Anketa:
Kláštor Müstair, Švajčiarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Ženský benediktínsky kláštor sv. Jana Krstiteľa v kantóne Graubünden, ležiaci na Taliansko-Švajčiarskej hranici, neďaleko odbočiek k priesmykom Ofenpass a Umbrail. Jeho svetlohnedé kamenné múry, žiariace na pozadí zeleného úpätia Alp, sú viditeľné už z talianskej strany hranice.
Založenie kláštora siaha do obdobia panovania Karola Veľkého, niekedy okolo roku 780, písomne doložená vysviacka bola v roku 805. Kláštor ležiaci na trase k priesmyku Ofenpass, čo bola v tej dobe veľmi frekventovaná a významná transalpská cesta, poskytoval útočisko pocestným a pútnikom. Zo začiatku mužský konvent nahradila od roku 1163 ženská vetva rádu.
Eucharistický zázrak v 13. storočí urobil z kláštora významné pútnické miesto.
Jednoduchý kostol bol na sklonku 15. storočia prestavaný na trojloďovú halu. V tej dobe vznikla aj zvonica, ktorá dodnes tvorí dominantu kláštora. V nasledujúcom storočí vznikla aj o niečo nižšia veža na protiľahlej strane kostola a komplex hospodárskych budov.
V súčasnej dobe je kláštor významnou pamiatkou pre historikov umenia, nakoľko sa to pod omietkou našiel v rokoch 1947-1952 najväčší dochovaný cyklus fresiek z karolínskej doby, vytvorený niekedy okolo roku 800. Môžeme na nich sledovať výjavy zo života Ježiša, sv. Jána, Štefana a Petra. Klenbu vypĺňa freska osláveného Krista. Všetky príbehy končia na západnej stene vyobrazením posledného súdu. Takmer zabudnutý a od sveta odtrhnutý kláštor po tomto objave zažiaril ako hviezda najväčšieho európskeho rádu. Neznámy umelec, ovplyvnený byzantským štýlom a antickými predlohami spodoboval sv. Jána Krstiteľa – patróna kláštora, výhradne v súvislosti s osobou Ježiša Krista ako Vykupiteľa a Ochrancu sveta.
Kláštor a zeleňou zaliate záhrady v ktorých sa nachádza, určite budú príjemným spestrením a relaxom, než si na svoj trofejný štít pripneš ďalší z okolitých priesmykov.
Fotogaléria:
22.01.2014 - Pilgrim

22.01.2014 - Pilgrim

22.01.2014 - Pilgrim

22.01.2014 - Pilgrim

Detaily:
Krajina: | Švajčiarsko |
Región: | Graubünden |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Pilgrim 27.01.2014 (08:00) |
Poloha: | N 46.629 E 10.448 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10770 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Prístup od Merana v Taliansku po ceste č. 38 na západ. Cestou č. 41 k švajčiarskej hranici, za ktorou cesta mení svoje číslo na 28. Kláštor je viditeľný už z hranice. Tesne za hranicou je čerpacia stanica.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Umbrail Pass, Švajčiarsko | Priesmyk | 9.7 km J |
2. | Berg Hotel Franzenshohe (2188 m n.m.), Taliansko | Hotel | 11.1 km J |
3. | Passo dello Stelvio (Stilfser Joch), Taliansko | Priesmyk | 11.1 km J |
4. | Lago di Cancano, Taliansko | Jazero | 17.6 km JZ |
5. | Livigno, Taliansko | Zaujímavosť | 19.8 km Z |
6. | Reschensee Lago di Resia, Taliansko | Jazero | 21.4 km S |
7. | Passo ďEira, Taliansko | Priesmyk | 23.8 km JZ |
8. | Festung Nauders, Rakúsko | Hrad | 31.8 km S |
9. | Passo di Gavia, Taliansko | Priesmyk | 31.9 km J |
10. | Lago di Vernago, Taliansko | Jazero | 32.8 km V |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!