ISSN 1336-6491 | Online: 3058 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29820
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17622)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12198)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Monte Albán, Mexiko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

Monte Albán je jedným z prvých miest Strednej Ameriky. Jeho založenie sa odhaduje až 500 rokov pred Kristom. Monte Albán bolo tisíc rokov dôležitým popredným spoločensko-politickým a ekonomickým centrom civilizácie Zapotec. Celé miesto sa nachádza približne 400 metrov nad údolím mesta Oaxaca na umelo vyrovnanom kopci.

Celá archeologická časť mesta je vo výške 1940mnm. História súčasného názvu miesta nie je nejasná. Predpokladá sa že vrch bol pomenovaný podľa španielskeho vojaka menom Montalbán z koloniálnej éry alebo bolo meno prebrané podľa názvu Talianskych vrchov Albán. Starobylý názov mesta podľa Zapoteckej kultúry nie je známy, pretože k opusteniu došlo storočia pred napísaním prvých dostupných etnohistorických zdrojov. Mesto stratilo svoju politickú prevahu na konci roku 750 po Kristovi a čoskoro potom bolo z veľkej časti opustené. Podľa vykopávok pravdepodobne bolo miesto čiastočne využívane až do začiatku koloniálneho obdobia v roku 1521. Pôsobivé zrúcaniny Monte Albán lákali návštevníkov a prieskumníkov počas celej koloniálnej i modernej doby. Medzi inými Guillermo Dupaix skúmal túto lokalitu začiatkom 19. storočia. J. M. García publikoval jej popis v roku 1859. Prvý intenzívny archeologický prieskum miesta uskutočnil v roku 1902 Leopoldo Batres, vtedajší hlavný inšpektor pamiatok pre mexickú vládu pod vedením Porfiria Diaza. No až v roku 1931 sa pod vedením mexického archeológa Alfonsa Casa uskutočnili rozsiahle vedecké výskumy. Od tohto roku bola veľká časť zrekonštruovaná a je dnes viditeľná pre verejnosť. Viac informácii na Wikipédii

https://en.wikipedia.org/wiki/Monte_Alb%C3%A1n

Články:

Fotogaléria:

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán a Tres Gringos - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

02.01.2021 - BOSS

Monte Albán - Naživo: Mexiko 2020

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Mexiko
Región:stred
Typ:Pamiatka
Pridal:BOSS 03.01.2021 (11:00)
Poloha:N 17.044 W 96.768
Približná poloha:nie
Čitatelia:6164
Nadmorská výška:1940.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »