ISSN 1336-6491 | Online: 2592 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29848
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17637)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12211)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia (8)

Kamenné obydlia Brhlovce, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Kamenné obydlia Brhlovce, Slovensko

V obci sa nachádza jedinečný komplex jaskynných obydlí vytesaných do tufu zo 17.-18. storočia. Boli obývané v čase tureckých nájazdov. Potom slúžili ako sklady a pivnice. Jeden objekt je upravený na muzeálnu expozíciu ľudového bývania, ktorá je súčasťou Tekovského múzea. Skalné obydlie, usadlosť č. 142 obdržala medzinárodné ocenenie za záchranu a reštauráciu architektonickej pamiatky Europa Nostra 1993.

Brhlovčania do usadenín vyrúbali obytné priestory. Kameň bol vhodným materiálom nielen na vytvorenie originálnych obydlí, ale poskytoval i zdroj obživy. V 19. stor. sa stalo kamenárstvo najdôležitejšou formou existencie tunajších ľudí, ktorí sa techniku ťažby a opracovania kameňa naučili od talianskych staviteľov miestneho kaštieľa.

Kamenné obydlia Brhlovce, Slovensko
Kamenné obydlia Brhlovce, Slovensko
Kamenné obydlia Brhlovce, Slovensko
Kamenné obydlia Brhlovce, Slovensko

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Nitriansky kraj
Typ:Zaujímavosť
Pridal:rapid 19.09.2007 (13:35)
Poloha:N 48.214 E 18.737
Približná poloha:nie
Čitatelia:27303
Nadmorská výška:142.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Prístup:

v dolnej casti dediny

Adresa, Kontakt:

Sezóna: máj – september (november – marec, na objednávku)

Otváracie hodiny: pondelok, štvrtok, sobota a nedeľa: 9.00-16.00 hod.

Vstupné: deti, mládež, vojaci, dôchodcovia a ZPS 10,- Sk, dospelí 20,- Sk

Služby: lektorský výklad, predaj propagačného materiálu a suvenírov



Kontakt: tel.: 036 /6312112, Fax: 036/6312 866,
e-mail: tmlevice@nextra.sk, lektorka: 036 / 6 315 555

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Santovka vyhliadka, SlovenskoVyhliadka6.0 km J
2.Kemp Margita Ilona, SlovenskoKemping6.6 km JZ
3.Minerálna voda Santovka, SlovenskoPrameň6.9 km J
4.Vápnik Šiklóš (274 m n. m.), SlovenskoVyhliadka7.8 km JZ
5.Trasa Tlstý vrch, SlovenskoPriesmyk8.9 km SV
6.Kempovanie Lišov, SlovenskoKemping9.7 km V
7.Riders Music Pub, SlovenskoBar9.9 km Z
8.MX trať Lišov, SlovenskoMotokrosová trať10.5 km V
9.Lesná asfaltka Ladzany - Klastava, SlovenskoTrasa14.9 km SV
10.Vodný mlyn Bohunice, SlovenskoPamiatka15.1 km S

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »