraj
Typ:Veža
Pridal:trtken 17.09.2013 (08:37)
Poloha:N 48.465 E 18.519
Približná poloha:nie
Čitatelia:11095
Povrch:asfalt

Prístup:

Nachádza sa na hrebeni kopcov medzi obcami Jedľové Kostoľany a Malá Lehota, resp. na ceste medzi Zlatými Moravcami a Novou Baňou. Veža sa nachádza na kopci asi 50m od cesty. Treba sa orientovať podľa drevenej informačnej tabule na improvizovanej odstavnej ploche pri potoku, ktorá sa dá použiť ako parkovisko. Hneď oproti medzi kríkmi, na druhej strane cesty je nenápadný chodník a schody, ktoré vedú k veži.

Adresa, Kontakt:

Ďalšie info:

www.slovenskehrady.sk/zivanska-veza-jedlove-kostolany
www.leustach.sk/zivanska-veza/zivanska-veza-historia
www.jedlovekostolany.sk/historia/zivanska-veza

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Andezitove more, SlovenskoPrírodný úkaz5.2 km SV
2.Starohutský vodopád, SlovenskoPrírodný úkaz5.9 km JV
3.Šotolina Píla - Malá Lehota, SlovenskoTrasa5.9 km SV
4.Šotolina Veľké Pole, Penhýbel - Malá Lehota, SlovenskoTrasa7.0 km S
5.Trasa: Veľké Uherce - Skýcov - Bošany, SlovenskoTrasa8.4 km SZ
6.MotoCamp Slovakia, SlovenskoKemping8.5 km V
7.Tajch Nová Baňa, SlovenskoJazero8.8 km V
8.MX trať Skýcov, SlovenskoMotokrosová trať8.9 km SZ
9.Vápenný Vrch, SlovenskoVeža8.9 km SZ
10.Chateau Topoľčianky - vinárske závody, SlovenskoZaujímavosť9.5 km JZ
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »