ISSN 1336-6491 | Online: 1972 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia (5)

Matera – Sassi, Taliansko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Matera – Sassi, Taliansko - Bod záujmu

Matera, ležiaca 70 km južne od Bari, je strediskom provincie Basilicata. V jej mestskej časti Sassi sa zastavil čas. Ešte v polovici minulého storočia (!) tu ľudia žili v umelo vyhĺbených jaskyniach, obývaných nepretržite plných tritisíc rokov. Tí „majetnejší“ a šťastnejší sa postupne z jaskýň sťahovali do stiesnených kamenných domov bizarných tvarov, ktoré stoja ako vtáčie hniezda nalepené na svahu Monte Errone. O biede vtedajšieho života vypovedá kniha a film „Kristus sa zastavil v Eboli.“ Jej autor - Carlo Levi – prirovnal túto mestskú štvrť k Danteho Peklu. Opisuje vyhladované a zavšivavené deti choré na maláriu, ako na uliciach plných špiny a potkanov žobrú nie o peniaze, ale o chinín.

V 60-tych rokoch minulého storočia bolo 15 tisíc tunajších obyvateľov násilne presťahovaných do okrajových štvrtí a Sassi bola vyčistená. Do upravených ulíc a domov sa postupne vracal život. Ale jaskyne na okraji štvrte už zostali neobývané.

Mestská časť Sassi v juhotalianskej Matere, bola v roku 1993 zapísaná do svetového dedičstva UNESCO a odvtedy neustále láka množstvo turistov z celého sveta. Jej jedinečnosť je aj v tom, že tu vedľa seba stoja funkčné obydlia z celého tritisícročného obdobia, počas ktorého tu ľudia žijú. Preslávila sa aj vďaka filmárom, ktorí tu našli kulisy pre filmy z rímskych čias. Okrem iných sa tu točilo aj Umučenie Krista. To, čo vo filme vyzeralo ako kulisy, bola skutočná krajina a skutočné mesto, v ktorom znova ľudia.

Na prehliadku Sassi, jej domov a kostolov si treba rezervovať aspoň 2-3 hodiny času. Jeho atmosféra je podmanivá a bola by škoda sa náhliť. Po jej strmých uličkách a schodoch sa to ani veľmi nedá. Niekoľko domov je zariadených ako skanzen a je možne v nich vidieť, ako tu ľudia ešte pred šesťdesiatimi rokmi žili. Rovnako sa dajú pozrieť jaskynné obydlia, ale na ich prehliadku je potrebná minimálne ďalšia hodina. Aj to len v prípade, že človek v labyrinte uličiek a tunelov nezablúdi.

Fotogaléria:

31.01.2014 - Pilgrim

Matera – Sassi, Taliansko - Bod záujmu

31.01.2014 - Pilgrim

Matera – Sassi, Taliansko - Bod záujmu

31.01.2014 - Pilgrim

Matera – Sassi, Taliansko - Bod záujmu

31.01.2014 - Pilgrim

Matera – Sassi, Taliansko - Bod záujmu

31.01.2014 - Pilgrim

Matera – Sassi, Taliansko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Taliansko
Región:Basilicata
Typ:Mesto
Pridal:Pilgrim 01.02.2014 (08:10)
Poloha:N 40.667 E 16.610
Približná poloha:nie
Čitatelia:7139
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »