Anketa:
Stanišovská jaskyňa, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Naj prehliadka jaskyne čo som v živote mal! Ak je možnosť treba si pýtať chalaniska menom Peter. Dostanete na hlavu čelovky a pozriete si veľmi peknú jaskyňu. Na sprievodcovi boli vidieť, že je to jeho koníček a nesypal zo seba len naučené fakty ako profesor z geologickej fakulty. Každú podstatnú informáciu doplnil o nejakú humornú vložku :-) Okrem toho, nakoľko sme boli mimo sezóny a boli sme sami dvaja s ľadvinkou, sa nám Peter venoval miesto oficiálnych 30minút celých 85minút.
Ideálne je prejsť combo Stanišovská Jaskyňa, Podzemie pod vežami (mincovňa) a Medvedia Štôlňa (pozri ďaľšie moje body). Dostávate vtedy zľavu na vstup. Ak ste náhodou v okolí aj ubytovaný alebo pochádzate z Liptova, tak to je daľšia zľava. Treba sa na pokladni spýtať a oni Vám radi nejakú dajú.
Fotogaléria:
23.10.2014 - ziskop

23.10.2014 - ziskop

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | ziskop 25.10.2014 (10:24) |
Poloha: | N 49.008 E 19.674 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7623 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Tabuľky smerujúcke k jaskyni sa začínajú už pred Sv. Jánom takže sa nedá netrafiť. Parkovanie je priamo vedľa chatky s veľkým nápisom Stanišovská jaskyňa a je zadarmo
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vrak lietadla Li-2, vrch Slemä, Slovensko | Zaujímavosť | 2.6 km JV |
2. | Kemp Borová sihoť, Slovensko | Kemping | 4.0 km SV |
3. | Podzemie pod Vežami, Slovensko | Múzeum | 4.1 km S |
4. | Termálny prameň Liptovský Ján, Slovensko | Prameň | 4.1 km S |
5. | Symbolický cintorín obetiam Nízkych Tatier, Ostredok, Slovensko | Pamiatka | 7.1 km Z |
6. | Trasa Motoride Tour 2007, Slovensko | Trasa | 7.1 km SV |
7. | Pamätník Jána Švermu, Demänovská dolina, Slovensko | Pamiatka | 7.3 km JZ |
8. | Vyhliadková veža Ostredok, Jasná, Slovensko | Vyhliadka | 7.5 km JZ |
9. | Hotel Ski & Wellness Residence DRUŽBA****, Demänovská Dolina, Slovensko | Hotel | 8.0 km JZ |
10. | MX trat Liptovský Peter - Kaleník, Slovensko | Motokrosová trať | 8.0 km SV |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!