Anketa:
Manínska tiesňava, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Národná prírodná rezervácia (1967), prírodná atrakcia v Strážovských vrchoch medzi Veľkým a Malým Manínom. Je typickým príkladom vzniku dolín epigenetickým prelomom potoka pri klesaní eróznej bázy. Pre Manínsku tiesňavu sú typické strmé steny s rôznymi zárezmi, hrebene, piliere, trhliny a komíny. Prevýšenie skál je rôzne, pohybuje sa od 20 do 200 metrov. K pozoruhodným javom územia patria aj ihly, veže, skalné hríby, zuby, ale i iné zaujímavé krútňavové kotly a pereje. K prírodným hodnotám priraďujeme i podzemný kras s výskytom až 28 jaskýň. K povrchovému krasu patria aj škrapy a závrty.
Články:
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Trenčiansky Kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Vubo 20.01.2010 (15:47) |
Poloha: | N 49.140 E 18.507 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 15260 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Považská Teplá, smer na Kostolec
Adresa, Kontakt:
Autokemping Manín poskytuje ubytovanie v troj a štvorlôžkových zrubových chatkách v celkovej kapacite 81 lôžok a miesto na stanovanie s kapacitou 50 miest pre stany a karavany.
Vo svojej kategórii poskytuje autokempig Manín plné služby ako možnosť ohrievania jedál, umyváreň so sprchami s teplou a studenou vodou, spoločenskú miestnosť s možnosťou zapožičania spoločenských hier a športových potrieb, volejbalové ihrisko a bazén. ATC Manín leží priamo na hranici štátnej prírodnej rezervácie Manínska Tiesňava.
Recepcia Chatová osada:
+421 / 42 / 4381113
Recepcia Autokemping:
+421 / 42 / 4381111
fax: +421 / 42 / 4381112
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Pezion Manín, Kostolec, Slovensko | Penzión | 1.9 km JV |
2. | Yamaha, Kawasaki, Považská Bystrica, Slovensko | Moto shop | 4.0 km JZ |
3. | Pamätník SNP, Vrchteplá, Slovensko | Pamiatka | 4.0 km V |
4. | Bothe Restaurant&Hotel, Považská Bystrica, Slovensko | Hotel | 5.5 km JZ |
5. | Jazero Mikšová - Beňov, Slovensko | Jazero | 5.5 km S |
6. | Hrad Súľov, Slovensko | Hrad | 6.8 km SV |
7. | Koliba pod skalami, Súľov-Hradná, Slovensko | Reštaurácia | 7.1 km SV |
8. | Pekné miesto s výhľadom na Súľovske skaly, Slovensko | Vyhliadka | 7.2 km SV |
9. | Vodná nádrž Nosice, Slovensko | Jazero | 8.1 km Z |
10. | Súľovské skaly, Slovensko | Prírodný úkaz | 8.1 km SV |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!