Anketa:
BAM - Bajkalsko-Amurská Magistrála, Rusko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Hlavná trať BAM prebieha približne súbežne s Transsibírskou magistrálou, ale o 150 až 700 km severnejšie. Na „Transsib“ sa napája v meste Tajšet v Irkutskej oblasti, ďalej pokračuje cez Bratsk na rieke Angare do mesta Usť-Kut na rieke Lene, ktoré je niekedy považované za začiatok vlastnej BAM. Z Usť-Kut trať pokračuje k jazeru Bajkal, ktoré obchádza zo severu pri meste Severobajkalsk. Ďalej na dlhom úseku prechádza takmer ľudoprázdnou krajinou Stanovej hornatiny až dosiahne mesto Tynda, hlavný uzol celej trate. Táto časť sa nazýva západný BAM. Z Tyndy pokračuje východná časť BAM ďalej až do prístavu Sovetskaja Gavaň na pobreží Tichého oceánu. Hlavný úsek z Tajšetu do Sovietskej Gavani meria celkom zhruba 4 200 km. Magistrála zahŕňa 4 200 mostov a mostíkov s celkovou dĺžkou 400 km a 21 tunelov, merajúcich spolu 47 km.
Popri železničnej trati vznikla servisná cesta, ktorá slúžila v čase výstavby na dopravu materiálu a techniky. Od dokončenia trate je táto cesta neupravovaná. Veľké množstvo cestných mostov už nestojí a mnohé úseky sa v priebehu rokov prepadli do permafrostu.
Západný BAM teda úsek po mesto Tynda je jedným z najzvučnejších dobrodružných ciest sveta. Jednak pre svoju náročnosť, druhak pre odľahlosť od civilizácie, drsnosť celého územia Sibíri ktorou cesta prechádza a v neposlednom rade pre dobrosrdečnosť miestneho obyvateľstva žijúceho v drsnom kraji vďaka železnici. Má dĺžku cca 2100km.
Video: KolymaTrip 2019 - BAM - Mostový špeciál - AJP PR7
BAM by som rozdelil na nasledovné úseky
Tajšet - Bratsk - Usť Kut
Úsek ľahko prejazdný s prevahou asfaltu. Na trase sú 2 veľké mestá Bratsk a Usť Kut. Je tu normálna premávka a bez asfaltu je len úsek medzi dedinou Čunsky a Bratskom.
Tento úsek sme prešli za 2 dni.
Usť Kut - Severobaikalsk - Taksimo
Na tomto úseku je asfalt len na brehu Bajkalu od Severobajkalsku po dedinu Kičera. Zbytok je typická ruská gruntovka viac-menej v dobrom stave, no horšom ako cesta kostí. Hlavne horské prechody sú značne kamenisté. Je tu premávka už prevažne nákladná a hlavne okolo miest a dedín sa veľmi práši. Severobajkalsk je posledné väčšie mesto na trase kde je možné nakúpiť v bežných dobre zásobených potravinách či autosúčiastkach. Cesta je upravovaná po Nový Ujan. Za Novým Ujanom je 30km pomerne hlbokého piesku, následná cesta do Taksima je už členitejšia, technickejšia, no stále prejazdná pre väčšinu áut.
Tento úsek sme prešli za cca 2 dni.
Taksimo - Kuanda - Oljokma - Novaja Čara - Chani - Juktali - Čilči
Najnáročnejší úsek trasy. Začína odbočením z vyjazdenej trasy za Taksimom. Prechádza Vitimským mostom za ktorým sa cesta stále zhoršuje. Za dedinou Chani už väčšina mostov cez veľké rieky je popadaných a bežne sa prechádzajú železničné mosty. Pri každej väčšej rieke sa rieši výber z 3 alternatív prejazdu: cestný most, brod vodou a železničný most. Niekedy sú niektoré z týchto možností neprejazdné. Preskúmanie týchto možností postup značne spomaľuje je to tým hlavným jadrom dobrodružstva BAM. Tento úsek obsahuje všetky druhy nástrah na BAMe. Piesok, kamene, vodu, blato, mosty.
Tento úsek sme prešli za 5 dni.
Čilči - Tynda
Od Čilci vedie už do Tyndy dobre udržovaná gruntová cesta. Všetky mosty sú v dobrom stave. Ľahká cesta.
Tento úsek sme prešli za necelý 1 deň.
Sumár
Celú trasu sme v júli 2019 absolvovali v dobrom počasí s oddychom za necelých 12 dní. Skúsení jazdci na dobre zvolených motorkách by to dokázali prejsť za o niečo menej času, no v prípade horšieho počasia môže prejazd trvať aj 14 a viac dní.
Články:
Fotogaléria:
30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

30.09.2019 - erbe

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Rusko |
Región: | Sibír |
Typ: | Trasa |
Pridal: | erbe 02.10.2019 (12:39) |
Poloha: | N 56.325 E 116.115 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 11350 |
Povrch: | enduro |
Dĺžka trasy: | 2100.0 km |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vitimský most, Rusko | Zaujímavosť | 26.1 km JZ |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!