Anketa:
Batumi - Akhaltsikhe, Gruzínsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Trasa medzi Batumi a Akhaltsikhe. Šli sme v opačnom smere. Za prvou dedinou Adigeni končí asfalt a začína nijak náročné stúpanie do sedla Goderdzi. Tu je penzión kde sa dá aj najesť.
Zo sedla idú sa ťahajú enduro cesty do rôznych smerov. Ja som vyskúšal stúpanie na južnú stranu, ktoré bolo veľmi fotogenické po kamenistej ceste. Dostal som sa ku vrchnej stanici lanovky, odkiaľ bol parádny výhľad na všetky smery. Cesta ďalej pokračovala označená ako 4x4 s cieľom Bakibako 14,7km. Ak budete mať čas a budú dobré podmienky, určite by som sa tadiaľto vydal.
Na sever od penziónu bola ceduľa Lake myslím 6km, a cesta pôsobila, že po nej autá jazdia, takže aj tam by to chcelo kuknúť. Na to som čas bohužiaľ nemal.
Klesanie z Goderdzi do Batumi je dlhé a po nabažení sa výhľadov zo sedla, nie veľmi zaujímavé pomerne dlho bez asfaltu. Ten sa objaví až niekde po prvých pár dedinkách.
Články:
Fotogaléria:
20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Gruzínsko |
Región: | Batumi |
Typ: | Trasa |
Pridal: | erbe 20.04.2016 (21:58) |
Poloha: | N 41.632 E 42.510 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7383 |
Nadmorská výška: | 2000.0 m n.m. |
Povrch: | enduro |
Dĺžka trasy: | 170.0 km |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hrad Rabati, Gruzínsko | Hrad | 38.9 km V |
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!