Anketa:
Vasamuseet - Stockholm, Švédsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Keď už človek nechce v Stockholme navštívíť žiadne z tých mnohých múzeí, mal by navštívíť aspoň toto jedno. Vo Vasamuseet sa nachádza zreštaurovaná loď - galeóna zo 16. storočia. Človek si najprv povie, že čo už môže byť na jednej lodi také úžasné a myslí si že expozíciu tohto múzea prejde za 30 min. až hodinku, veď je to len jedna loď. Je to však strašný omyl. Veľkoleposť tejto lode pochopí človek až keď ju vidí na vlastné oči. V múzeu sa nachádza snáď všetko čo sprevádzalo nájdenie, vylovenie, reštaurovanie, konzervovanie lode a mnoho vecí s tým súvisiacich. Premieta sa film o jej vylovení z dna oceánu, je tu mnoho modelov, nákresov, artefaktov z danej doby a spústa ďalších vecí.
Loď môžete obdivovať z niekoľkých galérií a poschodí. Môže sa všetko fotiť, vstupné pre dospelého je 80 SEK a pre študentov 40 SEK. Keďže je loď udržiavaná v špeciálnej klíme, odporúčam návštevu ako príjemné schladenie a ukludnenie pri návšteve Stockholmu.
Jednoznačne si však vyhradte min. 2 hodiny a viac na prehliadku tohto múzea.
Galéria:
Detaily:
Krajina: | Švédsko |
Región: | Stockholm |
Typ: | Múzeum |
Pridal: | FaDe 02.08.2006 (01:35) |
Poloha: | N 59.329 E 18.092 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9689 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Cesta začína podobne ako cesta k Turistickému Informačnému Centru. Na dialnici E20 sledovať výjazd na Centrum. Po automatickom kamerovom mýtnom sledovať stále smer Centrum. Po obídení veľkej tehlovej budovy - Radnice prejdeme cez most a podjazd pod železničnou traťou. Držať sa na smer "Djurgarden" Po prejdeni mostu spájajúceho ostrov Djurgarden s časťou Östermalm sledovať odbočku doprava na "Vasamuseet"
Adresa, Kontakt:
Zobrazenie múzea na mape Stockholmu
Oficiálna stránka múzea
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Stockholm - Turistické Informačné Centrum, Švédsko | Mesto | 1.3 km Z |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!