Anketa:
Legoland Billund, Dánsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
O malom mestečku Billund v centrálnej časti Dánska (8 000 obyv.) by sa svet asi nikdy nedozvedel, nebyť stolára menom Ole Kirk Christensen, ktorý v 30. rokoch minulého storočia začal vyrábať drevené kocky na hranie s názvom „Leg godt“ (Dobrá hra), neskôr skôr skrátene „Lego“. Živnosť neskôr prebral jeho syn Gotfred Kirk Christiansen, ktorý z dreva prešiel na plast. Prvá plastová lego stavebnica bola odliata v roku 1949 a tým začala hviezdna dráha jednej z najobľúbenejších a najznámejších stavebníc na svete - Lego.
V meste je najväčší a najstarší zo štyroch svetových Legolandov, ktorý je spolu s Kodaňou hlavným lákadlom návštevníkov Dánska. Zábavný park bol otvorený v roku 1968. Dnes ho tvorí deväť tematických častí (Duplo Land, Imagination Zone, Legoredo Town, Adventure Land, Miniland, Pirate Land, Lego City, Knights Kingdom, Viking land, Polar Land) a ročne ho navštívi 1,6 milióna turistov.
Legoland bol postavený hlavne pre deti. Ale ani pre dospelí, ktorí ešte nezabudli žasnúť, neprídu skrátka. Čakajú tu na nich postavičky a pamiatky svetovej histórie, kultúrne pamiatky a časti dánskych miest, malebná časť Amsterdamu, významne budovy Nemecka, Japonska, USA – všetky vyrobené z Lega. Koho by pri prehliadke rozľahlého parku rozboleli nohy, môže sa časť cesty zviesť na vláčiku, loďke či podzemnou dráhou. Súčasťou parku sú aj atrakcie známe z iných zábavných parkov ako horské dráhy, divoká voda, kolotoče. Vo vnútri parku sa už za žiadne atrakcie nevyberá vstupné. Všetko je obsiahnuté v jednorázovej vstupenke. Jej cena sa môže zdať vysoká, ale predstavuje deň plný zábavy.
Odporúčam prehliadku začať hneď po otvorení. My sme za jeden deň ani všetko nestihli prejsť a vyskúšať.
Vstupné pre rok 2014:
Dospelý (12-64r.) – 263 / 309 DKK (cca 35,20 / 41,40 €)
Deti (3-11r.) – 246 / 289 DKK (cca 33 / 38,70 €)
Nižšia suma je pri online nákupe vstupenky, vyššia pri nákupe priamo v pokladni Legolandu.
Fotogaléria:
11.03.2014 - Pilgrim

11.03.2014 - Pilgrim

11.03.2014 - Pilgrim

11.03.2014 - Pilgrim

Detaily:
Krajina: | Dánsko |
Región: | Ribe |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Pilgrim 18.03.2014 (07:45) |
Poloha: | N 55.735 E 9.131 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10977 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Kemp Legoland Holiday Village, Dánsko | Kemping | 0.5 km JV |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!