Anketa:
Čičmany, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Rázovitá obec Čičmany leží v kotline Strážovských vrchov, takmer pri prameni rieky Rajčianky. Obec je známa starobylou a unikátnou architektúrou - maľovanými zrubovými drevenicami.
Pre ich záchranu bola dolná časť obce v r. 1977 vyhlásená za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry.
Architektúra pripomína "perníkové domčeky" a to hlavne pre ornamentálnu výzdobu vonkajších stien domov. Tieto objekty sú cenným dokladom technickej vyspelosti, majstrovskej zručnosti a estetického cítenia obyvateľov. Geometrická výzdoba je stará asi 200 rokov. Jednoduché ornamenty boli nanášané bielym vápnom, ktoré malo zároveň konzervačnú a ochrannú funkciu.
Obec Čičmany je najvyššie položenou obcou v Žilinskom okrese. Prvé zmienky o obci pochádzajú z roku 1272.
Príroda v okolí je príťažlivá pre turistov, vhodná na oddych, zber húb a liečivých rastlín. V zimnom období je možnosť lyžovania v lyžiarskom stredisku Javorinka, v lete sú využívané turistické a cyklistické trasy a z vrchu Javorinka je možný paragliding a závesné lietanie.
Články:
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Dedina |
Pridal: | Albion 24.04.2007 (12:06) |
Poloha: | N 48.957 E 18.516 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 16752 |
Nadmorská výška: | 650.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Prístup do obce je zo smerov Žilina - Rajec, Prievidza - Nitrianske Pravno, Prievidza - Nitrianske Rudno alebo Trenčín - Ilava - Košeca.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Fačkovské sedlo - Kľak, Slovensko | Priesmyk | 7.0 km V |
2. | Chvojnica - Čavoj, Slovensko | Trasa | 7.5 km J |
3. | Prameň rieky Nitra, Slovensko | Prameň | 7.9 km V |
4. | Hatalisko, Tužina, Slovensko | Miesto pre stan / bivak | 8.4 km JV |
5. | Cesta z Valaskej Belej do Zliechova a Čičmian, Slovensko | Trasa | 8.9 km JZ |
6. | CC trať Domaniža, Slovensko | Motokrosová trať | 10.8 km S |
7. | Trasa: Ilava - Bojnice, Slovensko | Trasa | 11.8 km JZ |
8. | Vrícke sedlo, Slovensko | Priesmyk | 13.8 km V |
9. | Ilava - Nitrianske Rudno, Slovensko | Trasa | 14.8 km Z |
10. | MX trať Sverepec (Národné krosové centrum), Slovensko | Motokrosová trať | 15.3 km SZ |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!