Anketa:
Skalné mesto Vardzia, Gruzínsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Vardzia je jaskynné kláštorné mesto západne od mesta Achalkalaki. Mesto bolo vybudované na ľavom brehu rieky Kury v Malom Kaukazu na juhu Gruzínska v 12. storočí v stene hory Erušetu. Pod skalným mestom, v údolí rieky Kury, sa nachádzajú tradičné sírne kúpele.
Stavebníkom bol gruzínsky kráľ Giorgi III. - Bagration . Mesto chcel zriadiť ako hraničnú pevnosť proti nájazdom Turkov a Peržanov. Jeho dcéra, kráľovná Tamara Gruzínska , stavbu dokončila a zriadila v nej kláštor. Za vojnového konfliktu s seldžuckými Turkami tu sama žila v rokoch 1193 až 1195 aj so svojím dvorom.
Vardzia bola vytesaná do skalnej steny vyčnievajúcej v dĺžke asi 500 metrov do oblúkovitého údolia rieky Kury. Stavitelia pritom využívali skalných výstupkov a zákutia k vyhĺbeniu hlbokých jaskýň, ktoré medzi sebou spájali tunely, schodiská, terasy a galérie. Pôvodne bolo pre obyvateľov zriadených 3000 bytov v až siedmich poschodiach, ktoré mohli poskytnúť bývanie až pre 50 tisíc ľuďom. Každý byt pozostával z troch miestností. Okrem bytov tu bola aj pokladnica, kostol, knižnica, pekárne, stajne a kúpacie nádrže. Voda bola rozvedená keramickým potrubím.
Po zemetrasení je dnes zachovaných ešte 750 miestností na ploche 900 m². Hlavnou turistickou atrakciou je kláštorný kostol so stĺpovým portálom, veľká sála s valenou klenbou , apsidou a nartexom , ktorý je vyzdobený farebnými freskami ztvárňujícími okrem iného aj kráľa Giorgi III. und kráľovnú Tamaru. Ešte dnes tu žije niekoľko mníchov, ktorí fungujú ako sprievodcovia návštevníkov.
Články:
Fotogaléria:
22.04.2016 - erbe

22.04.2016 - erbe

22.04.2016 - erbe

22.04.2016 - erbe

Detaily:
Krajina: | Gruzínsko |
Región: | Juh |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | erbe 22.04.2016 (10:03) |
Poloha: | N 41.381 E 43.284 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10058 |
Nadmorská výška: | 1300.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Neznámy
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hrad Rabati, Gruzínsko | Hrad | 38.7 km SZ |
2. | Jazero Tabatskuri, Gruzínsko | Jazero | 40.4 km SV |
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!