Anketa:
Mesto Surgut, Rusko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Surgut je jedno z najstarších miest na Sibíri. Založil ho cár Fjodor Ivanovič v roku 1594. Založili ho 3 ľudia vojvoda, obchodník a kozák. V centre mesta dnes stojí monument zakladateľov mesta Surgut. Na ňom sa nachádza ešte štvrtá postava kňaza, ktorá je vymyslená. V súčasnosti je Surgut najväčšie mesto v tejto časti severnej Sibíri. Žije tu približne 350 000 ľudí. Surgut je jedno z mála ruských miest, ktoré populáciou prekračuje administratívne centrum oblasti (Chanty Mansijsk).
Od 17. storočia slúžilo mesto ako politický exil. V druhej polovici 17. storočia ho obývalo len okolo 200 ľudí. Urbanizácia mesta Surgut prebehla v 60. rokoch 19. storočia. Vtedy sa Surgut stal centrom ropného a plynového priemyslu. Celá oblasť žije len vďaka veľkej zásobe ropy a zemného plynu.
Cez zimu sú bežné teploty až do -40 stupňov, v extrémoch sa ochladzuje až na -50. Cez krátke leto vystúpa teplota niekam ku 20 stupňom. Nestáva sa to ale každý rok a miestny majú tendenciu obliekať sa teplo. V čase mojej návštevy (polovica júna 2016) bolo slnečno a teplota okolo 22 stupňov a vonku nebol problém stretnúť miestnych v bundách. Neexistuje tu jar ani jeseň, leto a zima sa striedajú v priebehu niekoľkých týždňov.
Mesto nemá klasické historické centrum. Je tu len nejaká štvrť so staršími budovami, ktorú som al nenavštívil, pretože v čase, ktorý som na to mal naplánovaný začalo pršať a nechcelo sa mi prebíjať pomerne hustou premávkou v daždi. Ostatné zaujímavosti sú roztrúsené po meste.
Články:
Fotogaléria:
14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

Detaily:
Krajina: | Rusko |
Región: | Sibír |
Typ: | Mesto |
Pridal: | erbe 14.07.2016 (11:51) |
Poloha: | N 61.256 E 73.385 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9785 |
Nadmorská výška: | 30.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Surgut už je tak trochu slepá ulička. Po ceste je možné sa sem dostať len od mesta Neftejugansk. Na východ cesta pokračuje len po Strezhevoy. Odtiaľ už len loďou.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Sibírsky Big Ben, Rusko | Zaujímavosť | 0.7 km V |
2. | Surgutský most, Rusko | Zaujímavosť | 12.6 km Z |
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!