Anketa:
Priehrada Belmeken, Bulharsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Priehrada Belmeken je najvyššie vybudovanou priehradou na Balkáne v nadmorskej výške 1950 metrov pod rovnomenným vrchom Belmeken. Nachádza sa v národnom parku Rila a jej scenéria je uchvatná. Málokedy uvidíte priehradu vo výške našich tatranských štítov :)
Zaujímavá je tým, že má dva priehradné múry. Pod tým väčším sa nachádza sústava troch hydroelektrární. Plávanie je v nádrži síce zakázané, ale určite vás schladí už samotný vzduch. Ak je napr. v Sofii 30 stupňov a dole pri Plovdive vás zabíja 35, hore na priehrade je príjemných 22 stupňov. Ešte v júni je možnosť vidieť na okolitých svahoch zvyšky snehu.
2km od priehrady sa nachádza aj Bulharské národné tréningové centrum pre športovcov.
Fotogaléria:
21.06.2019 - flame4fun

21.06.2019 - flame4fun

Detaily:
Krajina: | Bulharsko |
Región: | Rila |
Typ: | Jazero |
Pridal: | flame4fun 26.06.2019 (08:14) |
Poloha: | N 42.150 E 23.777 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 5738 |
Nadmorská výška: | 1950.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
K priehrade sa dá dostať z dvoch strán. Obe cesty sú asfalstové. Kvalitnejšia a pohodlnejšia cesta je rozhodne od dediny Yundola. Po ceste sa nachádza množstvo pitných prameňov.
Tá dobrodružnejšia je od dediny Sestrimo. Ak si vyberiete tú druhú, pôjdete okolo hydroelektrární a musíte rátať so závorami, kde vás ale strážna služba pustí ďalej (teda aspoň my sme s ňou ako turisti žiadny problém nemali ).
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Trasa: Rila - Rodopy, Bulharsko | Trasa | 20.1 km V |
2. | Rilski Manastir (UNESCO), Bulharsko | Kostol | 36.1 km Z |
3. | Jazero Batak, Bulharsko | Jazero | 39.3 km JV |
4. | Najvyššie položená 'spevnená' cesta v Bulharsku, Bulharsko | Trasa | 43.2 km Z |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!